Ik val niet meer af, wat nu

1 juni 2021

Categorie: Krachttraining

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Je bent misschien net een paar weken gestart met afvallen of misschien ben je al maanden of zelfs jaren bezig. Alleen lukt het nu niet meer om gewicht te verliezen. Waar ligt dat aan en hoe zorg je ervoor dat je wel weer afvalt? In dit blog vind je 4 oorzaken en oplossingen.

Minder gewichtsverlies

Als je bezig bent met afvallen, zal je op den duur steeds minder snel gewicht verliezen. Dat is heel normaal. In de eerste paar weken verlies je vaak veel vocht, waardoor het afvallen snel gaat. Daarbij is het ook zo dat je steeds minder calorieën verbrandt naarmate je meer gewicht verliest, waardoor het afvallen trager gaat. Daar is dus niets mis mee, maar het is wel goed om te weten dat het gewichtsverlies steeds minder snel zal gaan.

Wil je het afvallen weer versnellen? Dan zal je nog wat lager in calorieën moeten gaan zitten. Wel is het belangrijk dat je niet te streng bent en in ieder geval voldoende eiwitten, vetten, vitamines en minderalen binnenkrijgt.

Ik val niet meer af – 4 oorzaken en oplossingen

1. Je neemt minder gewicht met je mee

Als je eenmaal wat kilo’s hebt verloren, neem je minder gewicht met je mee. Bewegen en sporten kost minder energie, waardoor je minder calorieën verbrandt. We noemden dit hierboven al even, maar dit kan ook een reden zijn waarom je helemaal geen gewicht meer verliest.

Oplossing: Verlaag je dagelijkse calorie-inname. Zorg er hierbij wel voor dat je elke dag voldoende eiwitten, vetten, vitamines en mineralen binnenkrijgt.

2. Je hebt spiermassa verloren

Het is altijd aan te raden om aan krachttraining te doen als je wilt afvallen. Hiermee houd je je spiermassa intact, bouw je als beginner zelfs wat spiermassa op en krijgt je lichaam mooie vormen. Als je jouw spieren niet traint en/of een streng dieet volgt, is de kans groot dat je spiermassa verliest. Je verbrandt dan minder als je beweegt en zelfs in rusttoestand, waardoor je minder of zelfs helemaal niet meer afvalt.

Oplossing: Start met krachttraining, zodat je weer spiermassa opbouwt. Zorg er ook voor dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt, want je lichaam gebruikt dit om spiermassa op te bouwen.

Bekijk ook onze startersgids ->

3. Je bouwt spiermassa op

Het kan ook zo zijn dat je geen gewicht meer verliest, omdat je spiermassa opbouwt. Gelukkig is dit helemaal niet erg. Je verliest waarschijnlijk wel vet, maar je merkt dat niet omdat je spieren opbouwt.

Oplossing: Focus je niet op het gewicht op de weegschaal, maar meet je vooruitgang met een meetlint of foto’s.

Download onze PDF Lichaamsomtrek meten ->

4. Je eet meer dan je denkt

Vaak houden we ons op het begin streng aan ons voedingspatroon. Op den duur laten we dit iets meer gaan. Dat is ook helemaal niet erg, want je mag natuurlijk ook genieten en je hoeft niet altijd streng te zijn. Maar als je dan niet meer afvalt, is het wel goed om even te kijken wat je nu precies eet. Dit is dan vaak meer dan dat je denkt.

Oplossing: Houd enkele weken lang een voedingsdagboek bij en kijk naar je dagelijkse calorie-inname. Is dit te hoog? Kijk dan welke producten je kunt laten staan om dit weer voldoende te verlagen.

In veel gevallen is niet een van de bovengenoemde oorzaken de boosdoener. Vaak gaat het om een combinatie van. Neem elke oorzaak en oplossing daarom goed door en ga hiermee aan de slag.

Stap voor stap je leefstijl aanpassen en kilo’s verliezen

Er zijn zoveel verschillende adviezen over training en voeding, waardoor het lastig kan zijn om te bepalen hoe je nu echt je leefstijl aanpast en kilo’s verliest. Waar begin je en wat is nu het belangrijkste als je wilt afvallen? Met onze Powervrouw Bundel leer jij stap voor stap hoe je jouw leefstijl aanpast en blijvend gewicht verliest.

In dit hardcopy boek leer je onder andere:

✓ Hoe je jouw eigen persoonlijke trainings- en voedingsschema samenstelt
✓ Hoe je het maximale uit je trainingen haalt
✓ Welke voeding jou helpt om je goals te bereiken
✓ Met welke voedingsmiddelen je jouw energielevel en slaap kunt verbeteren
✓ Hoe je jezelf kunt motiveren
✓ Hoe je gewoontes aanleert en discipline opbouwt
✓ Welke factoren belangrijk zijn voor spierherstel
✓ Hoe je echt kunt ontspannen en tijd voor jezelf kunt nemen

Alle info die je nodig hebt om af te vallen en jouw leefstijl blijvend te veranderen!

Meer info & bestellen ->

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

4 e-books met alle info die je nodig hebt

Powervrouw Bundel 1

In de Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid