DOOR Rowan Blom 

3 april 2020

Honger
KVV Magazine


Als je honger hebt en snel iets wilt eten, kies je misschien wel eens voor een ongezonde snack. Helaas verzadigt dit vaak niet, waardoor je daarna weer honger krijgt. Dit kan ervoor zorgen dat je gaat overeten en dat draagt waarschijnlijk niet bij aan je fitnessdoelen. Wil je dit hongergevoel tegengaan of voorkomen? Deze 6 tips voor een verzadigd gevoel kunnen je hierbij helpen.

1. Eet voldoende vezels

Onoplosbare voedingsvezels houden je maag ‘vol’. Hierdoor voel je je meer verzadigd. Zorg er daarom voor dat je dagelijks voldoende onoplosbare voedingsvezels eet. Je vindt dit soort vezels in groenten, fruit (met name appel), peulvruchten en tarweproducten.

2. Eet bij elke maaltijd eiwitten en gezonde vetten

Eiwitten en gezonde vetten voeden je lichaamscellen en zorgen ook voor een verzadigd gevoel. Eet daarom bij elke maaltijd eiwitten (kipfilet, vis, vlees, zuivel, eiwitrijke groenten) en gezonde vetten (zalm, noten, olijfolie, kokos, pure chocola).

3. Zorg ervoor dat je maag voldoende gevuld wordt

Als je minder calorieën eet om af te vallen, eet je vaak kleinere maaltijden. Je maag raakt daardoor minder vol en dat kan ervoor zorgen dat je honger krijgt. Daarom is het slim om bij elke maaltijd voldoende te eten van producten die weinig calorieën bevatten, zodat je bord nog wel even vol is (en je maag dus ook).

De meeste soorten groenten en een aantal soorten fruit bevatten weinig calorieën en zijn daarom ideaal als maagvulling. Hiermee krijg je meteen ook weer extra vezels (en vitamines en mineralen) binnen!

4. Kies voor voeding in vaste vorm

Voeding in vaste vorm waar je echt op moet kauwen vult meer dan vloeibare voeding die je kan drinken. Zo vult een stuk fruit beter dan een smoothie en een schaaltje kwark vult weer beter dan een schaaltje yoghurt. Houd je toch meer van een smoothie of yoghurt? Probeer de substantie dan dikker te maken door het te mengen met andere producten. Drink een smoothie ook niet op, maar eet het met een lepel en kauw erop.



5. Eet mindful

Als je mindful eet, besteed je echt aandacht aan je voeding. Je geniet dan meer van je eten, waardoor je daarna minder behoefte hebt om nog iets te eten. Ook neemt je lichaam de voedingsstoffen beter op. In dit blog lees je meer over de voordelen van mindful eten en vind je ook een handige oefening.

Extra tip: weet waar je lichaam echt behoefte aan heeft

Heb je echt trek in iets zoets of zouts? Een lekkere snack kan dan misschien even je behoefte stillen, maar na één of twee uur zul je weer trek hebben. Je lichaam heeft namelijk eigenlijk behoefte aan iets anders. In dit blog lees je waarom je zoete of zoute trek hebt en wat je dan het beste kunt eten.

Laat je inspireren door weekmenu’s van andere krachtsporters en heerlijke gezonde recepten. Je vindt dit allemaal in onze digitale magazines + info over krachttraining en voeding, trainingsschema’s, motivatietips en inspirerende verhalen. Bekijken ->

Dit vind je misschien ook leuk:

Groene bladgroente met magnesium

In welke voeding zit magnesium? 4 tips om meer magnesium binnen te krijgen

Misschien heb je wel eens gehoord dat magnesium goed is voor sporters. Je weet wellicht ook dat er magnesiumsupplementen verkrijgbaar zijn. Alleen haal je magnesium natuurlijk het liefst uit je voeding. Maar in welke voeding zit magnesium? Hier vind je

Lees Meer
Spinazie - voeding met veel ijzer

Waarom ijzer zo belangrijk is voor sporters (+ lijst voeding met veel ijzer)

IJzer is een essentieel spoorelement voor ons lichaam. Het wordt gebruikt voor de aanmaak van bloed, de vorming van hemoglobine en myoglobine en het goed functioneren van de enzymen. Maar waarom is ijzer voor sporters nu eigenlijk zo belangrijk? In

Lees Meer
Aankomen in de overgang

Hoe voorkom je dat je aankomt in de overgang?

In de overgang verandert je hormoonbalans. Veel vrouwen komen hierdoor aan. Waardoor komt dit nu precies en hoe kun je dit voorkomen? Er gebeuren verschillende dingen met je lichaam in de overgang. Zo daalt het oestrogeenniveau. Dit hormoon bevordert de

Lees Meer
Gezonde voeding

Verbeter jouw voedingspatroon met deze 6 eenvoudige tips

Je voedingspatroon in één keer helemaal omgooien is voor veel vrouwen lastig en niet goed vol te houden. Je kunt ook slechts een paar aanpassingen doen, waardoor je meteen al een stuk gezonder eet. Hieronder vind je zes eenvoudige tips

Lees Meer
Taart

Waarom je ook af en toe moet genieten van iets lekkers + alles over de 80/20 regel

Je wilt snel je doelen behalen en daarom wil je nu alleen nog maar gezond gaan eten. Maar weet je dat het ook goed is om af en toe te genieten van iets lekkers? In dit artikel leggen wij je

Lees Meer
Eten na het sporten

Wat eten na het sporten voor sneller spierherstel?

Je wilt natuurlijk zo goed mogelijk herstellen na een krachttraining, zodat je de volgende training weer optimaal presteert. Een beter herstel bevordert ook de spiergroei en je zal minder last hebben van spierpijn. Maar wat moet je eten na het

Lees Meer

over de auteur

 

Volg mij

 

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>