DOOR Rowan Blom 

3 maart 2020

Vrouw die aan krachttraining doet
KVV Magazine


Er zijn online veel tips en tricks over krachttraining te vinden, maar helaas kloppen ze niet allemaal. In dit artikel vertellen wij je daarom meer over de 3 belangrijkste fabels over krachttraining.

Fabel 1: Met een split schema behaal je meer resultaat

Helaas wordt er nog vaak gedacht dat je het beste kunt trainen volgens een split schema. Dit klopt echter niet. Full body schema’s zijn veel beter dan split schema’s. Zeker bro split schema’s (elke dag een andere spiergroep) zijn niet aan te raden. Hiermee put je je spieren te veel uit tijdens een work-out en zijn de laatste paar oefeningen niet effectief. Daarbij is de kans op blessures met dit soort schema’s ook hoger.

De voorkeur gaat dus uit naar full body schema. Hiermee train je alle spiergroepen elke week voldoende en je herstelt beter van een training. Je sets zijn ook effectiever, waardoor je meer resultaat behaalt.

Je zou ook kunnen kiezen voor een push/pull schema of een upperbody/lowerbody schema, zolang je ervoor zorgt dat je alle spiergroepen elke week voldoende belast.

In dit artikel lees je meer over de voordelen van full body schema’s ->

Fabel 2: Je behaalt meer resultaat als je meer oefeningen en sets doet

Meer is niet altijd beter. Je spieren moeten ook goed kunnen herstellen van een krachttraining work-out, zodat ze niet oververmoeid raken. Ook wil je natuurlijk geen blessure oplopen.

Het ideale aantal sets per spiergroep per week is per persoon verschillend. Het hangt voornamelijk af van je trainingsniveau en je herstelcapaciteit.



In dit artikel lees je hoe je het aantal sets per spiergroep per week bepaalt ->

Fabel 3: Je moet zo zwaar mogelijk trainen

Natuurlijk is het leuk als je steeds meer gewicht kunt liften en steeds PR’s haalt. Maar als je continu tot falen (tot je echt niet meer kunt) traint, zullen je spieren helemaal uitgeput raken. Je kunt te maken krijgen met overreaching of een blessure oplopen.

Als je steeds op je zwaarst traint, wordt het op den duur ook steeds moeilijker om omhoog te gaan in gewicht. Dit is niet alleen demotiverend, maar je zult ook zien dat je minder resultaat haalt uit je trainingen. Om echt resultaten te blijven behalen zul je wekelijks omhoog moeten gaan in gewicht of herhaling.

Je kunt dus beter niet steeds tot falen trainen. Het liefst blijf je ongeveer 1 tot 2 reps van falen verwijderd. Zo kunnen je spieren goed herstellen na een training en blijf je progressie boeken.

In dit artikel lees je hoe je bepaalt met welk gewicht je moet starten ->

Wil je weten wat de beste krachttraining oefeningen zijn en hoe je de juiste oefeningen selecteert? Leer hoe je stap voor stap je eigen trainingsschema maakt met het e-book #TRAIN hard van onze Powervrouw Bundel. De complete bundel bestaat uit vier e-books met alle info over training, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt.

Dit vind je misschien ook leuk:

Afterburn-effect

Meer afvallen door het afterburn-effect?

Je hebt misschien wel eens gehoord van het afterburn-effect. Dit houdt in dat je in de 22 - 24 uur na een training extra calorieën verbrandt. Hoe zit dat nu precies en hoe groot is het afterburn-effect? In dit artikel

Lees Meer
Side Lunge

Strakke dijen? Dit zijn de oefeningen die je moet doen (inclusief video’s)

Zie je dat vet aan de binnenkant van je dijbenen graag verdwijnen? Je kunt helaas niet plaatselijk vet verbranden, dus je moet ook je voedingspatroon aanpassen. Maar er zijn wel fitness oefeningen die je - in combinatie met een lagere

Lees Meer
Vrouw met veel spiermassa

Kunnen vrouwen net zoveel spiermassa opbouwen als mannen?

Vaak wordt gedacht dat mannen meer spiermassa kunnen opbouwen dan vrouwen. Maar is dat eigenlijk wel zo? In dit artikel lees je hier alles over. Toename in spiermassa Als we kijken naar het percentage spiermassa dat we kunnen winnen, is

Lees Meer
Afvallen tijdens lockdown

Afvallen tijdens de lockdown: 3 tips om je bodygoals te behalen

Je maakte de afgelopen tijd eindelijk weer wat progressie of je wilde net weer echt van start gaan… Maar nu zitten we in een lockdown, waardoor het extra lastig is om je bodygoals te behalen. Je kan niet meer naar

Lees Meer
Opgeblazen gevoel na het sporten

Opgeblazen gevoel na het sporten? Hierdoor komt dat

Veel vrouwen sporten om strakker te worden. Maar soms hebben we na het sporten last van een opgeblazen gevoel en lijkt onze buik juist dikker. Niet helemaal wat je wilt natuurlijk en het kan ook heel vervelend zijn. Hoe ontstaat

Lees Meer
Dumbbell Row

5 redenen waarom elke vrouw aan krachttraining zou moeten doen

 Meer bewegen is natuurlijk goed voor onze gezondheid, maar krachttraining biedt nog veel meer voordelen. Waarom zou elke vrouw aan krachttraining moeten doen? Hieronder vind je vijf redenen. 1. Je lichaam krijgt mooie vormen De meeste vrouwen starten met krachttraining

Lees Meer

over de auteur

 

Volg mij

 

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
close-link
>