DOOR Rowan Blom 

24 oktober 2020

Winterdip depressie
KVV Magazine


De winterdip: vrijwel elke vrouw heeft hier wel eens last van gehad. Zodra de dagen korter worden, zien we steeds minder daglicht. En dat heeft effect op onze stemming. Je zit minder lekker in je vel, je wordt somberder en je hebt minder energie. Gelukkig kan je een depressie en dus ook die winterdip tegengaan met krachttraining. Maar hoe werkt dat precies en hoe kun je dan het beste trainen? In dit blog leg ik je hier alles over uit.

De effecten van te weinig daglicht

Te weinig daglicht heeft veel invloed op onze gezondheid en onze psychische gesteldheid. Zo zal je lichaam bij te weinig daglicht ook minder vitamine D aanmaken. Dit heeft weer invloed op je trainingsresultaten, zoals je in dit blog kunt lezen. Ook zorgt te weinig daglicht voor een verminderde aanmaak van het gelukshormoon serotonine en het slaaphormoon melatonine. Dit kan leiden tot verschillende klachten:

  • ✓ Somberheid
  • ✓ Lusteloosheid
  • ✓ Weinig energie
  • ✓ Niet meer kunnen genieten
  • ✓ Toename van honger en trek en daardoor ook gewichtstoename
  • ✓ Je uit balans voelen
  • ✓ Afsluiten van de buitenwereld
  • ✓ Vermoeidheid
  • ✓ Slapeloosheid
  • ✓ Prikkelbaarheid
  • ✓ Verminderde concentratie

Hoe kan krachttraining helpen bij een winterdip?

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de invloed van krachttraining op depressies. Hieruit is gebleken dat krachttraining in de meeste gevallen zorgt voor een vermindering van de depressieve klachten. Je kunt er dus vanuit gaan dat krachttraining ook helpt tegen verschillende klachten van een winterdip, zoals somberheid, prikkelbaarheid, lusteloosheid en je uit balans voelen.

Maar waarom helpt krachttraining dan tegen een depressie of een winterdip? Onderzoekers denken aan een combinatie van de onderstaande factoren:

  • ✓ Tijdens krachttraining maakt je lichaam neurotransmitters aan die zorgen voor een gelukkig gevoel, zoals serotonine en dopamine;
  • ✓ Lichamelijke inspanning leidt tot mentale ontspanning;
  • ✓ Je verbetert jezelf en je wordt sterker, waardoor je een positiever zelfbeeld krijgt.

De beste trainingsmethode bij een winterdip

Er zijn experts die aanraden dat je bij een depressie juist met minder gewicht en meer herhalingen moet gaan trainen. Andere experts beweren echter weer dat je depressieve klachten juist met zwaardere gewichten kunt tegengaan. Het is dus niet duidelijk wat nu de beste manier is. Daarom raden we je aan om gewoon het gewicht en het aantal herhalingen aan te houden dat voor jouw doel en trainingsniveau ideaal is. In dit blog lees je hier meer over.

Wel zijn experts het erover eens dat je het beste minstens drie keer per week kunt sporten om depressieve klachten te verminderen. Als beginner kan je echter beter twee keer per week aan krachttraining doen, zoals je hier kunt lezen. Je kunt daarnaast dan nog een keer cardiotraining doen of een andere sport.



Wil je weten wat de beste krachttraining oefeningen zijn en hoe je de juiste oefeningen selecteert? Leer hoe je stap voor stap je eigen trainingsschema maakt met het e-book #TRAIN hard van onze Powervrouw Bundel. De complete bundel bestaat uit vier e-books met alle info over training, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt.

Andere tips om je winterdip tegen te gaan

Krachttraining helpt slechts tegen een aantal klachten van een winterdip. Het heeft weinig effect op klachten als slapeloosheid en vermoeidheid. Met deze tips kun je jouw winterdip nog meer tegengaan:

  • ✓ Zorg ervoor dat je elke dag ongeveer een half uur buiten bent tussen 11:00 en 15:00. Lukt dit echt niet? Neem dan een vitamine D supplement.
  • ✓ Koop een daglichtlamp en laat dit elke ochtend een half uur op het netvlies van je ogen schijnen.
  • Beweeg elk dag minstens een half uur.
  • ✓ Eet 300 – 400 gram groenten op een dag en 200 – 300 gram fruit.
  • ✓ Doe dagelijks een yoga- of een meditatiesessie.

Last van stress? Check deze 5 kleine dagelijkse gewoontes om stress te verminderen ->

Dé musthave voor
krachtsportende powervrouwen

4 e-books met alle info die je nodig hebt

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(231, 65, 67)"}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Behaal jouw bodygoals

Don't know where to start?

Explore our most popular learning topics. 

Powervrouw Bundel 1

Dit vind je misschien ook leuk:

Goede voornemens

3 tips om jouw goede voornemens in 2021 wél te halen

We kunnen helaas nog niet naar de gym de komende weken. Maar dat is nog geen reden om je goede voornemens voor 2021 maar aan de kant te schuiven. Ook al vinden we thuis trainen vaak lastiger, je kunt nog

Lees Meer
Afterburn-effect

Meer afvallen door het afterburn-effect?

Je hebt misschien wel eens gehoord van het afterburn-effect. Dit houdt in dat je in de 22 - 24 uur na een training extra calorieën verbrandt. Hoe zit dat nu precies en hoe groot is het afterburn-effect? In dit artikel

Lees Meer
Side Lunge

Strakke dijen? Dit zijn de oefeningen die je moet doen (inclusief video’s)

Zie je dat vet aan de binnenkant van je dijbenen graag verdwijnen? Je kunt helaas niet plaatselijk vet verbranden, dus je moet ook je voedingspatroon aanpassen. Maar er zijn wel fitness oefeningen die je - in combinatie met een lagere

Lees Meer
Vrouw met veel spiermassa

Kunnen vrouwen net zoveel spiermassa opbouwen als mannen?

Vaak wordt gedacht dat mannen meer spiermassa kunnen opbouwen dan vrouwen. Maar is dat eigenlijk wel zo? In dit artikel lees je hier alles over. Toename in spiermassa Als we kijken naar het percentage spiermassa dat we kunnen winnen, is

Lees Meer
Afvallen tijdens lockdown

Afvallen tijdens de lockdown: 3 tips om je bodygoals te behalen

Je maakte de afgelopen tijd eindelijk weer wat progressie of je wilde net weer echt van start gaan… Maar nu zitten we in een lockdown, waardoor het extra lastig is om je bodygoals te behalen. Je kan niet meer naar

Lees Meer
Opgeblazen gevoel na het sporten

Opgeblazen gevoel na het sporten? Hierdoor komt dat

Veel vrouwen sporten om strakker te worden. Maar soms hebben we na het sporten last van een opgeblazen gevoel en lijkt onze buik juist dikker. Niet helemaal wat je wilt natuurlijk en het kan ook heel vervelend zijn. Hoe ontstaat

Lees Meer

over de auteur

 

Volg mij

 


100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
close-link
>