Anticonceptie en spiergroei

16 maart 2020

Categorie: Leefstijl

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Veel vrouwen gebruiken een vorm van anticonceptie, zoals de pil. Dit brengt natuurlijk veel voordelen met zich mee, maar helaas heeft het gebruik van anticonceptie ook nadelen. Zo heeft het gebruik van anticonceptie een negatieve invloed op de spiergroei. Hoe zit dit nu precies? In dit blog lees je hier meer over.

Wat zegt onderzoek?

Er is onderzoek gedaan naar de invloed van de anticonceptiepil op de ontwikkeling van spiermassa [1]. Twee groepen vrouwen doorliepen eenzelfde trainingsprotocol van 10 weken. De ene groep gebruikte de anticonceptiepil en de andere groep niet.

De groep die de pil gebruikte maakte in 10 weken tijd gemiddeld 1 kilo vetvrije massa aan. De andere groep die de pil niet gebruikte maakte gemiddeld 1,6 kilo vetvrije massa aan. Dit is dus 60% meer dan de groep die de pil wel gebruikte. Daarentegen is gebleken dat de toename in spierkracht tussen de twee groepen niet verschilde. *

Hoe beïnvloedt anticonceptie de spiergroei?

Tijdens het onderzoek zijn ook de hoeveelheden anabole hormonen IGF-1, DHEA en DHEAS in het lichaam gemeten. Bij de groep vrouwen die de pil gebruikte waren deze hormonen in mindere mate in het bloed aanwezig.

Ook is bij beide groepen gemeten hoeveel cortisol er in het lichaam van de vrouwen aanwezig was. Deze hoeveelheid was juist hoger bij de vrouwen die de pil gebruikten. Cortisol is een stresshormoon dat spierafbrekend werkt.

Deze veranderingen in de hormoonbalans kunnen waarschijnlijk de verminderde spiergroei bij de groep vrouwen die de pil gebruikten verklaren.

Wat kun je hiertegen doen?

Waarschijnlijk wil je niet zomaar stoppen met anticonceptie. Maar wat kun je dan wel doen? Je kunt in ieder geval nog eens kijken naar het soort anticonceptie dat je gebruikt.

Hiervoor is het eerst belangrijk om te weten welk hormoon nu verantwoordelijk is voor de verminderde spiergroei. Progestageen is een hormoon dat in de meeste anticonceptiemiddelen zit. Dit hormoon heeft dezelfde eigenschappen als progesteron. Het bindt zich met de recepteren van androgene hormonen, zoals testosteron. Daardoor kan testosteron zijn werk niet meer doen in die cellen. Het is daarom zeer waarschijnlijk dat progestageen in dit geval de boosdoener is.

De koperspiraal bevat helemaal geen hormonen. De hormoonspiraal geeft slechts alleen lokaal een kleine hoeveelheid progestageen af. Dit zijn de twee beste opties voor anticonceptie, als we alleen kijken naar de spiergroei. Wil je toch graag de anticonceptiepil blijven gebruiken en meer spiermassa aanmaken? Kijk dan of een combinatiepil iets voor je is (mocht je die nog niet hebben). Deze anticonceptiepil bevat minder progestageen.

Welke factoren spelen nog meer een rol bij de aanmaak van spiermassa? En hoe kun je spiergroei bevorderen? In ons e-book ‘Hoe bevorder je spiergroei?’ vind je een uitgebreid stappenplan. Dit e-book vind je in ons proefpakket samen met 3 digitale magazines vol tips over krachttraining voor vrouwen, trainingsschema’s, weekmenu’s en inspirerende verhalen.

Disclaimer

* Het onderzoek dat is gedaan is slechts een klein onderzoek (en niet dubbelblind). Er zou nog meer onderzoek naar moeten worden gedaan om echt vast te kunnen stellen in welke mate vrouwen die de pil gebruiken minder spiermassa gebruiken. Wel is het buiten dit onderzoek ook aannemelijk dat de hormonen in anticonceptie de spiergroei beïnvloeden.

Verder hoeft anticonceptie niet bij elke vrouw een negatieve invloed te hebben op de spiergroei. Bijwerkingen van anticonceptie treden namelijk ook niet bij elke vrouw op.

Pst… Heb jij ons papieren KVV Magazine al besteld? Elke editie staat vol met informatieve artikelen, inspirerende verhalen, tips & tricks, een trainingsschema en een weekmenu. Geef je motivatie een boost en behaal jouw bodygoals met ons magazine voor vrouwelijke krachtsporters.

=> Reserveer jouw exemplaar

KVV Magazine Voordeelbundel

Bronnen:

[1] Chang Woock Lee, Mark A. Newman and Steven E. Riechman. Oral Contraceptive Use Impairs Muscle Gains in Young Women. FASEB J.April 2009 23 (Meeting Abstract Supplement) 955.25

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Dit vind jij ook leuk:

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid