KVV Magazine Voordeelbundel

Ons papieren magazine is terug met nieuwe dubbeldikke edities!

Vrouw met veel spiermassa

31 maart 2020

Categorie: Krachttraining

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Veel vrouwen zijn bang om spiermassa te verliezen als ze een tijdje niet naar de gym gaan. Maar is dat eigenlijk wel nodig? Hoe snel verlies je spiermassa nu echt? In dit blog lees je hier alles over.

Hoe snel verlies je spiermassa?

Je spiermassa verdwijnt gelukkig niet zomaar. Pas na twee weken niet trainen begint je spiermassa langzaam af te nemen [1]. Na ongeveer vier weken gaat het spiermassa verlies wat sneller en na drie maanden loopt dit nog meer op.

Betekent dit dan dat je na bijvoorbeeld twee of drie maanden helemaal geen spiermassa meer hebt? Gelukkig niet! Volgens onderzoek [2] is het spiermassa verlies bij bodybuilders na vijftien maanden niet trainen slechts 9.3 procent.

Bij oudere krachtsporters gaat de afname van spiermassa wel iets sneller, maar ook dan is het na enkele maanden niet ineens helemaal verdwenen.

Lees onze tips voor 40+ en 50+ krachtsporters ->

Spiergeheugen

Als je wat spiermassa verliest of hebt verloren, kan je dat gelukkig wel weer snel opbouwen. Dit komt door het zogenaamde spiergeheugen. Hoe dit precies werkt kun je lezen in dit blog.

Wat kun je doen om minder spiermassa te verliezen?

Om verlies van spiermassa zoveel mogelijk tegen te gaan als je een tijdlang niet naar de gym gaat is het belangrijk om nog in huis of buiten te trainen én gezond te eten. Zorg ervoor dat je in ieder geval elke dag voldoende eiwitten binnenkrijgt.

Met deze oefeningen kun je thuis of op vakantie aan de slag:

4 single leg oefeningen voor je thuis work-out ->
Dit zijn de 3 beste kettlebell oefeningen ->
Stappenplan voor de perfecte Push-Up (+ video) ->
Stappenplan: Zo leer je hoe je een Chin-Up of Push-Up uitvoert ->

Wil jij weten welke oefeningen goed zijn en welke spieren je met een oefening traint? Wil je leren hoe je je eigen trainingsschema opstelt voor in de sportschool of thuis? Je leert dit allemaal met onze hardcopy Powervrouw Bundel:

✓ Alle info over krachttraining, voeding, herstel & mindset die je nodig hebt
✓ Ontdek hoe je zelf een trainings- en voedingsschema maakt
✓ Praktisch ingericht: elk hoofdstuk is één stap naar een gezonde levensstijl
✓ Inclusief simpele oefeningen bij elk hoofdstuk die je direct kunt toepassen

Lees meer over dit boek ->

Anderen lezen ook:

Bronnen:

[1] Hortobágyi, T. I. B. O. R., Houmard, J. A., Stevenson, J. R., Fraser, D. D., Johns, R. A., & Israel, R. G. (1993). The effects of detraining on power athletes.Medicine and science in sports and exercise, 25(8), 929-935.

[2] Houmard, J. A., Hortobagyi, T. I. B. O. R., Neufer, P. D., Johns, R. A., Fraser, D. D., Israel, R. G., & Dohm, G. L. (1993). Training cessation does not alter GLUT-4 protein levels in human skeletal muscle.Journal of applied physiology, 74(2), 776-781.

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Handmatig geselecteerde blogs voor jou:

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid