DOOR Rowan Blom 

27 januari 2020

Vrouw doet Leg Press in de sportschool
KVV Magazine


Sommige vrouwen trainen het liefst in de ochtend, terwijl anderen zich weer liever ‘s avonds in het zweet werken. Maar wat is nu eigenlijk het beste? In dit artikel leggen we je hier meer over uit.

‘s Ochtends trainen

‘s Ochtends is je testosteronniveau bij een normaal slaap-waakritme het hoogste. Dit hormoon bevordert de spiergroei en je zou dus denken dat je het beste ‘s ochtends kunt trainen. Dat is echter niet waar. Het hogere testosteronniveau wordt namelijk veroorzaakt door je remslaap en je lichaam is dan nog spieren aan het opbouwen. Als je ‘s ochtends gaat trainen, daalt de piek in je testosteronniveau snel en bouw je dus minder spiermassa op.

Daarbij is je cortisolniveau in de ochtend het hoogst. Dit stresshormoon breekt juist spieren af.

‘s Middags trainen

In de middag zijn je testosteron- en cortisolniveaus weer normaal. Daarbij is je lichaamstemperatuur rond een uur of zes gemiddeld gezien op zijn hoogst, wat voordelen biedt voor je prestaties en je resultaten. Bij een hogere lichaamstemperatuur zijn je kracht en duurvermogen namelijk hoger en is je kans op blessures kleiner.

‘s Avonds trainen

Naarmate de avond vordert wordt je testosteronniveau steeds lager. Tussen tien en twaalf is je testosteronniveau op zijn laagst. Daarom kun je beter niet te laat in de avond trainen.

Wat blijkt uit onderzoek?

Het lijkt erop dat je dus het beste ‘s middags kunt trainen of vroeg in de avond. Maar hebben je hormoonlevels ook echt zoveel invloed? Hier is onderzoek naar gedaan. Uit dit onderzoek is gebleken dat we in de avond gemiddeld iets sterker zijn dan in de ochtend. Desondanks bleek het toch niet uit te maken op welk tijdstip je traint, zolang je maar steeds op hetzelfde tijdstip traint. Als jij altijd in de ochtend traint, past je lichaam zich hierop aan en wordt je krachtniveau in de ochtend hetzelfde als in de avond.



Waar moet je rekening mee houden?

Je kunt dus gewoon lekker ‘s ochtends, ‘s middags of ‘s avonds blijven trainen, net wat jij fijn vindt. Zolang je maar wel steeds op ongeveer hetzelfde tijdstip traint, zodat je lichaam hieraan gewend raakt. Dit kan soms wat doorzettingsvermogen en discipline kosten, maar zo haal je wel optimale resultaten. Als het eenmaal een gewoonte is geworden, is het juist heel makkelijk om het vol te houden!

Train je ‘s ochtends? Zorg er dan wel voor dat je iets eet voordat je gaat sporten. Je hebt de hele nacht gevast en voor het sporten heb je voeding nodig. Eet een uur van tevoren een goed ontbijt. Heb je daar de tijd niet voor? Neem dan van tevoren een banaan en een eiwitshake en eet je ontbijt na het sporten.

Train je ‘s avonds? Probeer dan niet te laat te trainen. Je testosteronniveau is dan namelijk lager en laat op de avond trainen kan een negatieve invloed hebben op je slaap. Als je pas laat slaapt, hoeft dit echter niet zo’n probleem te zijn. Verder is het belangrijk dat je niet direct na je avondmaaltijd gaat sporten, want dit kan zwaar op de maag vallen (zeker als je maaltijd ook rijk is aan vetten).

Wil jij leren hoe je jouw work-outs kunt optimaliseren en de beste resultaten kunt behalen? In het e-book #TRAIN hard van onze Powervrouw Bundel leggen we je hier alles over uit en leer je hoe je jouw eigen trainingsschema maakt. Onze Powervrouw Bundels bevatten alle info over krachttraining, voeding, mindset, herstel en leefstijlfactoren die jij als vrouwelijk krachtsporter nodig hebt! Bekijk deze bundels ->

In dit blog leggen wij je uit hoe je het aantal trainingsdagen per week kunt bepalen ->

Dit vind je misschien ook leuk:

Afterburn-effect

Meer afvallen door het afterburn-effect?

Je hebt misschien wel eens gehoord van het afterburn-effect. Dit houdt in dat je in de 22 - 24 uur na een training extra calorieën verbrandt. Hoe zit dat nu precies en hoe groot is het afterburn-effect? In dit artikel

Lees Meer
Side Lunge

Strakke dijen? Dit zijn de oefeningen die je moet doen (inclusief video’s)

Zie je dat vet aan de binnenkant van je dijbenen graag verdwijnen? Je kunt helaas niet plaatselijk vet verbranden, dus je moet ook je voedingspatroon aanpassen. Maar er zijn wel fitness oefeningen die je - in combinatie met een lagere

Lees Meer
Vrouw met veel spiermassa

Kunnen vrouwen net zoveel spiermassa opbouwen als mannen?

Vaak wordt gedacht dat mannen meer spiermassa kunnen opbouwen dan vrouwen. Maar is dat eigenlijk wel zo? In dit artikel lees je hier alles over. Toename in spiermassa Als we kijken naar het percentage spiermassa dat we kunnen winnen, is

Lees Meer
Afvallen tijdens lockdown

Afvallen tijdens de lockdown: 3 tips om je bodygoals te behalen

Je maakte de afgelopen tijd eindelijk weer wat progressie of je wilde net weer echt van start gaan… Maar nu zitten we in een lockdown, waardoor het extra lastig is om je bodygoals te behalen. Je kan niet meer naar

Lees Meer
Opgeblazen gevoel na het sporten

Opgeblazen gevoel na het sporten? Hierdoor komt dat

Veel vrouwen sporten om strakker te worden. Maar soms hebben we na het sporten last van een opgeblazen gevoel en lijkt onze buik juist dikker. Niet helemaal wat je wilt natuurlijk en het kan ook heel vervelend zijn. Hoe ontstaat

Lees Meer
Dumbbell Row

5 redenen waarom elke vrouw aan krachttraining zou moeten doen

 Meer bewegen is natuurlijk goed voor onze gezondheid, maar krachttraining biedt nog veel meer voordelen. Waarom zou elke vrouw aan krachttraining moeten doen? Hieronder vind je vijf redenen. 1. Je lichaam krijgt mooie vormen De meeste vrouwen starten met krachttraining

Lees Meer

over de auteur

 

Volg mij

 

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
close-link
>