DOOR Rowan Blom 

4 november 2020

Aankomen in de overgang
KVV Magazine


In de overgang verandert je hormoonbalans. Veel vrouwen komen hierdoor aan. Waardoor komt dit nu precies en hoe kun je dit voorkomen?

Er gebeuren verschillende dingen met je lichaam in de overgang. Zo daalt het oestrogeenniveau. Dit hormoon bevordert de vetopslag in je borsten en rond je heupen. Als je oestrogeenniveau daalt, zal het vet meer rond je taille worden opgeslagen. Ook de hoeveelheid progesteron in je lichaam daalt. Dit zorgt ervoor dat je meer vocht vasthoudt en hierdoor kom je ook aan.

Daarnaast reageert je lichaam in de overgang minder goed op het hormoon insuline. De suikers uit je bloed worden minder goed verwerkt en worden meer opgeslagen als vet.

Blijf bewegen

Veel vrouwen gaan minder trainen naarmate ze ouder worden of stoppen zelfs helemaal met sporten. Juist als je ouder wordt is het belangrijk om meer te gaan trainen. Dit heeft zoveel voordelen voor je lichaam en het is heel belangrijk voor je vetverbranding. In de overgang verlies je spiermassa, waardoor je lichaam minder vet verbrandt. Dat is natuurlijk niet wat je wilt.

Zorg er dus voor dat je voldoende beweegt en sport. Het liefst train je minimaal drie keer per week en beweeg je ook regelmatig. Ga bijvoorbeeld lekker wandelen in de natuur of pak wat vaker de fiets. En wissel je krachttraining af met conditietraining. Focus je tijdens je training helemaal op je work-out en voer de oefeningen volledig uit. Blijf jezelf uitdagen,
maar leer wel je grenzen herkennen en zorg voor voldoende rust om je lichaam te herstellen. Luister naar je lichaam.

Ontdek onze trainingstips voor 40+ en 50+ krachtsporters ->

Geen dieet

Als je aankomt tijdens de overgang, wil je waarschijnlijk gaan diëten om die kilo’s er weer vanaf te krijgen. Maar dit kun je beter niet doen. Met een strikt dieet creëer je vaak een tekort aan bepaalde voedingsstoffen en juist in de overgang heb je die extra hard nodig!

Veel groenten

Het is beter om je te focussen op een gezond voedingspatroon. Eet in ieder geval elke dag voldoende groenten, want dit is goed voor je stofwisseling, je weerstand en je huid. Het liefst tussen de driehonderd en vijfhonderd gram per dag.



Dit lijkt veel, maar als je een beetje creatief bent is dit niet zo moeilijk. Je kunt wat komkommer op je brood doen, snoeptomaatjes eten als tussendoortje, een groentesapje persen en een lekkere salade maken. Kies voor groenten in alle kleuren van de regenboog. Zo krijg je alle gezonde voedingsstoffen binnen die je nodig hebt.

Gezonde vetten

Verder zijn gezonde vetten enorm belangrijk in de overgang. Je hebt ze nodig voor je huid, je hersenen en je organen. En ze activeren ook nog eens je vetverbranding! Zorg er wel voor dat je voor de gezonde vetten kiest. Je vindt ze in olijfolie, kokosolie, noten, zaden en avocado. Vermijd de ongezonde vetten. Dit zijn de vetten die je vindt in zonnebloemolie, sojaolie en margarine.

Minder suiker

Nu je in de overgang bent moet je helaas ook nog meer gaan letten op je suikerinname. Suiker is namelijk de belangrijkste oorzaak van buikvet, rimpels en ziekten die veroudering bevorderen. En dat is nu precies wat we niet willen. Let nog beter op wat je eet. Houd een week lang een voedingsdagboek bij, zodat je echt ziet wat je dagelijks eet. Bekijk de ingrediënten op pakjes, potjes en zakjes die je koopt goed en leer onder welke namen suiker wordt vermeld. Of beter nog: haal alles voortaan vers in huis.

Wil je meer tips over het aanpassen van je voedingspatroon en het opbouwen van spiermassa? Dan raad ik je onze Powervrouw Bundel aan! Deze bundel bestaat uit vier e-books met handige stappenplannen en oefeningen die jou helpen je droomlichaam te bouwen. Ontdek meer ->

Dé musthave voor
krachtsportende powervrouwen

4 e-books met alle info die je nodig hebt

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(231, 65, 67)"}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Behaal jouw bodygoals

Don't know where to start?

Explore our most popular learning topics. 

Powervrouw Bundel 1

Dit vind je misschien ook leuk:

Groene bladgroente met magnesium

In welke voeding zit magnesium? 4 tips om meer magnesium binnen te krijgen

Misschien heb je wel eens gehoord dat magnesium goed is voor sporters. Je weet wellicht ook dat er magnesiumsupplementen verkrijgbaar zijn. Alleen haal je magnesium natuurlijk het liefst uit je voeding. Maar in welke voeding zit magnesium? Hier vind je

Lees Meer
Spinazie - voeding met veel ijzer

Waarom ijzer zo belangrijk is voor sporters (+ lijst voeding met veel ijzer)

IJzer is een essentieel spoorelement voor ons lichaam. Het wordt gebruikt voor de aanmaak van bloed, de vorming van hemoglobine en myoglobine en het goed functioneren van de enzymen. Maar waarom is ijzer voor sporters nu eigenlijk zo belangrijk? In

Lees Meer
Gezonde voeding

Verbeter jouw voedingspatroon met deze 6 eenvoudige tips

Je voedingspatroon in één keer helemaal omgooien is voor veel vrouwen lastig en niet goed vol te houden. Je kunt ook slechts een paar aanpassingen doen, waardoor je meteen al een stuk gezonder eet. Hieronder vind je zes eenvoudige tips

Lees Meer
Taart

Waarom je ook af en toe moet genieten van iets lekkers + alles over de 80/20 regel

Je wilt snel je doelen behalen en daarom wil je nu alleen nog maar gezond gaan eten. Maar weet je dat het ook goed is om af en toe te genieten van iets lekkers? In dit artikel leggen wij je

Lees Meer
Eten na het sporten

Wat eten na het sporten voor sneller spierherstel?

Je wilt natuurlijk zo goed mogelijk herstellen na een krachttraining, zodat je de volgende training weer optimaal presteert. Een beter herstel bevordert ook de spiergroei en je zal minder last hebben van spierpijn. Maar wat moet je eten na het

Lees Meer
Waar zitten koolhydraten in

Hoeveel koolhydraten per dag en waar zitten koolhydraten in?

Koolhydraten hebben een slechte naam, maar zijn zeker voor krachtsporters een belangrijke energiebron. Goede koolhydraten haal je vooral uit volkoren graanproducten, aardappels, peulvruchten, groente en fruit. Hoeveel koolhydraten moet je per dag eten en waar zitten koolhydraten in? Je ontdekt

Lees Meer

over de auteur

 

Volg mij

 


100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
close-link
>