KVV Magazine Voordeelbundel

Ons papieren magazine is terug met nieuwe dubbeldikke edities!

Lying Leg Curl

13 oktober 2021

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Om je benen mooi in verhouding te krijgen moet je niet alleen de voorkant, maar ook de achterkant trainen. De Leg Curl is hiervoor een ontzettend goede krachttraining oefening. Het is een isolatie-oefening waarbij de focus alleen op de hamstrings ligt. Als je hier het maximale uit wilt halen, is het belangrijk dat je deze vijf fouten niet maakt.

Fouten bij de Seated en Lying Leg Curl

1. Je doet de oefening te snel

Je wilt misschien snel klaar zijn en je denkt even snel deze makkelijk uitziende oefening te doen. Maar dat is nu juist niet de bedoeling! Als je de oefening snel uitvoert, heb je namelijk veel minder spanning op je hamstrings. Je haalt er dan dus niet het meeste uit.

2. Je gaat te snel omhoog in gewicht

Omdat de Leg Curl zo makkelijk lijkt, wil je misschien snel omhoog gaan in gewicht. Doe dat echter niet te snel. Je techniek kan dan namelijk slechter worden en je kunt zelfs een hamstring blessure oplopen.

Ondanks dat het je misschien makkelijk lijkt af te gaan, blijft een goede techniek ook bij deze oefening heel belangrijk. Ga dus in kleine stapjes omhoog in gewicht. Voel je druk, spanning of pijn in je hamstrings tijdens het uitvoeren van de oefening? Dan is de oefening te zwaar, dus ga dan wat omlaag in gewicht.

3. Je spant jouw hamstrings niet aan

Om het maximale resultaat uit de Leg Curl oefening te halen, is het belangrijk dat jouw hamstrings zoveel mogelijk worden geactiveerd. Je traint ze beter door je hamstrings ook bewust aan te spannen tijdens het doen van de oefening.

Fouten bij de Lying Leg Curl

Doe je de Lying Leg Curl? Dan zijn er nog twee andere fouten die regelmatig worden gemaakt.

4. Je haalt kracht uit je onderrug

Met de Lying Leg Curl train je alleen jouw hamstrings en dus niet je onderrug. Je zou dan ook geen last moeten krijgen van je onderrug tijdens of na de oefening. Als je dit wel krijgt, haal je waarschijnlijk kracht uit je onderrug en dat is niet de bedoeling.

Let er dan extra goed op dat je de kracht uit je hamstrings haalt en niet uit de rest van je lichaam. Het kan ook helpen om je buikspieren aan te spannen tijdens het doen van de oefening.

5. Je knieën liggen op het kussen

Het is niet de bedoeling dat je knieën op het kussen van de Lying Leg Curl machine liggen. Hier komt dan namelijk druk op te staan en dat is niet goed. Zorg er daarom voor dat je knieën net iets onder de rand van het kussen uitsteken en vrij kunnen bewegen.

Als je stap voor stap wilt leren hoe je jouw eigen trainingsschema maakt en het meeste uit je trainingen haalt, raad ik je onze Powervrouw Bundel aan. In dit hardcopy boek leer je onder andere:

✓ Hoe je jouw eigen persoonlijke trainingsschema samenstelt voor thuis of in de gym (+ voorbeelden)
✓ Welke oefeningen echt goed zijn om te doen en welke spiergroepen je hiermee traint
✓ Hoe vaak je moet trainen en hoeveel sets en reps je moet doen
✓ Hoe je de juiste structuur aanbrengt in jouw work-outs
✓ Wat je kunt doen om nog meer uit je trainingen te halen

Ook vind je hierin alle info die je nodig hebt om je eigen voedingsschema te maken (+ voorbeelden), je voedingspatroon blijvend te veranderen en een positieve mindset te ontwikkelen. Daarmee is dit hét boek voor de krachtsportende powervrouw.

Download het gratis inkijkexemplaar ->

Meer info & bestellen ->

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Handmatig geselecteerde blogs voor jou:

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid