Sporten in de zomer

26 juli 2022

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Het is eindelijk zomer! Mooi weer, lange dagen en leuke uitjes: de zomer is voor veel mensen de gezelligste tijd van het jaar. Je pakt ieder moment om van het mooie weer te genieten en spendeert je tijd het liefst op het strand of aan het zwembad. Door alle stranddagen, barbecues en andere leuke activiteiten schiet het sporten er soms wel eens bij in. Je motivatie ligt een stuk lager dan eerst.. Hoe zorg je dat je toch gemotiveerd blijft om te sporten in de zomer? Wij geven je 7 tips.

1. Sport samen met een vriend of vriendin

Kost het je veel moeite om naar de sportschool te gaan? Vraag dan eens een vriend of vriendin om mee te gaan. Samen sporten is niet alleen veel leuker, maar het is ook goed voor je motivatie. Je hebt namelijk een stok achter de deur; je laat je sportmaatje toch niet in de steek

Je zult zien dat sporten in de zomer veel makkelijker wordt als je samen met iemand gaat. Bovendien ga je ook nog eens beter je best doen als je met je vriend, vriendin, broer of zus sport. Je probeert net iets meer herhalingen te doen of meer gewicht te liften dan als je alleen traint. 

Waarom samen sporten zo motiverend is ->

2. Doe krachttraining in de ochtend

We snappen dat je op hele warme dagen niet zoveel zin hebt om naar de sportschool te gaan. Je gaat natuurlijk liever naar het zwembad, strand of het terras. Door (vroeg) in de ochtend te gaan sporten heb je de rest van de dag nog om leuke activiteiten te doen. 

Vind je het thuis veel te warm? Met de tropische temperaturen kun je ook verkoeling zoeken in de sportschool met airco 😉

3. Stel doelen voor sporten in de zomer

Heb je het hele jaar hard gewerkt aan je summerbody? Maar is de motivatie nu toch een stuk minder? Het zou zonde zijn als je de uren die je zwoegend hebt gespendeerd in de sportschool weggooit.

Om je motivatie te behouden stel je jezelf een helder doel. Dit kan bijvoorbeeld afvallen, niet aankomen of gewoon fit blijven zijn. Maak dit doel ook concreet, bijvoorbeeld 4 kilo afvallen deze zomer of 1 kilo extra spiermassa.

Blijf aan dit doel werken door vaste trainingsdagen te kiezen. Je hoeft echt niet elke dag in de sportschool te staan, maar zorg dat je je sportroutine grotendeels vasthoudt. 

sporten in de zomer

4. Plan je sportsessies in

Door je krachttraining sessies te plannen in je agenda gebruik je minder smoesjes om niet naar de gym te gaan. Je maakt namelijk een afspraak met jezelf. Of je nou zin hebt of niet, deze afspraak wil je niet graag verbreken.

Komt er wel eens een keer iets spontaan op de planning te staan? Dan is dit natuurlijk voor een keer niet erg. Probeer de andere dagen wel naar de gym te gaan. 

5. Zorg voor variatie in je work-outs

Worden je trainingen een beetje saai? En merk je dat je hierdoor minder motivatie hebt om naar de gym te gaan? Het is belangrijk dat je plezier hebt in het sporten, ook in de zomer.

Doe niet elke dag dezelfde oefeningen, maar kies voor een schema met verschillende oefeningen per trainingsdag. Zo blijft het een stuk leuker voor jezelf en krijg je misschien weer zin om naar de sportschool te gaan. 

Lees hier hoe je de juiste krachttraining oefeningen kiest voor jouw fitness schema ->

Wil je je tijd graag buiten doorbrengen? Dan kun je je krachttraining ook heel goed combineren met zomerse buitenactiviteiten. Denk bijvoorbeeld aan suppen of beachvolleybal. Dit is niet alleen erg leuk, maar je bent ook nog eens actief bezig. 

6. Koop een nieuwe sportoutfit

Oké, dit is misschien een beetje valsspelen. Maar door het kopen van een nieuwe sportoutfit krijg je weer een nieuwe lading motivatie. Schaf een setje aan waar je je zelfverzekerd in voelt. Dit wil je dan natuurlijk graag aantrekken, want anders is het zonde van het geld. En dan moet je wel naar de gym gaan. 

7. Zie sporten in de zomer als iets leuks

In de zomer doe je vaak leuke dingen. Je drinkt cocktails op het terras, gaat naar het strand en chillt in de tuin. Een uurtje sporten wordt niet altijd gezien als iets leuks in de zomer.

Zie trainen eens als een manier van ontspannen. Je bent actief bezig, maar het is ook een momentje voor jezelf. Je bent namelijk alleen maar met jezelf bezig. Bovendien maak je tijdens het sporten zogenaamde gelukshormonen aan. Je voelt je na het uurtje trainen dus voldaan, omdat je toch bent gegaan! En na het sporten kun je weer andere leuke dingen doen. 

Meer weten over mindset, voeding en krachttraining?

Met bovenstaande tips krijg je hopelijk wat meer motivatie om te sporten in de zomer. Het behouden van motivatie heeft alles te maken met de juiste mindset. En laten we daar nu net veel meer over vertellen in ons KVV Magazine.

In dit magazine lees je inspirerende verhalen van andere krachtsporters en leer je alles over training & voeding.

✓ Uitleg over krachttraining oefeningen

Info & tips over afvallen

Inspirerende verhalen van echte vrouwen

✓ Inclusief trainings- en voedingsschema

KVV Magazine Voordeelbundel met cover KVV 16

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Gerelateerde blogs:

Weekmenu’s op maat

Wat is je doelstelling?

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid