Creatine voor fitness

20 juni 2022

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Is sporten je lust en je leven en gaat er geen week voorbij zonder dat je een paar uur krachtige inspanning levert? Je hebt ongetwijfeld gemerkt dat een gezond lijf gunstig is voor een gezonde geest. Na een fijne sportsessie voel je je voldaan en zit je lekkerder in je vel.

Een krachttraining maak je nog effectiever door de juiste natuurlijke supplementen in te nemen. Heb je zelf een tekort en kan je lichaam een bepaalde stof niet voldoende aanmaken? Dan kunnen supplementen je daarbij helpen. In dit blog lees je hoe creatine en pre workout supplementen kunnen bijdragen aan sterkere spieren en meer uithoudingsvermogen.

Wat zijn creatine en pre workouts voor supplementen?

Creatine is een supplement dat wordt ingenomen om de prestaties bij sporten, zoals gewichtheffen en voetbal, te verbeteren. Creatine verhoogt de vorming van adenosinetrisfosfaat (ATP). Je cellen hebben deze stof nodig om energie te produceren.

Creatine is een van de meest populaire sportsupplementen en dat is niet zonder reden. Het heeft sterke effecten op kracht, spiergroei en prestaties. Hoewel niet alle mensen positief reageren op creatine, ervaren velen er geweldige resultaten van. Creatine is vooral populair bij sporters die intensief sporten.

Pre workouts kunnen worden gedefinieerd als supplementen die zijn gericht op het geven van een energieboost, het verbeteren van je focus en het stimuleren van je metabolisme. Ingrediënten die in een pre workout kunnen zitten zijn bijvoorbeeld cafeïne, creatine, aminozuren om te helpen bij spierherstel en bèta-alanine om het uithoudingsvermogen te verbeteren. Sommige pre workout supplementen bevatten ook ingrediënten die zijn ontworpen om honger te beteugelen.

Het gebruik van pre workout supplementen is gebruikelijk geworden bij mensen die deelnemen aan activiteiten met een hoge intensiteit waarvoor je veel uithoudingsvermogen nodig hebt.

Voordelen van creatine voor dagelijks gebruik

Creatine is een organisch zuur dat voornamelijk bestaat uit een specifiek aminozuur dat de prestaties kan verbeteren door de ATP-productie te verhogen. Creatine speelt een belangrijke rol in het spiermetabolisme. Het is de belangrijkste stof die wordt gebruikt tijdens anaerobe oefeningen, zoals gewichtheffen.

Voordelen van het gebruik van creatine:

  • Versterkt de spieren
  • Vergroot de lichaamsmassa
  • Verhoogt de fysieke energie
  • Verhoogt het uithoudingsvermogen bij zware of langdurige trainingen

Bijwerkingen en gezondheidsrisico’s van creatine en pre workouts

Wanneer je creatine supplementen inneemt, wordt de creatine beschikbaar gesteld aan je spieren en verhoogt het hun vermogen om intense fysieke activiteit uit te voeren. De meesten van ons zijn zich bewust van de bijwerkingen van creatine en de gezondheidsrisico’s ervan.

Bekende bijwerkingen zijn onder meer gewichtstoename, uitdroging en krampen, evenals hart- of nierproblemen. Maar er zijn ook enkele andere minder bekende bijwerkingen, zoals haaruitval, elektrolytenstoornissen die kunnen leiden tot spiervermoeidheid en algemene zwakte als gevolg van waterretentie of zelfs rabdomyolyse (spierafbraak). Ook kan het gebruik van creatine in enkele gevallen leiden tot cardiovasculaire belasting als gevolg van een verhoogde bloeddruk of belasting van de organen van uw lichaam als gevolg van overmatige waterretentie.

De pre workout markt is de afgelopen tien jaar geëxplodeerd en er zijn inmiddels aardig wat bekende merken. Er zijn ook veel knock-offs die niet goed bekend zijn. Consumenten moeten zich bewust zijn van wat ze kopen en de etiketten lezen.

Het is ook belangrijk dat je er bij het gebruik van een pre workout op let dat je jezelf niet overbelast. Door de pre workout presteer je beter en kun je meer aan. Maar als je te veel gewicht lift kun je blessures oplopen. Ga dus niet ineens veel omhoog in gewicht, maar blijf in kleine stappen vooruit gaan

Wees sowieso altijd voorzichtig bij het consumeren van supplementen. Neem niet meer dan de aanbevolen dosis en lees goed wat de bijwerkingen en gezondheidsrisico’s zijn.

Hoe kun je creatinesupplementen veilig en effectief innemen voor de beste resultaten?

Creatine verbetert de spierprestaties. Het innemen van meer dan de aanbevolen dosis zal je kracht niet vergroten of je helpen sneller te herstellen. Als je op zoek bent naar betere resultaten van je trainingen, zijn er een paar dingen die je kunt doen:

  1. Vergroot elke week het aantal herhalingen of het gewicht.
  2. Neem binnen een paar uur na de training een maaltijd die koolhydraten en eiwitten bevat.

Pre workout fitness

Zo kies je de beste pre workout kiest voor jouw fitnessdoelen

Wanneer je op zoek bent naar een pre workout supplement, is het belangrijk om voor ogen te houden wat je fitnessdoelen zijn. Sommige pre workouts bevatten alleen ingrediënten die je helpen om gewicht te verliezen. Andere pre work-outs bevatten veel verschillende ingrediënten met verschillende functies.

Pre workouts voor gewichtsverlies bevatten ingrediënten die je helpen vet af te breken en meer energie te krijgen. Ze kunnen ook stimulerende middelen zoals cafeïne bevatten. Pre workouts voor prestaties bevatten ingrediënten die je kunnen helpen je prestaties te verbeteren, zoals creatine of bèta-alanine.

Vraag aan de specialist bij jou op de sportschool of in de winkel welke pre workout voor jouw behoeften het beste is.

Begin vandaag nog met creatine en pre workouts en geef je trainingen een boost

Wil je jouw sportprestaties verbeteren en met meer uithoudingsvermogen, kracht en energie jouw trainingen aangaan? Overweeg dan om creatine en pre workout supplementen in te nemen die daarin ondersteunen. Doe wel goed onderzoek naar het gebruik van supplementen, omdat er bijwerkingen en risico’s kunnen zijn. Met de juiste informatie over de werkingen, de bijwerkingen en de dagelijkse dosering kun je verantwoord extra supplementen toedienen.

Zeker wanneer je na een fitnesstraining totaal uitgeput thuiskomt en merkt dat je spieren erg overbelast zijn, zijn creatine supplementen zeker aan te raden. Je zult merken dat je meer energie en kracht krijgt om een training goed vol te houden.

Belangrijk is dat je altijd informeert bij de specialist. Zit je bij een sportschool? Dan weet je trainer zeker hoe je optimaal creatine en pre workouts toedient, zodat je de training goed ingaat en betere resultaten krijgt.

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Gerelateerde blogs:

Weekmenu’s op maat

Wat is je doelstelling?

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid