Zwakke onderrug trainen

28 mei 2021

Categorie: Krachttraining

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

De onderrug is misschien niet de meest populaire spiergroep om te trainen, maar dit is wel ontzettend belangrijk! Je onderrug is een deel van je core en gebruik je tijdens veel oefeningen om kracht te zetten en te zorgen voor stabiliteit. Een zwakke onderrug kan zorgen voor verminderde prestaties en kan zelfs leiden tot blessures.

Tegenwoordig zitten we ook veel en bewegen we weinig, waardoor er extra spanning op de onderrug komt te staan. Dit kan op termijn zorgen voor rugpijn. Meer bewegen helpt sowieso, maar een zwakke onderrug trainen heeft ook een positieve invloed. Hiermee kun je rugpijn voorkomen of bestaande rugpijn verminderen. Let wel altijd goed op je uitvoering bij het trainen van je onderrug en ga niet over je grenzen heen.

Hyperextension

Een ontzettend goede oefening voor je onderrug trainen is de Hyperextension. Je onderrug is hierbij een van de primaire spiergroepen die je traint, evenals je hamstrings.

Barbell Row

De Barbell Row is een effectieve oefening  voor het trainen van de gehele rug. Je traint hiermee je onderrug en daarnaast ook je lats.

Glute Bridge

Deze krachttraining oefening doe je misschien al om je glutes te trainen. Maar wist je dat we met de Glute Bridge ook een zwakke onderrug trainen? Zeker een goede oefening om toe te voegen aan je fitness schema dus!

Deadlift

De Deadlift is een oefening voor je benen en billen waarbij je ook de onderrug mee traint. De Romanian Deadlift is de beste variant, ook al ligt bij de gewone Deadlift de focus meer op de rug. Met de Romanian Deadlift is je ROM namelijk groter en de kans op blessures kleiner.

Low Plank

Dit is niet alleen een goede compound oefening voor je buikspieren; je traint ook direct je onderrug mee!

Maak je eigen trainingsschema

Wil je weten wat de beste krachttraining oefeningen zijn en hoe je de juiste oefeningen selecteert? Leer hoe je stap voor stap je eigen trainingsschema maakt met onze Powervrouw Bundel. In dit hardcopy boek vind je alle info over training, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Bekijken ->

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Dit vind jij ook leuk:

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid