DOOR Rowan Blom 

18 december 2020

Vrouw met veel spiermassa
KVV Magazine


Vaak wordt gedacht dat mannen meer spiermassa kunnen opbouwen dan vrouwen. Maar is dat eigenlijk wel zo? In dit artikel lees je hier alles over.

Toename in spiermassa

Als we kijken naar het percentage spiermassa dat we kunnen winnen, is dat voor vrouwen en mannen gelijk. Na een work-out bouwt een vrouw evenveel spiereiwit op als een man. Daarbij neemt de spierkracht bij vrouwen na een training soms zelfs meer toe dan bij een man.

Minder testosteron

Een veelgenoemde reden waarom wordt gedacht dat vrouwen minder spiermassa opbouwen is het feit dat vrouwen minder testosteron hebben dan mannen. Testosteron helpt bij de opbouw van spieren. Vrouwen hebben echter meer oestrogeen en dit hormoon helpt ook bij de spieropbouw. Daardoor is de hoeveelheid spiermassa die vrouwen en mannen in een bepaalde tijd kunnen winnen gelijk.

Waarom hebben mannen vaak meer spiermassa?

Nu vraag je je misschien af waarom mannen vaak meer spiermassa hebben dan vrouwen. Er zijn verschillende factoren die hierbij een rol spelen. Mannen hebben van zichzelf meer spiermassa en spierkracht, waardoor ze een voorsprong hebben. Daarbij hebben vrouwen genetisch gezien een hoger vetpercentage, waardoor het percentage spiermassa lager is.

Daarnaast spelen ook mentale factoren en omgevingsfactoren een rol. Vaak onderschatten vrouwen zichzelf en ze worden ook regelmatig onderschat door mannen. Daarbij vinden we het vaak raar als een vrouw met een hoog gewicht kan bankdrukken, terwijl mannen die dit kunnen juist als een held worden gezien. Gelukkig neemt dit beeld de laatste jaren wel steeds meer af.

Vrouwen vs. mannen in de elite sport

Hoe zijn de verhoudingen nu precies tussen vrouwen en mannen in de elite sport? Vrouwelijke atletes hebben gemiddeld 85% van de spiermassa die mannelijke elites hebben. Hier zit dus niet heel veel verschil tussen, terwijl mannen op het begin al een voorsprong hadden. Dat hier nog wel een verschil in zit heeft te maken met die voorsprong en de bovengenoemde factoren.



Wil je tips over het opbouwen van spiermassa? Dan raad ik je onze Powervrouw Bundel aan. Deze bundel bestaat uit vier e-books met handige stappenplannen en oefeningen die jou helpen je droomlichaam te bouwen. Ontdek meer ->

Dé musthave voor
krachtsportende powervrouwen

4 e-books met alle info die je nodig hebt

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(231, 65, 67)"}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Behaal jouw bodygoals

Don't know where to start?

Explore our most popular learning topics. 

Powervrouw Bundel 1

Dit vind je misschien ook leuk:

Afterburn-effect

Meer afvallen door het afterburn-effect?

Je hebt misschien wel eens gehoord van het afterburn-effect. Dit houdt in dat je in de 22 - 24 uur na een training extra calorieën verbrandt. Hoe zit dat nu precies en hoe groot is het afterburn-effect? In dit artikel

Lees Meer
Side Lunge

Strakke dijen? Dit zijn de oefeningen die je moet doen (inclusief video’s)

Zie je dat vet aan de binnenkant van je dijbenen graag verdwijnen? Je kunt helaas niet plaatselijk vet verbranden, dus je moet ook je voedingspatroon aanpassen. Maar er zijn wel fitness oefeningen die je - in combinatie met een lagere

Lees Meer
Afvallen tijdens lockdown

Afvallen tijdens de lockdown: 3 tips om je bodygoals te behalen

Je maakte de afgelopen tijd eindelijk weer wat progressie of je wilde net weer echt van start gaan… Maar nu zitten we in een lockdown, waardoor het extra lastig is om je bodygoals te behalen. Je kan niet meer naar

Lees Meer
Opgeblazen gevoel na het sporten

Opgeblazen gevoel na het sporten? Hierdoor komt dat

Veel vrouwen sporten om strakker te worden. Maar soms hebben we na het sporten last van een opgeblazen gevoel en lijkt onze buik juist dikker. Niet helemaal wat je wilt natuurlijk en het kan ook heel vervelend zijn. Hoe ontstaat

Lees Meer
Dumbbell Row

5 redenen waarom elke vrouw aan krachttraining zou moeten doen

 Meer bewegen is natuurlijk goed voor onze gezondheid, maar krachttraining biedt nog veel meer voordelen. Waarom zou elke vrouw aan krachttraining moeten doen? Hieronder vind je vijf redenen. 1. Je lichaam krijgt mooie vormen De meeste vrouwen starten met krachttraining

Lees Meer
Dumbbell oefeningen

Dit zijn de 15 beste dumbbell oefeningen (+ video’s)

Train je thuis en heb je hier alleen dumbbells tot je beschikking? Of train je graag met losse gewichten in de sportschool en zijn de barbells vaak al bezet? Check dan deze 20 beste dumbbell oefeningen!Dumbbell LungeBelangrijkste spiergroepen: quadriceps (voorkant

Lees Meer

over de auteur

 

Volg mij

 


100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
close-link
>