10.000 stappen per dag

4 november 2020

Categorie: Leefstijl

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Zeker in deze tijd bewegen we vaak te weinig op een dag. Veel mensen werken thuis en komen zelfs amper de deur uit. Maar als je de hele dag zit, is het nog belangrijker om wel 10.000 stappen per dag te zetten. Zitten is namelijk ontzettend slecht voor onze gezondheid. Door daarnaast wel voldoende te bewegen hef je dit negatieve effect wat op. Alleen hoe haal je nu die 10.000 stappen per dag? In dit blog geven wij je 5 ideeën.

Waarom zijn die 10.000 stappen zo belangrijk?

Het kost natuurlijk wel wat tijd om die 10.000 stappen per dag te nemen. Je doet hier in totaal net wat langer dan een uur over, tenminste als je snel wandelt. Dit kan best een opgave zijn naast je werk. Toch is het wel heel belangrijk. Dit zijn de voordelen:

Of je nu exact 10.000 stappen zet of net wat minder of meer, maakt niet heel veel uit. Het is echter wel een mooi doel en je beweegt dan sowieso voldoende op een dag.

1. Pak wat vaker de benenwagen

We pakken vaak heel makkelijk de auto of de fiets, maar we kunnen ook eens wat vaker de benenwagen pakken. Je haalt daarmee niet zomaar de 10.000 stappen per dag, maar toch zet je zo vaak wel enkele duizenden stappen extra. Ga daarom eens lopend naar de supermarkt, naar een vriend(in) of naar je werk. Is het slecht weer? Geen smoesjes, je kunt je gewoon warm aankleden en een paraplu pakken.

2. Combineer andere taken met een wandeling

Misschien heb je geen zin om na je werk of studie nog een wandeling te maken. Je kunt er dan voor kiezen om even in de pauze te gaan wandelen, wat sowieso een goed idee is. Maar je kunt ook kijken of je andere taken met een wandeling kunt combineren, bijvoorbeeld een belletje met een collega, een bespreking of het luisteren naar een college. Zo benut je die tijd extra nuttig en na de wandeling kun je je weer beter concentreren!

3. Zorg dat je vaker van je werkplek moet komen

Door je werkplek anders in te richten kun je ervoor zorgen dat je vaker van je werkplek moet komen. Zet geen kan water naast je neer, maar zorg ervoor dat je af en toe op moet staan om wat te drinken te pakken. Ga wat verder van het toilet af zitten, zodat je wat meer stappen moet zetten. Stel vragen aan collega’s niet per mail of chat, maar loop even naar ze toe. En werk aan een stabureau als dat mogelijk is. Met een stabureau zet je niet veel extra stappen, maar het is sowieso beter om te staan dan te zitten.

Check ook deze 3 krachttraining oefeningen die je achter je bureau kunt uitvoeren ->

4. Doe het samen

Het kan lastig zijn om jezelf elke dag weer te motiveren om 10.000 stappen per dag te zetten. Dit wordt een stuk makkelijker als je het met iemand samen doet, omdat je elkaar dan kunt motiveren. Spreek daarom met een vriend(in), familielid of collega af om elke dag 10.000 stappen te zetten. Motiveer elkaar dagelijks en ga af en toe samen een rondje wandelen. Ook als je niet bij elkaar bent, kun je samen een rondje wandelen door onderweg met elkaar te bellen.



5. Bouw het langzaam op

Zeker als je nu niet veel beweegt, is het een hele stap om ineens 10.000 stappen per dag te zetten. Het is lastig om jezelf hiertoe te motiveren en misschien geef je het na enkele dagen al op. Daarom is het beter om het aantal stappen per dag langzaam op te bouwen. Zet bijvoorbeeld de eerste week 4.000 stappen per dag en vervolgens elke week 1.000 of 2.000 stappen per dag meer. Zo kun je ook langzaam verschillende gewoontes opbouwen waarmee je meer stappen per dag zet.

Ontdek onze tips over het combineren van snelwandelen en krachttraining ->

Stap voor stap je leefstijl aanpassen en kilo‘s verliezen

Er zijn zoveel verschillende adviezen over training en voeding, waardoor het lastig kan zijn om te bepalen hoe je nu echt je leefstijl aanpast en kilo’s verliest. Waar begin je en wat is nu het belangrijkste als je wilt afvallen? Met onze Powervrouw Bundel leer jij stap voor stap hoe je jouw leefstijl aanpast en blijvend gewicht verliest.

Je leert onder andere:

✓ Hoe je jouw eigen persoonlijke trainings- en voedingsschema samenstelt
✓ Hoe je het maximale uit je trainingen haalt
✓ Welke voeding jou helpt om je goals te bereiken
✓ Met welke voedingsmiddelen je jouw energielevel en slaap kunt verbeteren
✓ Hoe je jezelf kunt motiveren
✓ Hoe je gewoontes aanleert en discipline opbouwt
✓ Welke factoren belangrijk zijn voor spierherstel
✓ Hoe je echt kunt ontspannen en tijd voor jezelf kunt nemen

Alle info die je nodig hebt om af te vallen en jouw leefstijl blijvend te veranderen!

Meer info & bestellen ->

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

4 e-books met alle info die je nodig hebt

Powervrouw Bundel 1

In de Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Handmatig geselecteerde blogs voor jou:

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid