2 september 2016

Cheatmeal
KVV Magazine


We hebben de term al vaker gehoord, maar wat is een cheatmeal nu precies? Een cheatmeal betekent dat je 1 maaltijd helemaal mag eten wat je wilt. Voor de een is dit een pizza, voor de ander een stuk staart en voor weer een ander een paar chocolate chip cookies. De meeste mensen die met een dieet bezig zijn houden het op 1 cheatmeal per week.

Voordelen

Een cheatmeal heeft meerdere voordelen:

  • Aangezien je tijdens het diëten op andere dagen een calorietekort creëert, daalt o.a. het hormoon leptine. Dit hormoon heeft invloed op je vetverbranding en je vetverbranding wordt lager op het moment dat er minder van dit hormoon in je lichaam aanwezig is. Met een cheatmeal houd je dit even voor de gek en daardoor stijgt je leptine niveau weer. Je geeft je metabolisme dus een boost.
  • Doordat je weet dat je eenmaal in de week iets ongezonds ‘mag’, houd je het de andere dagen gemakkelijker vol.
  • Een cheatmeal zorgt ervoor dat je spieren vol met glycogeen gaan zitten. Dit is de brandstof voor je spieren. Doe hier je voordeel mee en train de dag erna extra zwaar.

Nadelen

  • Veel vrouwen voelen zich schuldig na een cheatmeal. Dit kan vervolgens leiden tot een enorme eetbui van een dag of soms ga je zelfs een hele week veel meer eten en dan is het einde zoek.
  • Teveel eten tijdens een cheatmeal zorgt ervoor dat je die week minder of zelfs helemaal geen vet verliest.

Hoe het niet moet

Bij nadelen heb ik het eigenlijk al een beetje verteld. Als jij elke dag een calorietekort van 500 hanteert en je eet op dag 7 zoveel dat je bovenop je normale calorie aantal er nog eens 3000 erbij eet, dan is je hele week voor niets geweest… Houd het dus wel bij een normale portie en 1 maaltijd.

Is een cheatmeal verplicht?

Een cheatmeal is zeker niet verplicht. Als jij geen behoefte hebt aan iets ongezonds, dan hoef jij dit ook zeker niet te eten. Heb je behoorlijk wat overgewicht? Dan raad ik je wel aan om slechts 1 keer in de 2 weken een cheatmeal te hebben i.p.v. elke week.

Inplannen

De een vindt het fijn om de cheat in te plannen en de ander neemt een cheat op de dag dat zij daar zin in heeft.

Ik maak gebruik van beide manieren. Indien ik van tevoren weet dat ik die week een etentje heb, dan zal dat mijn cheat moment zijn.



Anderzijds: als ik op donderdag trek heb in m&m’s, dan eet ik ze op donderdag. Heb ik in het weekend trek in chips, dan eet ik een bakje in het weekend.

Uiteraard is het dan niet de bedoeling dat je elke dag cheat, doe wat voor jou het beste voelt.

Je wordt echt niet dik van 1 stukje chocolade, zoals je ook niet gespierder zult worden van 1 krachttraining. Je kunt tijdens een cheatmeal alles eten, maar wel met mate.

Conclusie

Een cheatmeal verhoogt het hormoon leptine in je lichaam en je verhoogt hiermee tevens je metabolisme. Je cheatmeal kan er oor zorgen dat je jouw nieuwe gezonde voedingspatroon makkelijker kan volhouden.

Een cheatmeal is niet verplicht en je kan voor jezelf bepalen of je hem inplant, of dat je gewoon wat lekkers eet wanneer je daar trek in hebt. Zorg er alleen wel voor dat je alles met mate eet!

Wat is jouw favoriete cheatmeal? Deel het met ons via een reactie hieronder!

Vond je dit een interessant artikel? Volg ons dan op Facebook om op de hoogte te blijven van nieuwe blogplaatsingen en like en deel dit artikel via de onderstaande knoppen!

Dit vind je misschien ook leuk:

Groene bladgroente met magnesium

In welke voeding zit magnesium? 4 tips om meer magnesium binnen te krijgen

Misschien heb je wel eens gehoord dat magnesium goed is voor sporters. Je weet wellicht ook dat er magnesiumsupplementen verkrijgbaar zijn. Alleen haal je magnesium natuurlijk het liefst uit je voeding. Maar in welke voeding zit magnesium? Hier vind je

Lees Meer
Spinazie - voeding met veel ijzer

Waarom ijzer zo belangrijk is voor sporters (+ lijst voeding met veel ijzer)

IJzer is een essentieel spoorelement voor ons lichaam. Het wordt gebruikt voor de aanmaak van bloed, de vorming van hemoglobine en myoglobine en het goed functioneren van de enzymen. Maar waarom is ijzer voor sporters nu eigenlijk zo belangrijk? In

Lees Meer
Aankomen in de overgang

Hoe voorkom je dat je aankomt in de overgang?

In de overgang verandert je hormoonbalans. Veel vrouwen komen hierdoor aan. Waardoor komt dit nu precies en hoe kun je dit voorkomen? Er gebeuren verschillende dingen met je lichaam in de overgang. Zo daalt het oestrogeenniveau. Dit hormoon bevordert de

Lees Meer
Gezonde voeding

Verbeter jouw voedingspatroon met deze 6 eenvoudige tips

Je voedingspatroon in één keer helemaal omgooien is voor veel vrouwen lastig en niet goed vol te houden. Je kunt ook slechts een paar aanpassingen doen, waardoor je meteen al een stuk gezonder eet. Hieronder vind je zes eenvoudige tips

Lees Meer
Taart

Waarom je ook af en toe moet genieten van iets lekkers + alles over de 80/20 regel

Je wilt snel je doelen behalen en daarom wil je nu alleen nog maar gezond gaan eten. Maar weet je dat het ook goed is om af en toe te genieten van iets lekkers? In dit artikel leggen wij je

Lees Meer
Eten na het sporten

Wat eten na het sporten voor sneller spierherstel?

Je wilt natuurlijk zo goed mogelijk herstellen na een krachttraining, zodat je de volgende training weer optimaal presteert. Een beter herstel bevordert ook de spiergroei en je zal minder last hebben van spierpijn. Maar wat moet je eten na het

Lees Meer

over de auteur

 

Volg mij

 

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>