23 februari 2021

Categorie: Krachttraining

minuten leestijd

Afvallen met wandelen
Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.



Nu we maar weinig kunnen ondernemen zijn steeds meer mensen aan het wandelen geslagen. Misschien heb je zelf ook wel gemerkt dat je veel meer wandelaars tegenkomt onderweg. Alleen maar goed natuurlijk, want wandelen is goed voor de gezondheid en het kan helpen bij het afvallen. Maar hoe kan je nu echt afvallen met wandelen? In dit artikel vind je vijf handige tips.

Eerst even dit…

Voordat we onze tips voor afvallen met wandelen met je delen, moet je eerst iets weten. Met alleen wandelen zal je niet veel vet verliezen. Eerst is het belangrijk om je voeding goed op orde te krijgen. Zorg ervoor dat je dagelijks minder calorieën eet dan je verbrandt en kies zoveel mogelijk voor gezonde producten. Af en toe iets lekkers mag best, maar doe dit met mate.

Wandelingen inplannen

Tip 1: Plan elke week een aantal grote wandelingen in

Als je eens per week één grote wandeling van een uur maakt, zal je niet heel veel afvallen met wandelen. Je verbrandt met wandelen namelijk gemiddeld slechts 300 Kcal per uur. Probeer daarom meerdere grote wandelingen van een half uur, een uur of misschien zelfs langer in te plannen. Vraag of je partner mee wil of spreek met een familielid of vriend(in) af om samen te gaan wandelen. Zo heb je meteen een stok achter de deur.

Samen wandelen

Tip 2: Stel een realistisch stappendoel op

Een stappendoel van 10.000 of zelfs 20.000 stappen per dag is natuurlijk heel mooi. Alleen is dit voor lang niet iedereen meteen haalbaar. Je kunt misschien beter met 4.000 of 6.000 stappen per dag beginnen en dit aantal wekelijks iets verhogen. Je zal je doel dan vaker halen, waardoor je gemotiveerder blijft.

Bekijk deze 5 ideeën om je stappendoel te behalen ->

Tip 3: Wandel nadat je hebt gegeten

Afvallen met wandelen werkt niet alleen doordat je tijdens het wandelen calorieën verbrandt; het heeft ook een positief effect op je spijsvertering! Veel mensen vinden het daarom ook heerlijk om na een maaltijd even een rondje te wandelen. Hiermee verbrand je meteen een deel van wat je hebt gegeten en je verlaagt de kans op een after dinner dip. En meer energie zorgt er vaak automatisch voor dat je wat meer gaat bewegen, waardoor je ook nog wat extra calorieën verbrandt.

Afvallen met wandelen na het eten

Tip 4: Bouw de afstand en je tempo rustig op

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je te hard van stapel loopt en daardoor een blessure krijgt. Dan heeft het afvallen met wandelen alleen maar een averechts effect, want je kan dan een tijdje minder bewegen. Doe daarom rustig aan en stel niet meteen te hoge eisen aan jezelf. Bouw de afstand en je tempo rustig op, zodat je lichaam hieraan kan wennen.

Tip 5: Maak je wandeltochten zwaarder

Door langere wandeltochten te maken kan je sneller en meer gewicht verliezen met wandelen. Dit kost echter ook meer tijd en iedereen heeft maar een beperkte hoeveelheid tijd op een dag. Je kan ook meer afvallen met wandelen door je wandeltochten zwaarder te maken.


Dit doe je door in ieder geval al je spieren te gebruiken. Doe je handen dus niet in je zakken, maar beweeg je armen heen en weer. Span je buikspieren aan en loop rechtop. Ook kan je meer afvallen met wandelen door rustig en snel lopen met elkaar af te wisselen. Of door op verschillende ondergronden te lopen, zoals zand of een weg met kuilen.

Stap voor stap je leefstijl aanpassen en kilo‘s verliezen

Er zijn zoveel verschillende adviezen over training en voeding, waardoor het lastig kan zijn om te bepalen hoe je nu echt je leefstijl aanpast en kilo’s verliest. Waar begin je en wat is nu het belangrijkste als je wilt afvallen? Met onze Powervrouw Bundel leer jij stap voor stap hoe je jouw leefstijl aanpast en blijvend gewicht verliest.

Je leert onder andere:

✓ Hoe je jouw eigen persoonlijke trainings- en voedingsschema samenstelt
✓ Hoe je het maximale uit je trainingen haalt
✓ Welke voeding jou helpt om je goals te bereiken
✓ Met welke voedingsmiddelen je jouw energielevel en slaap kunt verbeteren
✓ Hoe je jezelf kunt motiveren
✓ Hoe je gewoontes aanleert en discipline opbouwt
✓ Welke factoren belangrijk zijn voor spierherstel
✓ Hoe je echt kunt ontspannen en tijd voor jezelf kunt nemen

Alle info die je nodig hebt om af te vallen en jouw leefstijl blijvend te veranderen!

Meer info & bestellen ->

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

4 e-books met alle info die je nodig hebt

Powervrouw Bundel 1

In de Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Handmatig geselecteerde blogs voor jou:

Dit vind je misschien ook leuk:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid