Gezond eten op vakantie

26 juli 2022

Categorie: Gezond eten, Voeding

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Yes het is zomer! Dit jaar gaan we massaal op vakantie. Het kan eindelijk weer na twee corona-jaren. Super leuk, maar voor sommige mensen levert het ook stress op. Je hebt namelijk niet je eigen keukenspullen en ingrediënten mee. En gezond eten op vakantie is niet altijd even makkelijk. Vind je het lastig om verantwoord te blijven eten? Lees hier een aantal tips om fit en gezond te blijven op vakantie.

Het allerbelangrijkst: geniet van je vakantie

Je hebt er al het hele jaar naar uitgekeken en nu is het zover: je gaat op vakantie. Lekker genieten van de zon, zee, samen zijn en lekker eten. Op vakantie zijn de verleidingen een stuk groter dan thuis. Dit kan even lastig zijn, maar het is helemaal niet erg als je soms aan deze verleidingen toegeeft.

Je gaat op vakantie om te genieten en dan hoef je niet altijd de focus op gezond eten te leggen. Neem die cocktail, dat ijsje of dat lekkere gerecht als je daar zin in hebt. Het is belangrijk dat je geniet en jezelf niet te veel regels oplegt.  

Je hoeft de focus tijdens je vakantie niet geheel op gezond eten te leggen. Maar dit betekent niet dat je alleen maar ongezond hoeft te eten. Wil je graag gezond en fit blijven op vakantie? Hieronder delen we tips waarmee je op vakantie tegelijkertijd gezond kunt eten én genieten.

1. Zorg voor structuur in je eetpatroon

In het dagelijks leven heb je waarschijnlijk een vast eetpatroon. Op vakantie is dit vaak net even anders. Je kunt namelijk niet altijd zelf je gerechten samenstellen. Om gezond eten op vakantie iets makkelijker te maken, is het belangrijk om structuur te houden.

Ga niet opeens heel anders eten dan thuis. Eet bijvoorbeeld op vaste momenten en ga niet de hele dag door snacken. Natuurlijk kun je wel eens een ijsje of handje chips nemen, maar voorkom dat je de hele dag aan het eten bent. Zo voorkom je dat je te veel eet. 

2. Drink genoeg water

Ook op vakantie is het belangrijk om genoeg water te drinken. Misschien is het ook warm, waardoor je meer zweet en meer vocht verliest. Bovendien drinken we op vakantie meer frisdrank en alcohol. Deze dranken kunnen je lichaam uitdrogen en bevatten ook nog eens veel calorieën. Zorg ervoor dat je genoeg water drinkt om uitdroging te voorkomen.

Het is geen probleem als je een wijntje of biertje wilt drinken op het terras. Dit hoort ook bij vakantie. Om het een beetje in balans te houden, kun je bij elk glas alcohol een glas water bestellen. 

Lees hier waarom water drinken helpt bij het afvallen ->

3. Geniet van het eten

We zeiden het net al even, maar genieten op vakantie is het allerbelangrijkst. Geniet er dus ook zeker van als je uit eten gaat. Ontdek nieuwe gerechten en proef lokale specialiteiten. Ook als deze niet zo gezond zijn.

Als je minder gezonde producten eet, doe dit dan bewust. Maak er een momentje van en probeer rustig te eten. Zo geniet je er nog meer van en voorkom je dat je te veel eet.  

Waarom je ook af en toe moet genieten van iets lekkers + alles voer de 80/20 regel ->

4. Gezond eten op vakantie: eet voldoende groenten

Het advies luidt om minimaal 300 tot 400 gram groenten per dag te eten. Toch halen veel mensen dit bij lange na niet. Ook op vakantie schiet groenten eten er nog wel eens bij in. Terwijl het wel heel belangrijk is.

Wist je dat je je ook sneller verzadigd voelt door groenten te eten? Vraag bijvoorbeeld om extra groenten bij een restaurant of kies een keer voor een lekkere salade

Een tip: eet ook groenten bij het ontbijt of de lunch. Zo kom je sneller aan de aanbevolen 300/400 gram. 

Gezond eten op vakantie

5. Kies gezonde tussendoortjes

Op vakantie krijg je meer calorieën binnen dan je denkt. Je hebt vaak weinig controle over de maaltijden en je weet niet altijd hoeveel calorieën een gerecht bevat. Tussendoortjes spelen hier ook een grote rol in.

Heb je zin in iets lekkers? Of ga je een dag naar het strand? Neem dan een gezond tussendoortje mee. Denk hierbij aan een handje noten, snoeptomaatjes of fruit. Dit kan je in elke supermarkt krijgen.

Misschien heb je iets aan deze gezonde snacks voor onderweg naar je vakantiebestemming ->

De draad weer oppakken na de vakantie

Je mag dus best ongezond(er) eten op vakantie. Je ritme raakt hoe dan ook een beetje verstoord. Maar je kunt de draad na je vakantie weer gewoon oppakken.

De eerste dagen na de vakantie zul je waarschijnlijk weer even moeten wennen. Je moet opeens weer iedere dag zelf koken en je sportritme weer zien op te pakken. Maar na een aantal dagen zit je vaak weer in je normale ritme. 

Ben je bang om spiermassa te verliezen op vakantie? Hier hoef je niet bang voor te zijn, spiermassa verdwijnt namelijk niet zomaar. Van 1 à 2 weken niet sporten verlies je weinig tot geen spiermassa.

Hoe snel spieren verdwijnen/afnemen lees je in dit blog

Bovendien kun je ook blijven trainen op vakantie als je dit graag wilt. Zoek een lokale sportschool op of doe oefeningen met weerstandsbanden.

Bestel ons KVV Magazine

Vind je het lastig om de draad weer op te pakken na de heerlijke vakantie? Kun je maar geen motivatie vinden om naar de sportschool te gaan? Ons KVV Magazine is een tijdschrift speciaal gericht op vrouwen die aan krachttraining doen.

En dan hebben we het ook echt over alle vrouwen: van jong tot oud, beginners tot gevorderden. Je vindt in het magazine onder andere goede oefeningen voor thuis en in de sportschool, handige tips en adviezen van professionals en inspirerende verhalen van andere krachtsporters.

✓ No-nonsense adviezen en stappenplannen

✓ Krachttraining oefeningen voor beginners en gevorderden

✓ Leuke weetjes en praktische tips

Meer info & bestellen ->

KVV Magazine Voordeelbundel met cover KVV 16

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Gerelateerde blogs:

Weekmenu’s op maat

Wat is je doelstelling?

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid