Thuis bewegen

15 maart 2020

Categorie: Leefstijl

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Het coronavirus verspreidt zich snel en het wordt aangeraden om zoveel mogelijk binnen te blijven. Sportscholen zijn helemaal gesloten en er zijn ook geen andere sportmogelijkheden. Hoe blijf je toch voldoende bewegen als je nu veel thuis zit? In dit blog vind je 5 tips!

Waarom je moet blijven bewegen

Beweging is sowieso belangrijk voor gezondheid. Maar wist je dat het ook goed is voor onze weerstand? Met een hogere weerstand verklein je de kans op besmetting met het coronavirus. En als je het toch krijgt, word je met een hogere weerstand minder ziek.

Werk je nu ook thuis? Dan beweeg je meteen een stuk minder dan dat je normaal doet. Het is dan helemaal belangrijk om ervoor te zorgen dat je toch voldoende blijft bewegen.

1. Doe je work-outs thuis

Ook als je niet naar de sportschool kan, kan je nog steeds je work-outs doen. Alleen doe je ze nu thuis. Natuurlijk is dit niet hetzelfde als in de sportschool, maar je kunt hiermee wel je resultaten behouden. Het grote nadeel van thuis trainen is dat je vaak minder gewichten tot je beschikking hebt en daardoor minder zwaar kunt trainen. Ook kun je minder makkelijk in stapjes omhoog gaan in gewicht.

Starters kunnen nog wel redelijk wat resultaten behalen met thuis work-outs, maar voor gevorderden is dit lastiger. Het is daarom aan te raden om een set met dumbbells of kettlebells aan te schaffen als je wat gevorderder bent. Zo kun je thuis ook omhoog gaan in gewicht en blijf je je spieren uitdagen.

Verder kun je het beste krachttraining oefeningen doen die zelfs zonder gewicht al redelijk zwaar zijn. Hierbij kun je denken aan Single Leg Romanian Deadlifts, Bulgarian Split Squats en Push-Ups. Doe elke set 20 tot 30 reps en ga elke week omhoog in gewicht (als je dat hebt) of reps.

Check deze 4 single leg oefeningen voor je thuis work-out ->

Train je bovenlichaam thuis met deze 7 lichaamsgewicht oefeningen ->

2. Loop een paar keer de trap op en af

Als je niet naar buiten wilt gaan om te gaan hardlopen of fietsen, kun je ook gewoon een paar keer de trap op en af lopen. Traplopen is inspannender dan gewoon lopen. Het is goed voor je cardiovasculaire fitheid, je verbrandt er calorieën mee én je traint hiermee je spierkracht.

3. Doe een HIIT work-out

Een HIIT work-out is intensief en goed voor je conditie. Vaak zijn dit wat kortere work-outs. Binnen die korte tijd behaal je toch al redelijk veel resultaat. Je hoeft hier dus niet veel tijd voor vrij te maken. Echter is het wel zo dat je – als je bijna alleen maar binnen zit – juist wel wat meer tijd van de bank af moet komen. Combineer een HIIT work-out daarom met traplopen en een aantal rondjes lopen door je huis. Of doe een langere HIIT work-out.

Lees hier alles over HIIT ->

4. Maak je huis helemaal schoon

Nu je toch meer thuis zit kun je eindelijk je huis eens helemaal grondig schoonmaken! Al die schoonmaaktaken en klusjes die je allemaal hebt uitgesteld, kun je nu gaan doen. Het levert je niet alleen een fijn schoon huis op, maar je beweegt direct ook meer. Tip: zet een leuk muziekje aan en doe een dansje terwijl je schoonmaakt. Zo beweeg je extra en je wordt hier ook meteen vrolijk van!

5. Doe dagelijks een yogasessie

Yoga is een goede manier van bewegen waarmee je ook je flexibiliteit verbetert. En wist je dat yoga een positieve invloed heeft op het immuunsysteem? Daarbij kom je tijdens een yogasessie echt even helemaal tot rust en je kunt hiermee stress verminderen. Meer rust en minder stress zorgen weer voor een betere weerstand. Zoals je ziet heeft yoga veel pluspunten, dus doe elke dag een yogasessie!

Wil je weten ontdekken hoe je jouw work-outs optimaliseert en betere resultaten behaalt? Leer hoe je stap voor stap je eigen trainingsschema maakt met het e-book #TRAIN hard van onze Powervrouw Bundel. De complete bundel bestaat uit vier e-books met alle info over training, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt.

Dé musthave voor
krachtsportende powervrouwen

4 e-books met alle info die je nodig hebt

Don't know where to start?

Explore our most popular learning topics. 

Powervrouw Bundel 1

Handmatig geselecteerde blogs voor jou:

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid