Is chocola gezond?

18 maart 2020

Categorie: Voeding

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Welke vrouw houdt er nu niet van een lekker stuk chocola? Zeker als we ongesteld zijn gaan er vaak wel wat repen chocola doorheen. Meestal gaat dit gepaard met een schuldgevoel… Maar is chocola gezond? Ja zeker, mits je kiest voor het juiste soort chocola! In dit blog vind je 8 redenen waarom je juist wél chocola moet eten en leg ik uit welke chocola en hoeveel je dan moet eten.

Cacao is een enorm goede bron van magnesium en antioxidanten. Chocola wordt gemaakt van cacao (behalve witte chocola) en biedt daarom verschillende voordelen voor onze lichamelijke én geestelijke gezondheid

1. Goed voor de opbouw van spieren, botten en tanden

Het eten van chocola heeft een positieve invloed op de opbouw van spieren, botten en tanden. Dit komt door de aanwezigheid van het mineraal magnesium

2. Minder spierpijn en spierkrampen

Wist je dat chocola en spierkrampen of spierpijn ook iets met elkaar te maken? Het stofje magnesium is ook verantwoordelijk voor het afvoeren van melkzuren uit je spieren. Daardoor kan het eten van chocola spierkrampen en spierpijn verminderen.

3. Hogere weerstand

De antioxidanten in chocola verhogen je weerstand, waardoor je beter bestand bent tegen ziektes.

Chocola en spierkrampen bij menstruatie

4. Minder last van menstruatiepijn

Doordat magnesium de spieren helpt te ontspannen, vermindert het ook de menstruatiepijn.

5. Minder stress en somberheid

Magnesium is een bestandsdeel van het gelukshormoon serotonine. Hierdoor kan het eten van chocola helpen om stress, sombere gevoelens, geprikkeldheid en depressies te verminderen.

6. Veroudering tegengaan

In rauwe cacao zitten enorm veel antioxidanten (veel meer dan in blauwe bessen). Deze stoffen beschermen je lichaam tegen vrije radicalen en gaan zo veroudering tegen.

7. Minder kans op hart- en vaatziekten

Antioxidanten hebben een positieve invloed op de elasticiteit van de bloedvaten. Hierdoor kan het eten van chocola de kans op hart- en vaatziekten verkleinen.

8. Lagere bloedsuikerspiegel

Magnesium kan je bloedsuikerspiegel verlagen. Ook kan het de insulinegevoeligheid van je cellen verhogen. Door dagelijks voldoende magnesium binnen te krijgen kun je daardoor ook de kans op diabetes type 2 verminderen.

Waarom verlang je soms zo naar chocola?

Trek in chocola kan ontstaan doordat je trek hebt in iets zoets. Maar er zijn ook andere redenen die voor deze trek kunnen zorgen, zeker als je specifiek trek hebt in chocola en niet in iets anders zoets. Vaak ontstaat deze trek door een tekort aan magnesium. Bij stress of chronische vermoeidheid plas je veel meer magnesium uit en kun je hier dus snel een tekort aan krijgen. Je krijgt dan trek in producten die veel magnesium bevatten, zoals chocola.

Vlak voor of tijdens je menstruatie heb je misschien last van menstruatiepijn of sombere gevoelens. Chocola kan dit verminderen, waardoor je hier behoefte aan kunt hebben.

In dit blog lees je waarom je soms trek hebt in zoet (of juist in zout) ->

Welke chocola moet je eten?

Nu vind je het misschien wel wat vreemd dat het antwoord ‘Ja’ is op de vraag ‘Is chocola gezond?’ Het is ook niet zo dat alle soorten chocola gezond zijn. Veel soorten bevatten namelijk een grote hoeveelheid suiker en dat is niet goed voor je lichaam. Om zoveel mogelijk te profiteren van de gezondheidsvoordelen van chocola en zo min mogelijk van de nadelen (veel suiker), kan je het beste kiezen voor een zo puur mogelijke vorm van chocola. Kies in ieder geval altijd voor chocola met minimaal 70% rauwe cacao.

Maar ik lust geen pure chocola…

Veel vrouwen vinden het lastig om over te stappen op pure chocola. De smaak is wat bitter en minder zoet. Je kunt jezelf hier echter wel aan laten wennen door steeds voor een iets meer pure chocola te kiezen. Zo kun je langzaam aan de smaak wennen.

Hoeveel chocola moet je per dag eten?

Vanaf 10 gram pure chocola (min. 70%) per dag kun je al profiteren van alle bovenstaande gezondheidsvoordelen. Ondanks dat pure chocola dus heel gezond is, is het ook weer niet goed om hier enorme hoeveelheden van te eten. Je kunt daarom het beste dagelijks niet meer dan 25 gram pure chocola eten.

Wil je meer tips over het aanpassen van je voedingspatroon en het opbouwen van spiermassa? Dan raad ik je onze Powervrouw Bundel aan. Deze bundel bestaat uit vier e-books met handige stappenplannen en oefeningen die jou helpen je droomlichaam te bouwen. Bekijk de bundel ->

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

4 e-books met alle info die je nodig hebt

Powervrouw Bundel 1

In de Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Handmatig geselecteerde blogs voor jou:

Taart

Waarom je ook af en toe moet genieten van iets lekkers + alles over de 80/20 regel

Lees Meer

Dit vind je misschien ook leuk:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid