Goede voornemens

31 december 2020

Categorie: Motivatie

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

We kunnen helaas nog niet naar de gym de komende weken. Maar dat is nog geen reden om je goede voornemens voor 2021 maar aan de kant te schuiven. Ook al vinden we thuis trainen vaak lastiger, je kunt nog steeds werken aan een gezonde leefstijl. Hoe zorg je er nu voor dat je jouw goede voornemens in 2021 wél haalt? Hier vind je drie eenvoudige tips.

Tip 1: Maak je voornemens haalbaar

Je hebt grote plannen voor het nieuwe jaar en daarom heb je een aantal mooie voornemens opgesteld. Maar wees eens eerlijk tegen jezelf: zijn deze voornemens niet te groot? Als je tien kilo wilt afvallen voor eind februari, is dat waarschijnlijk wat veel gevraagd. Half januari merk je misschien al dat dat niet gaat lukken en stop je ermee. Dat is zonde natuurlijk. Je kunt dan beter als doel stellen dat je voor eind juni tien kilo wilt afvallen. De kans is dan veel groter dat je dit doel ook haalt.

Tip 2: Stel concrete acties op

Als je tien kilo wilt afvallen of drie kilo spiermassa wilt opbouwen, moet je hier natuurlijk wel iets voor doen. Om het halen van je goede voornemens makkelijker te maken is het slim om concrete acties op te stellen. Je weet dan precies wat je moet doen op een dagelijkse basis om uiteindelijk je grotere doel te behalen. Zo behaal je ook elke dag een klein doel waar je trots op mag zijn. Dat werkt heel motiverend.

Enkele voorbeelden van concrete acties:

  • Drie keer per week trainen
  • Ontbijten met een eiwitrijk gerecht met fruit
  • Elke dag een kwartiertje wandelen
  • Eén schepje minder suiker in de koffie
  • Een half uur eerder naar bed
  • Groenten bij de lunch

Je ziet dat deze acties niet zo heel groot zijn. Dat doen we bewust. Het is namelijk beter om elke keer een paar kleine veranderingen te doen, zodat je het ook makkelijker volhoudt. Zo maak je jouw leefstijl steeds net wat gezonder en kun je hier langzaam aan wennen. Je houdt het dan veel leuker voor jezelf en de kans dat je je voornemens haalt is een stuk groter.

Tip 3: Kies niet meer dan vijf concrete acties uit

Je wilt afvallen, carrière maken, lekkerder in je vel zitten en nog veel meer. Vaak hebben we te veel goede voornemens, waardoor je ineens helemaal moet gaan veranderen. Grote kans dat dat niet gaat lukken, dus probeer slechts één of twee grotere doelen uit te kiezen. Hiervoor kies je in totaal vijf concrete acties uit. Zo maak je het voor jezelf een stuk makkelijker en die vijf concrete acties worden waarschijnlijk al snel gewoontes. Je kunt dan na één of twee maanden weer een aantal nieuwe acties toevoegen en eventueel ook een extra doel. Je doet dus niet alles in één keer, maar na een jaar heb je dan toch wel een aantal mooie doelen behaalt!

Dit vind je misschien ook leuk:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid