DOOR Rowan Blom 

11 november 2020

Foam roller oefening
KVV Magazine


De foam roller is een belangrijk hulpmiddel voor vrouwen die aan krachttraining doen. Maar lang niet iedereen weet wat dit precies is. Een foam roller is een harde of wat zachtere rol die gemaakt is van een soort schuim. Met verschillende foam roller oefeningen kun je zelf je spieren masseren. In dit blog vind je zes eenvoudige foam roller oefeningen.

Wat zijn de voordelen van foam rollen?

Er worden verschillende dingen beweerd over de voordelen van foam rollen. Zo zou je er met foamroller oefeningen voor kunnen zorgen dat de spieren sneller herstellen. Hierdoor zal je tijdens een volgende training ook beter presteren. Verder wordt beweerd dat je met een foam roller de triggerpoints uit je spieren kunt rollen, waardoor je minder last hebt van stijve spieren en spierpijn. Daarnaast zou je met foam rollen ook je bloedcirculatie en je flexibiliteit kunnen verbeteren.

Of dit allemaal ook klopt, is niet helemaal duidelijk. Hier is namelijk geen overduidelijk wetenschappelijk bewijs voor. Wel geven veel vrouwen aan minder stijve spieren te hebben na het foam rollen. Ook raden fysiotherapeuten het vaak aan. Je kunt zelf eens proberen of je je beter voelt na het doen van enkele foam roller oefeningen. In ieder geval geldt: baat het niet, dan schaadt het niet. Verwacht geen wonderen, maar het kan wel voordelen bieden.

6 foam roller oefeningen

Hamstrings

Quadriceps

Glute



Onderrug

Schouders

Lats

Wanneer foam rollen?

Wanneer kun je nu het beste foam rollen? In ieder geval is het verstandig om altijd na een training een aantal foam roller oefeningen te doen, zodat de spieren beter kunnen herstellen en je minder last hebt van stijve spieren/spierpijn. Ook voor de training is het een goed idee om even de foam roller te pakken, aangezien je dan de flexibiliteit en mobiliteit verhoogt. Daarnaast zijn er ook mensen die op rustdagen foam rollen om de spieren nog beter te herstellen voor de volgende training.

Wil je weten wat de beste krachttraining oefeningen zijn en hoe je de juiste oefeningen selecteert? Leer hoe je stap voor stap je eigen trainingsschema maakt met het e-book #TRAIN hard van onze Powervrouw Bundel. De complete bundel bestaat uit vier e-books met alle info over training, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt.

Dé musthave voor
krachtsportende powervrouwen

4 e-books met alle info die je nodig hebt

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(231, 65, 67)"}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Behaal jouw bodygoals

Don't know where to start?

Explore our most popular learning topics. 

Powervrouw Bundel 1

Dit vind je misschien ook leuk:

Trainen met spierpijn

Wel of niet trainen met spierpijn?

Je hebt nog spierpijn van je laatste training, maar inmiddels is het alweer tijd voor je volgende work-out. Is het wel verstandig om te trainen met spierpijn? In dit artikel leggen wij je hier alles over uit. Trainen met spierpijn

Lees Meer
Mediteren

Zo kan mediteren bijdragen aan jouw fitnessgoals: 4 voordelen

Mediteren is de laatste jaren steeds populairder geworden. Dat is ook niet zo vreemd, aangezien het verschillende voordelen biedt voor onze lichamelijke en geestelijke gezondheid. Maar hoe kan mediteren bijdragen aan jouw trainingsresultaten? In dit blog vind je 4 voordelen.

Lees Meer
Beter slapen

Beter slapen na je avond work-out? Haal jezelf uit de fight or flight modus!

Ben jij ’s avonds na het sporten nog teveel in je aan modus en lig je hyper de pieper in bed? Weet je niet hoe je in slaap moet komen? Timo geeft hier een aantal tips om jezelf ’s avonds

Lees Meer
Overreaching

Hoe voorkom je overreaching?

Een blessure ontstaat vaak door het hanteren van een verkeerde techniek. Dit kan beginners overkomen, maar ook gevorderden kunnen een oefening niet goed uitvoeren als ze omhoog gaan in gewicht. Als het gewicht te zwaar wordt, kan je lichaam gaan

Lees Meer
Warm bad tegen spierpijn

5 tips tegen spierpijn

Je komt niet meer goed de trap af en zitten is al helemaal uit den boze. De was ophangen? Je trui over je hoofd uittrekken? Vergeet het maar, dat gaat je echt niet lukken vandaag. Die spierpijn na een goede

Lees Meer
Slapende vrouw

Wat is de beste slaaproutine?

Misschien wist je al dat slaap enorm belangrijk is voor je trainingsresultaten. Goede slaap bevordert de spiergroei en het herstel. Maar hoe zorg je er nu voor dat je beter slaapt? Met deze simpele slaaproutine slaap jij sneller en dieper!

Lees Meer

over de auteur

 

Volg mij

 


100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
close-link
>