fitness termen

25 mei 2020

Categorie: Krachttraining

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Als je net begint met krachttraining, kan het soms lastig zijn om andere personen in de sportschool te begrijpen. Zij praten over reps, sets, dumbells en barbells en jij hebt geen idee wat deze termen nu eigenlijk betekenen. Daarom vind je in dit artikel een aantal veelgebruikte fitness termen en hun betekenissen.

Reps

Het aantal reps staat voor het aantal herhalingen van een volledig uitgevoerde oefening die je achter elkaar doet. Een oefening is volledig uitgevoerd als je weer opnieuw in de beginhouding staat. Dit wordt dan één rep genoemd. Meestal doe je meerdere reps per oefening, bijvoorbeeld 5, 10 of 20.

Sets

Als je een aantal reps achter elkaar hebt uitgevoerd, noemen we deze reps samen een set. Per krachtoefening kun je een bepaald aantal sets doen. In een krachttraining schema worden het aantal sets en reps vaak op de volgende manier weergeven: 3 x 10. Het cijfer 3 staat dan voor het aantal sets en het cijfer 10 geeft het aantal reps aan.

Barbell

Een barbell is een lange staaf die je kunt gebruiken bij je oefeningen en die je met twee handen moet vasthouden. Het wordt vaak ook wel een stang genoemd en je kunt hier gewichtsschijven op plaatsen om het gewicht te verhogen. De barbell zelf weegt meestal 10 of 20 kilogram, maar er zijn ook barbells met een ander gewicht. Met behulp van een barbell kun je krachtoefeningen als squat, deadlifts en bench press uitvoeren.

Dumbbell

Een andere manier om te trainen met gewichten is door gebruik te maken van dumbbells. Een dumbbell is een soort kleine staaf waaraan al gewichtsschijven zijn bevestigd. In de sportschool kun je echter kiezen uit dumbbells van verschillende gewichten. Je houdt een dumbbell altijd vast in één hand (en eventueel ook een dumbbell in de andere hand) en op die manier voer je de oefening uit. Kracht oefeningen die worden gedaan met behulp van dumbbells zijn bijvoorbeeld de dumbbell curl, de seated dumbbell press en de dumbbell fly.

Spotten

Als je ervoor kiest om de oefening extra zwaar te doen, kan het een goed idee zijn om de hulp in te roepen van een spotter (bijvoorbeeld bij squats of de bench press). Deze persoon spot dan of de oefening niet te zwaar wordt en helpt je eventueel mee als dat nodig is. Een spotter kan een trainer van de sportschool zijn, maar ook een vriend of vriendin die weet hoe de oefening gaat.

Incline / decline

Bij krachttraining oefeningen die liggend op een fitness bank worden uitgevoerd kun je kiezen voor incline of decline. Dit wordt bijvoorbeeld vaak gedaan bij de bench press, maar je kunt dit ook doen bij bijvoorbeeld crunches. Bij zowel incline als decline zet je het bankje schuin neer, waardoor het ene gedeelte hoger komt te liggen dan het andere gedeelte.

Echter is het zo dat je bij incline oefeningen je hoofd hoger legt, terwijl bij decline oefeningen je hoofd juist lager ligt en je bekken hoger. Door te kiezen voor incline of decline kun je iets andere spieren pakken dan bij de gewone oefening.

Wil je weten wat de beste krachttraining oefeningen zijn en hoe je de juiste oefeningen selecteert? Leer hoe je stap voor stap je eigen trainingsschema maakt met onze Powervrouw Bundel. In dit hardcopy boek vind je alle info over training, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt.

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid