DOOR Rowan Blom 

10 december 2020

Opgeblazen gevoel na het sporten
KVV Magazine


Veel vrouwen sporten om strakker te worden. Maar soms hebben we na het sporten last van een opgeblazen gevoel en lijkt onze buik juist dikker. Niet helemaal wat je wilt natuurlijk en het kan ook heel vervelend zijn. Hoe ontstaat dat opgeblazen gevoel na het sporten eigenlijk en wat kan je hiertegen doen? In dit blog lees je hier alles over.

Ademhaling

De reden waarom je soms na het sporten last hebt van een opgeblazen gevoel is een verkeerde ademhaling. Zeker als we pas net beginnen met sporten of starten met een ander soort sport, kan het zijn dat we nog niet gewend zijn aan de manier van ademhalen die daarbij hoort. Zodra je vermoeid raakt en gaat hijgen, gaat de lucht niet meer door je luchtpijp naar je longen. In plaats daarvan gaat het via je slokdarm naar je maag. De lucht in je maag geeft je een opgeblazen gevoel na het sporten en het zorgt ervoor dat je buik tijdelijk wat dikker lijkt.

Bij krachttraining met zware gewichten komt een opgeblazen gevoel na het sporten niet heel vaak voor. Het ontstaat meer bij duursporten, zoals hardlopen en fietsen. Je kunt echter ook last hebben van een opgeblazen buik en darmklachten na een intensieve HIIT work-out.

Wat kun je doen tegen een opgeblazen gevoel na het sporten?

Een opgeblazen gevoel na het sporten kun je voorkomen door op de juiste manier adem te halen. Tijdens je work-out adem je in door je neus en vervolgens weer uit door je mond. Daarnaast kun je ook af en toe een ademhalingsoefening doen, zodat je in het algemeen beter ademhaalt. Je voorkomt hiermee een opgeblazen buik en darmklachten na het sporten. Ook werkt dit goed tegen stressklachten, wat natuurlijk nooit weg is.

Heb je toch een opgeblazen gevoel na het sporten? Als je wilt dat dit weggaat, moet je ervoor zorgen dat het teveel aan lucht in je maag naar buiten kan. En dat hoeft niet zo moeilijk te zijn: met een simpele boer laat je de lucht ontsnappen.

Stap voor stap je leefstijl aanpassen en kilo‘s verliezen

Er zijn zoveel verschillende adviezen over training en voeding, waardoor het lastig kan zijn om te bepalen hoe je nu echt je leefstijl aanpast en kilo’s verliest. Waar begin je en wat is nu het belangrijkste als je wilt afvallen? Met onze Powervrouw Bundel leer jij stap voor stap hoe je jouw leefstijl aanpast en blijvend gewicht verliest.



Je leert onder andere:

✓ Hoe je jouw eigen persoonlijke trainings- en voedingsschema samenstelt
✓ Hoe je het maximale uit je trainingen haalt
✓ Welke voeding jou helpt om je goals te bereiken
✓ Met welke voedingsmiddelen je jouw energielevel en slaap kunt verbeteren
✓ Hoe je jezelf kunt motiveren
✓ Hoe je gewoontes aanleert en discipline opbouwt
✓ Welke factoren belangrijk zijn voor spierherstel
✓ Hoe je echt kunt ontspannen en tijd voor jezelf kunt nemen

Alle info die je nodig hebt om af te vallen en jouw leefstijl blijvend te veranderen!

Meer info & bestellen ->

Dé musthave voor
krachtsportende powervrouwen

4 e-books met alle info die je nodig hebt

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(231, 65, 67)"}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Behaal jouw bodygoals

Don't know where to start?

Explore our most popular learning topics. 

Powervrouw Bundel 1

Dit vind je misschien ook leuk:

Afterburn-effect

Meer afvallen door het afterburn-effect?

Je hebt misschien wel eens gehoord van het afterburn-effect. Dit houdt in dat je in de 22 - 24 uur na een training extra calorieën verbrandt. Hoe zit dat nu precies en hoe groot is het afterburn-effect? In dit artikel

Lees Meer
Side Lunge

Strakke dijen? Dit zijn de oefeningen die je moet doen (inclusief video’s)

Zie je dat vet aan de binnenkant van je dijbenen graag verdwijnen? Je kunt helaas niet plaatselijk vet verbranden, dus je moet ook je voedingspatroon aanpassen. Maar er zijn wel fitness oefeningen die je - in combinatie met een lagere

Lees Meer
Vrouw met veel spiermassa

Kunnen vrouwen net zoveel spiermassa opbouwen als mannen?

Vaak wordt gedacht dat mannen meer spiermassa kunnen opbouwen dan vrouwen. Maar is dat eigenlijk wel zo? In dit artikel lees je hier alles over. Toename in spiermassa Als we kijken naar het percentage spiermassa dat we kunnen winnen, is

Lees Meer
Afvallen tijdens lockdown

Afvallen tijdens de lockdown: 3 tips om je bodygoals te behalen

Je maakte de afgelopen tijd eindelijk weer wat progressie of je wilde net weer echt van start gaan… Maar nu zitten we in een lockdown, waardoor het extra lastig is om je bodygoals te behalen. Je kan niet meer naar

Lees Meer
Dumbbell Row

5 redenen waarom elke vrouw aan krachttraining zou moeten doen

 Meer bewegen is natuurlijk goed voor onze gezondheid, maar krachttraining biedt nog veel meer voordelen. Waarom zou elke vrouw aan krachttraining moeten doen? Hieronder vind je vijf redenen. 1. Je lichaam krijgt mooie vormen De meeste vrouwen starten met krachttraining

Lees Meer
Dumbbell oefeningen

Dit zijn de 15 beste dumbbell oefeningen (+ video’s)

Train je thuis en heb je hier alleen dumbbells tot je beschikking? Of train je graag met losse gewichten in de sportschool en zijn de barbells vaak al bezet? Check dan deze 20 beste dumbbell oefeningen!Dumbbell LungeBelangrijkste spiergroepen: quadriceps (voorkant

Lees Meer

over de auteur

 

Volg mij

 


100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
close-link
>