Hardlopen en krachttraining combineren

25 mei 2021

Categorie: Krachttraining

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Vaak wordt gedacht dat hardlopen en krachttraining niet goed te combineren is. Er wordt bijvoorbeeld gezegd dat je als krachtsporter veel spieren zou verliezen bij het hardlopen. Hardlopen is echter wel heel goed voor krachtsporters en andersom is krachttraining ook goed voor hardlopers. Maar hoe combineer je dit dan?

Waarom hardlopen en krachttraining een goede combi is

Eerst wil ik je uitleggen waarom hardlopen en krachttraining een goede combi is. Voor krachtsporters is hardlopen goed, omdat het je energie- en testosteronlevel een boost geeft en de bloedcirculatie in je spieren bevordert. Dit heeft een positieve invloed op je krachtprestaties, waardoor je meer spiermassa opbouwt. Verder is hardlopen goed voor je uithoudingsvermogen en je gezondheid.

Voor hardlopers is het goed om aan krachttraining te doen, omdat het de kracht en coördinatie verbetert. Dit zorgt ervoor dat je sneller kan hardlopen. Daarbij zetten hardlopers die aan krachttraining doen hun passen efficiënter, waardoor ze zuiniger lopen. Verder zorgen sterkere spieren ervoor dat je minder snel een blessure oploopt tijdens het hardlopen.

Zo combineer je hardlopen en krachttraining: 5 tips

Tip 1: Leg de focus op wat jij belangrijk vindt

Of je het beste eerst een krachttraining kan doen of eerst kan gaan hardlopen, hangt af van wat jij belangrijk vindt. Als je naast je krachttraining wilt gaan hardlopen, kan je het beste starten met krachttraining. Ben je een hardloper en wil je jouw spieren sterker maken? Ga dan eerst hardlopen en doe daarna een krachttraining.

Tip 2: Train niet langer dan een uur achter elkaar

Je kan een krachttraining en een hardloopsessie achter elkaar doen. Let er dan wel op dat je niet langer dan een uur achter elkaar traint. Na 45 minuten begint je cortisol namelijk toe te nemen, waardoor je jouw lichaam extra uitput. Dit kan op den duur leiden tot verminderde prestaties, oververmoeidheid en blessures.

Doe je eerst een hardloopsessie en ga je daarna krachttrainen? Na 45 minuten trainen daalt ook je testosteronniveau, waardoor je minder spiermassa opbouwt. Het is dan dus nog belangrijker om niet te lang achter elkaar te trainen.

Tip 3: Ga niet hardlopen op je legday

Volg je een split schema met een of meerdere leg day’s? Ga dan niet hardlopen op deze dagen. Je benen hebben dan al genoeg gepresteerd. Hardlopen op een legday verhoogt de kans op blessures en overmoeide spieren

Tip 4: Zorg voor voldoende hydratatie

Als je meer gaat sporten, zweet je ook meer. Het is dan nog belangrijker om goed te hydrateren. Je spieren bestaan voor wel 70 tot 80% uit vocht. Je hebt voldoende vocht nodig om je spiermasa te laten groeien. Daarbij leidt te weinig hydratatie ook tot prestatievermindering, waardoor je minder goede resultaten behaalt.

Tip 5: Eet voldoende

Veel krachtsporters zijn bang dat ze spiermassa verliezen als ze gaan hardlopen. Je verliest echter alleen spiermassa tijdens het hardlopen als je te weinig eet. Hier is dus heel eenvoudig iets aan te doen: zorg ervoor dat je voldoende voeding binnenkrijgt en dan met name eiwitten. Ga ook niet hardlopen op een nuchtere maag, maar eet iets van tevoren. Je lcihaam zal dan die voeding verbranden in plaats van je spiermassa.

Maak je eigen trainingsschema

Wil je weten wat de beste krachttraining oefeningen zijn en hoe je de juiste oefeningen selecteert? Leer hoe je stap voor stap je eigen trainingsschema maakt met onze Powervrouw Bundel. In dit hardcopy boek vind je alle info over training, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt.

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Dit vind jij ook leuk:


Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid