Hoe werken fatburners en helpen ze bij het afvallen

16 maart 2020

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Veel vrouwen zijn op zoek naar wondermiddeltjes om (sneller) af te vallen. Het is dan ook niet zo vreemd dat er aardig wat soorten fatburners verkrijgbaar zijn. Hoe werken fatburners nu eigenlijk en kunnen fatburners ook echt helpen bij het afvallen? Heeft het gebruik van fatburners ook nadelen? In dit blog lees je hier alles over.

Hoe werken fatburners?

Om erachter te komen of fatburners helpen bij het afvallen, is het belangrijk om eerst antwoord te krijgen op de vraag: ‘Hoe werken fatburners?’. Fatburners bestaan uit verschillende ingrediĆ«nten die zouden moeten helpen bij het verbranden van meer calorieĆ«n en het onderdrukken van je hongergevoel. Ook zorgen fatburners voor meer energie, waardoor je meer gaat doen en weer extra calorieĆ«n verbrandt. IngrediĆ«nten die vaak aan fatburners worden toegevoegd en daarbij zouden helpen zijn cafeĆÆne, groene thee, guarana, ginseng, gember, L-carnitine, kaneel en efedrine.

Kan je afvallen met fatburners?

Het is inderdaad zo dat fatburners kunnen helpen bij het afvallen. Van groene thee en cafeĆÆne is bewezen dat ze je metabolisme kunnen verhogen [1]. Dit zijn echter ook de enige ingrediĆ«nten in fatburners waarvan dit is bewezen.

Als een fatburner deze ingrediƫnten bevat, zou het dus wel kunnen helpen bij het afvallen. Maar ondanks dat supplementen met deze ingrediƫnten je metabolisme kunnen verhogen, is nog niet vastgesteld dat je vetmassa hierdoor ook afneemt [2].

Daarbij is het ook zo dat cafeĆÆne en groene thee niet bij iedereen het metabolisme verhogen. Als jij geen effect voelt na het drinken van een kopje koffie, gaat een fatburner ook niet werken voor jou.

Zelfs als fatburners je kunnen helpen bij het afvallen, heeft het geen zin om alleen maar fatburners te nemen en verder niets te veradneren. Je zal je allereerst moeten focussen op het aanpassen van je voeding. Indien je je voeding niet aanpast, zal je – ook met gebruik van fatburners – waarschijnlijk nog steeds minder calorieĆ«n verbranden dan dat je binnenkrijgt. Als fatburners al voor jou werken, draagt dit maar in kleine mate bij aan je gewichtsverlies. Verwacht er dus niet te veel van en pas ook je leefstijl aan.

Afvallen en fatburners

Wat zijn de nadelen van fatburners?

  • Het is niet duidelijk of fatburners wel echt werken, waardoor het eigenlijk zonde is van je geld.
  • Fatburners bevatten vaak veel nutteloze ingrediĆ«nten en zelfs ingrediĆ«nten die schadelijk kunnen zijn.
  • Door regelmatig fatburners vlak voor je training te gebruiken kun je op den duur te vaak over je grenzen heen gaan. Dit kan leiden tot blessures of overreaching.
  • Als je fatburners later op de middag of in de avond neemt, kan dit een negatieve invloed hebben op je slaap.

Toch een fatburner gebruiken? Hier moet je op letten

  • Wees je ervan bewust dat fatburners geen wondermiddeltjes zijn. Ze zouden eventueel kunnen ondersteunen bij het afvallen, maar je gaat hier geen kilo’s mee verliezen. Het aanpassen van je voedingspatroon is het belangrijkst.
  • Je kunt het beste je fatburner zelf ‘maken’. Drink een kopje koffie voordat je gaat trainen en neem af en toe een kopje groene thee.
  • Drink je geen koffie? Verspil dan geen geld aan dure fatburners, maar koop cafeĆÆnepillen met een niet te hoog cafeĆÆnegehalte.
  • Train ook af en toe zonder van tevoren cafeĆÆne te drinken of in te nemen. Zo train je soms wat minder zwaar en voorkom je overreaching en blessures. Ook ontdek je zo hoe zwaar je kunt trainen zonder middelen, waardoor je hier je volgende work-outs rekening mee houden.
  • Neem je fatburner of cafeĆÆne ‘s ochtends of vroeg in de middag in. Het heeft dan geen negatieve invloed op je slaap.
  • Stop na enkele weken met het gebruik, zodat je lichaam hier niet aan gewend raakt.

Check ook deze 5 mythes over afvallen ->

Lees alles over afvallen, krachttraining en voeding in het KVV Magazine en doe nieuwe inspiratie op met de trainingsschemaā€™s en weekmenu’s die je hierin vindt. Dit is hĆ©t blad voor vrouwelijke krachtsporters die meer willen weten over krachttraining, voeding & herstel en zichzelf een motivatieboost willen geven.

āœ“Ā No-nonsense infoĀ over training, voeding & mindset
āœ“ Uitleg overĀ krachttraining oefeningenĀ en het trainen van spiergroepen
āœ“ Inspirerende verhalen van andere vrouwelijke krachtsporters
āœ“ InclusiefĀ trainingsschema en weekmenu

Leuk om jezelf mee te verrassen om om cadeau te doen aan iemand andersā€¦

=>Ā Meer info & bestellen

KVV Magazine voordeelbundel - Onbekende cover

Ā 

Bronnen:

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21951331
[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4818444/

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

HĆ©t boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Dit vind jij ook leuk:

Handmatig geselecteerde blogs voor jou:

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid