Spaarstand bij afvallen

1 september 2021

Categorie: Gezond afvallen

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Je bent al een tijdje aan het afvallen, maar nu zie je al even geen resultaat meer. Komt dat omdat je veel te weinig eet of al lange tijd aan het afvallen bent? Gaat je lichaam in spaarstand? In dit blog zet ik alle feiten en fabels over deze zogenaamde spaarstand op een rij.

De spaarstand bestaat niet

Met de spaarstand bij afvallen wordt vaak bedoeld dat je lichaam minder calorieën gaat verbranden als je te weinig eet. Je lichaam probeert dan energie te besparen. Daardoor zou je niet meer afvallen. Of je zou zelf aankomen, omdat je lichaam calorieën opspaart voor een later moment. Om je lichaam uit spaarstand te halen en weer gewicht te verliezen, zou je meer moeten eten…

Natuurlijk vinden veel mensen dat een fijne oplossing, maar het helpt helaas niet als je op een plateau bent belandt. De zogenaamde spaarstand bestaat namelijk niet. Als dat wel zo zou zijn, zouden mensen in hongersnood er ook niet graatmager uit zijn. Ook uit een verhongeringsexperiment [1] is gebleken dat de spaarstand niet bestaat.

Waarom belanden we soms op een plateau?

Een deel van de vrouwen die veel gewicht wil verliezen belandt op den duur op een plateau. Ze verliezen veel minder gewicht per week of ze vallen zelfs helemaal niet meer af. Dit ligt dus niet aan de spaarstand, want die bestaat niet. Maar waardoor komt dit dan wel? Hier zijn drie mogelijke oorzaken voor. Vaak gaat het om een combinatie hiervan.

1. Je verbrandt steeds minder

Als je 120 kilo weegt en 1700 Kcal per dag gaat eten, vliegen de kilo’s eraf. Je dagelijkse caloriebehoefte wordt echter ook steeds lager. Zodra je enkele tientallen kilo’s bent verloren, ligt je caloriebehoefte nog maar net boven die 1700 Kcal (zeker bij weinig beweging). Als je dan nog steeds 1700 Kcal per dag blijft eten, val je veel minder snel af.

Wil je weer meer gaan afvallen? Verlaag dan je calorie-inname of zorg voor meer beweging.

2. Je beweegt steeds minder

Minder calorieën eten dan je behoefte kan een negatieve impact hebben op je energieniveau. Je krijgt dan namelijk minder energie binnen dan je nodig hebt. De kans is groot dat je dan ook minder gaat bewegen. Misschien motiveer je jezelf nog wel om drie keer per week te sporten, maar ga je minder vaak een rondje wandelen en pak je vaker de auto dan de fiets.

Als je steeds minder gaat bewegen, verbrand je lichaam ook minder. Daardoor kun je op een plateau komen. De oplossing hiervoor? Niet te streng diëten en kiezen voor gezonde voeding met veel vitamines en mineralen die helpen om je energieniveau op peil te houden.

3. Je eet meer dan je denkt

Je wilt dit misschien niet geloven, maar als je op een plateau belandt is de kans groot dat je ook meer eet dan je denkt. Op het begin houden we alles vaak nog wel netjes bij en eten we precies volgens ons voedingsschema. Na verloop van tijd laten we dit steeds een beetje meer los. Dat is ook alleen maar goed, want het is niet de bedoeling dat je jarenlang calorieën blijft tellen en alles blijft wegen.

Na een aantal weken tot een paar maanden tellen en wegen word je je steeds bewuster en kun je makkelijk zelf betere keuzes maken. Zo word het ook een meer natuurlijk voedingspatroon dat je goed kunt volhouden.

Het lastige hieraan is echter dat we vaak toch steeds wat meer gaan eten dan we eigenlijk wilden. Op den duur kan dit ervoor zorgen dat je op een plateau belandt. Dat je meer eet dan je denkt is niet iets waar je je voor hoeft te schamen of schuldig over hoeft te voelen, want dat overkomt veel vrouwen.

Houd gewoon een week lang een voedingsdagboek bij en schrijf hierin alles wat je eet op. Bereken hoeveel calorieën je zo eet op een dag en kijk op welke punten je kunt verbeteren. Stop daarna ook weer met calorieën tellen, want dat is echt niet nodig. Je weet nu waar je kunt verbeteren en zo minder calorieën binnen kunt krijgen.

Streng diëten is niet goed

Ook al bestaat de spaarstand niet; het is nog steeds niet goed om streng te diëten. Allereerst is een streng dieet heel lastig vol te houden. De kans is klein dat je hier het gewenste resultaat mee haalt. En mocht dat wel lukken, dan heb je nog steeds niet je voedingspatroon duurzaam aangepast. Na een streng dieet vallen we vaak weer terug in ons oude eetpatroon, waardoor we net zo snel weer aankomen. Soms gaan we zelfs meer eten dan dat we daarvoor deden.

Een streng dieet levert je dus vaak niet het gewenste resultaat op. Daarbij is het ook niet gezond. Je krijgt niet de voedingsstoffen binnen die je nodig hebt met alle mogelijke gevolgen. Veel vrouwen die een streng dieet volgen voelen zich niet fit, hebben weinig energie en zitten niet lekker in hun vel. En uiteindelijk verandert hun leefstijl niet en schommelen ze alleen maar in gewicht. Ook niet wat je wilt toch?

Je kunt het beste jouw huidige caloriebehoefte maal 0,7 of 0,8 doen om te berekenen hoeveel calorieën je per dag moet eten om af te vallen. Ga niet lager in calorieën zitten. Wil je toch sneller afvallen? Beweeg dan meer, zodat je meer calorieën verbrandt op een dag.

Stap voor stap je leefstijl aanpassen en kilo’s verliezen

Er zijn zoveel verschillende adviezen over training en voeding, waardoor het lastig kan zijn om te bepalen hoe je nu echt je leefstijl aanpast en kilo’s verliest. Waar begin je en wat is nu het belangrijkste als je wilt afvallen? Met onze Powervrouw Bundel leer jij stap voor stap hoe je jouw leefstijl aanpast en blijvend gewicht verliest.

In dit hardcopy boek leer je onder andere:

✓ Hoe je jouw eigen persoonlijke trainings- en voedingsschema samenstelt
✓ Hoe je het maximale uit je trainingen haalt
✓ Welke voeding jou helpt om je goals te bereiken
✓ Met welke voedingsmiddelen je jouw energielevel en slaap kunt verbeteren
✓ Hoe je jezelf kunt motiveren
✓ Hoe je gewoontes aanleert en discipline opbouwt
✓ Welke factoren belangrijk zijn voor spierherstel
✓ Hoe je echt kunt ontspannen en tijd voor jezelf kunt nemen

Alle info die je nodig hebt om af te vallen en jouw leefstijl blijvend te veranderen!

Meer info & bestellen ->

 

Powervrouw-Bundel-Krachttraining-boek

Anderen lezen ook:

Bronnen:

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Starvation_Experiment

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Handmatig geselecteerde blogs voor jou:

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid