KVV Magazine Voordeelbundel

Ons papieren magazine is terug met nieuwe dubbeldikke edities!

Ontbijt overslaan

14 oktober 2021

Categorie: Afvallen, Dieet, Voeding

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Soms hoor je dat je ontbijt overslaan helpt bij het afvallen. Maar er zijn ook voedingsdeskundigen die beweren dat je hierdoor juist aankomt, omdat het je metabolisme vertraagt. Hoe zit dit nu precies?

Een maaltijd minder

Als je jouw ontbijt overslaat, eet je een maaltijd minder op een dag.  Dat betekent ook dat je minder calorieën binnenkrijgt op een dag. Daardoor val je makkelijker meer af.

In theorie klinkt dat natuurlijk heel logisch, maar in de praktijk is dat lang niet altijd het geval. Als je gewend bent om te ontbijten en je ontbijt een keer overslaat, krijg je honger. Grote kans dat je alsnog een tussendoortje pakt of uitgebreider luncht. Vaak is dat dan minder gezond en bevat het meer calorieën. Niet ontbijten werkt dan alleen maar averechts.

Nadelen van je ontbijt overslaan

Je ontbijt overslaan heeft verschillende nadelen:

  • Grotere kans dat je ongezond gaat snacken
  • Minder energie en futloos gevoel
  • Verlaagd concentratieniveau
  • Vitamine- en mineralentekort
  • Meer stress

Het 0verslaan van je ontbijt heeft geen invloed op je metabolisme. Je metabolisme is de hele dag door actief en is niet afhankelijk van je voedselinname.

Bewust je ontbijt overslaan

Af en toe je ontbijt overslaan is dus niet ideaal en kan nadelige gevolgen hebben. Wel kun je ervoor kiezen om bewust je ontbijt over te slaan. Dit staat ook wel bekend als intermittent fasting. Doordat je lichaam hieraan gewend raakt, heb je veel minder last van de nadelige gevolgen.

Intermittent fasting kan helpen bij het afvallen. Je eet een maaltijd minder en je bent minder met eten bezig. Je hoeft ook minder gezonde maaltijden te bedenken, minder te bereiden en minder verschillende boodschappen te doen.

Waar moet je aan denken als je jouw ontbijt overslaat?

Als je bewust je ontbijt wilt overslaan, is het belangrijk dat je weet dat je meer honger krijgt in de ochtend. Zorg ervoor dat je niet ineens een extra tussendoortje eet of veel uitgebreider en ongezonder gaat lunchen.

Wel is belangrijk dat je toch alle voedingsstoffen binnenkrijgt op een dag. Zorg daarom voor een gevarieerde lunch en een gevarieerde avondmaaltijd.

Verder moet je dus niet af en toe je ontbijt overslaan, maar er echt bewust voor kiezen om dit voortaan te doen. Voor de ene vrouw werkt dit heel goed en helpt het bij het afvallen, terwijl de andere vrouw dit lastig blijft vinden. Als je wilt kijken of dit voor jou werkt, probeer het dan een aantal weken achter elkaar uit. Ervaar je daarna nog veel nadelen? Stop hier dan mee en neem gewoon weer elke ochtend een ontbijt.

Als je stap voor stap een duurzaam voedingspatroon wilt ontwikkelen waarmee je jouw bodygoals gaat behalen, raad ik je onze Powervrouw Bundel aan. In dit hardcopy boek leer je onder andere:

✓ Hoe je jouw ideale dagelijkse inname van calorieën en macronutriënten bepaalt
✓ Welke voeding jou helpt om je goals te bereiken
✓ Hoe je ervoor zorgt dat je dagelijks voldoende binnenkrijgt van alle voedingsstoffen
✓ Wanneer en hoe vaak je het beste kunt eten
✓ Met welke voedingsmiddelen je jouw energielevel en slaap kunt verbeteren
✓ Hoe je jouw eetgewoontes blijvend veranderd en je voedingspatroon volhoudt

Ook vind je hierin alle info die je nodig hebt om je eigen trainingsschema te maken (+ voorbeelden), je trainingen te optimaliseren en je mindset te veranderen. Daarmee is dit hét boek voor de krachtsportende powervrouw.

Download het gratis inkijkexemplaar ->

Meer info & bestellen ->

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

Powervrouw-Bundel-Krachttraining-boek

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Handmatig geselecteerde blogs voor jou:

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid