DOOR Rowan Blom 

11 januari 2020

Plantaardig eten
KVV Magazine


In de documentaire The Game Changers werden veel voordelen van plantaardig eten genoemd. Ook websites voor vegans en leveranciers van plantaardige producten leggen uit waarom plantaardig voedsel beter is. Klopt dit echter wel?

Vaak wordt geclaimd dat het overstappen naar een plantaardig dieet gezondheidsvoordelen met zich meebrengt. Zo zou plantaardig eten het risico op hartziekte en diabetes type 2 verlagen en gewichtstoename voorkomen. Het is echter onduidelijk of deze voordelen het gevolg zijn van het schrappen van dierlijke eiwitbronnen of door andere veranderingen in het voedingspatroon. Daarbij bieden dierlijke eiwitten ook gezondheidsvoordelen. Het eten van dierlijke producten zou de kans op hartziekte, hartaanvallen en beroertes verminderen, gewichtsverlies bevorderen en de cholesterolwaarden verbeteren.

Het lijkt er dus op dat zowel het eten van plantaardige voeding als het eten van dierlijke voeding voordelen met zich meebrengt. Voor elk individu kunnen de voordelen van het een zwaarder wegen dan de voordelen van het ander. In dit opzicht is plantaardig eten niet in het algemeen goed of slecht te noemen. In The Game Changers en op veel websites voor vegans worden enkel de voordelen van een veganistisch dieet genoemd, waardoor het lijkt alsof je beter alle dierlijke producten door plantaardige producten kunt vervangen.

Wij zetten in dit artikel de voor- en nadelen van plantaardig eten op een rijtje, zodat jij zelf een goede keuze kunt maken!

Voordelen

Bewuster en meer groenten

De meeste vegans zijn zich bewuster van wat ze eten, waardoor ze gezondere keuzes maken. Aangezien ze minder dierlijke producten eten, eten ze vaak automatisch meer groenten. Hierdoor krijgen ze meer vitamines en mineralen binnen en zoals je waarschijnlijk weet is dit goed voor de gezondheid.

Dierenleed voorkomen

Helaas leven veel dieren toch nog onder slechte omstandigheden. Zo hebben kippen vaak heel weinig bewegingsruimte. Ze moeten voldoende eieren produceren en koeien moeten voldoende melk maken. Uiteindelijk worden ze geslacht in het slachthuis. Je kunt dit dierenleed deels al voorkomen door te kiezen voor biodynamische dierlijke producten, maar als vegan voorkom je dit natuurlijk ook.



Goed voor het klimaat

Er is natuurlijk nog een ander groot voordeel van een vegan levensstijl: het is veel beter voor het klimaat. Waarom is dit nu eigenlijk zo?

Minder ontbossing

Voor het produceren van soja en granen worden hele regenwouden platgelegd. Door de afname van bossen wordt er ook minder CO2 uit de lucht omgezet naar zuurstof. De ontbossing zorgt er dus voor dat het CO2-gehalte in de lucht toeneemt.

Je zou hierdoor misschien denken dat plantaardig eten juist niet goed is voor het milieu. Het grootste gedeelte van deze soja- en granenteelt is echter bedoeld als veevoer. Zo is er voor het bereiden van 1 kilo vlees wel 6 kilo granen nodig. Daarbij heeft het vee ook land nodig om op te grazen. Als je graan eet in plaats van vlees, bespaar je dus landbouwgrond (= minder ontbossing) en hoeft er minder voedsel geproduceerd te worden.

Minder waterverbruik

Voor het verbouwen van soja en granen wordt ook veel water verbruikt. Veel voedingsmiddelen worden geteeld in landen waar al een tekort aan water is. Door de teelt blijft er minder water over voor de lokale bewoners en minder grondwater voor een goed milieu.

Uiteindelijk wordt er voor het produceren van 100 gram rundvlees ongeveer 1.500 liter water verbruikt, terwijl er voor een sojaburger van 100 gram maar ongeveer 100 liter water nodig is. Voor het verbouwen van 100 gram groenten is gemiddeld 30 liter water nodig.

Aan de andere kant wordt er bij het verbouwen van noten ook veel water verbruikt, namelijk gemiddeld 900 liter per 100 gram. Als je veganistisch of vaker plantaardig eet om het klimaat te besparen, kun je dus het beste niet teveel noten eten. Desondanks is een plantaardig voedingspatroon met regelmatig een handje noten toch al veel beter voor het milieu dan een voedingspatroon met veel dierlijke producten.

In de tabel hieronder zie je hoeveel water er wordt verbruikt voor het produceren van verschillende voedingsmiddelen:

Product Waterverbruik in liters Per eenheid
Rundvlees 1.500 100 gram
Nederlands rundvlees 650 100 gram
Varkensvlees 600 100 gram
Nederlands varkensvlees 440 100 gram
Kip 340 100 gram
Nederlandse kip 180 100 gram
Kaas 510 100 gram
Ei 330 100 gram
Boter 290 100 gram
Melk 100 100 gram
Slaolie 50 1 eetlepel
Olijfolie 180 1 eetlepel
Koffie 225 1 liter
Thee 24 1 liter
Chocolade 1700 100 gram
Walnoten 900 100 gram
Cashewnoten 1400 100 gram
Pinda’s 400 100 gram
Rietsuiker 180 100 gram
Bietsuiker 90 100 gram
Tomaat 20 100 gram
Komkommer 35 100 gram
Appel 80 100 gram
Avocado 200 100 gram

Bron: Voedingscentrum.nl

Minder vervuiling

Door de ontbossing stijgt het CO2-gehalte in de lucht al. Daarbij produceren dieren veel mest, waardoor de bodem en het water worden vervuild. Hierdoor sterven veel dier- en plantsoorten uit. Rivieren en kustwateren worden door de veeteelt vervuild met stikstof en fosfaat. Ook worden er bij het telen van de gewassen kunstmest, onkruidverdelgers en insecticiden gebruikt. Deze stoffen komen in het milieu terecht en zorgen voor meer vervuiling.

Als gevolg van vervuiling van de wateren op de aarde, het leeg vissen en alle schade die ontstaat door het slepen met sleepnetten sterven er honderdduizenden andere dieren in de zee. Doordat de zeedierpopulaties steeds meer uit evenwicht raken is er ook minder plankton. Net als bomen neemt plankton CO2 op en zet dit om naar zuurstof. Omdat de hoeveelheid plankton nu steeds minder wordt, wordt het CO2-gehalte in de lucht steeds hoger.

Nadelen

Tekort aan voedingsstoffen

Het nadeel van plantaardig eten is dat je een tekort kunt krijgen aan bepaalde voedingsstoffen, omdat je geen dierlijke producten meer eet. Eiwit, ijzer, vitamine B1, vitamine B2, vitamine B12 en calcium zijn stoffen die je minder makkelijk uit plantaardige voeding kunt halen. Als je geheel vegan of meer plantaardig gaat eten, is het daarom belangrijk om een gezond en gebalanceerd voedingspatroon samen te stellen. Let vooral op de bovengenoemde voedingsstoffen die je normaal gesproken voor een groot deel uit dierlijke producten haalt en zorg ervoor dat je hier voldoende van binnenkrijgt.

Elk nadeel heeft gelukkig ook weer zijn voordeel: doordat je als vegan moet letten op de voedingsstoffen die je binnenkrijgt, word je je bewuster van wat je eet en eet je vaak automatisch gezonder.

Sociale aangelegenheden

Volledig vegan eten kan soms lastig zijn in sociale aangelegenheden. In restaurants zul je steeds moeten vragen of een bepaald gerecht wel écht vegan is. Het kan zijn dat je soms helemaal geen vegan maaltijd kunt bestellen, maar gelukkig komt dit wel steeds minder voor.

Verder kan het soms lastig zijn om aan iedereen uit te leggen waarom je vegan eet en hoe je er dan toch voor zorgt dat je alles binnenkrijgt. Veganisten krijgen dit soort vragen vaak als ze in gezelschap eten.

Wel of niet plantaardig eten?

Gezondheid

Is het nu wel of niet goed om plantaardig te eten? Voor je eigen gezondheid maakt het over het algemeen niet zoveel uit of je wel of niet geheel vegan eet. Dit kan echter voor de ene persoon weer anders zijn dan voor de andere persoon. Als je al vegan bent en je hier goed bij voelt, kun je het beste gewoon veganistisch blijven eten (zolang je er maar op let dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt). Wil je eens proberen of je je beter voelt door een veganistische levensstijl? Dan kun je dit een aantal weken of maanden uitproberen en kijken hoe dit gaat.

In verhouding eten de meeste mensen tegenwoordig teveel vlees en te weinig groenten. Daarom is het voor vrijwel iedereen die regelmatig vlees eet aan te raden om wat vaker plantaardig te gaan eten. Zo krijg je meer groenten binnen (= extra vitamines en mineralen) en niet teveel vlees, wat bevorderlijk is voor de gezondheid.

Dierenleed en klimaat

Als we kijken naar het klimaat en het voorkomen van dierenleed, is het zeker goed om vegan te eten. Hiermee voorkom je dierenleed en dit biedt veel voordelen voor het klimaat. Als je hier het maximale voor wilt doen, kun je volledig vegan gaan of blijven eten.

Wil je het klimaat wel een handje helpen, maar niet volledig veganistisch eten? Weet dan dat alle kleine beetjes al helpen. Rund- en varkensvlees van Nederlandse bodem zijn al een stuk beter voor het klimaat en kip is weer veel beter dan rundvlees. Eet dus vlees uit Nederland, vervang je rundvlees af en toe door kip of vis en kies een keer voor een vleesvervanger. Hiermee belast je het klimaat meteen al een stuk minder!

Dé musthave voor
krachtsportende powervrouwen

4 e-books met alle info die je nodig hebt

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(231, 65, 67)"}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Behaal jouw bodygoals

Don't know where to start?

Explore our most popular learning topics. 

Powervrouw Bundel 1

Dit vind je misschien ook leuk:

Groene bladgroente met magnesium

In welke voeding zit magnesium? 4 tips om meer magnesium binnen te krijgen

Misschien heb je wel eens gehoord dat magnesium goed is voor sporters. Je weet wellicht ook dat er magnesiumsupplementen verkrijgbaar zijn. Alleen haal je magnesium natuurlijk het liefst uit je voeding. Maar in welke voeding zit magnesium? Hier vind je

Lees Meer
Spinazie - voeding met veel ijzer

Waarom ijzer zo belangrijk is voor sporters (+ lijst voeding met veel ijzer)

IJzer is een essentieel spoorelement voor ons lichaam. Het wordt gebruikt voor de aanmaak van bloed, de vorming van hemoglobine en myoglobine en het goed functioneren van de enzymen. Maar waarom is ijzer voor sporters nu eigenlijk zo belangrijk? In

Lees Meer
Aankomen in de overgang

Hoe voorkom je dat je aankomt in de overgang?

In de overgang verandert je hormoonbalans. Veel vrouwen komen hierdoor aan. Waardoor komt dit nu precies en hoe kun je dit voorkomen? Er gebeuren verschillende dingen met je lichaam in de overgang. Zo daalt het oestrogeenniveau. Dit hormoon bevordert de

Lees Meer
Gezonde voeding

Verbeter jouw voedingspatroon met deze 6 eenvoudige tips

Je voedingspatroon in één keer helemaal omgooien is voor veel vrouwen lastig en niet goed vol te houden. Je kunt ook slechts een paar aanpassingen doen, waardoor je meteen al een stuk gezonder eet. Hieronder vind je zes eenvoudige tips

Lees Meer
Taart

Waarom je ook af en toe moet genieten van iets lekkers + alles over de 80/20 regel

Je wilt snel je doelen behalen en daarom wil je nu alleen nog maar gezond gaan eten. Maar weet je dat het ook goed is om af en toe te genieten van iets lekkers? In dit artikel leggen wij je

Lees Meer
Eten na het sporten

Wat eten na het sporten voor sneller spierherstel?

Je wilt natuurlijk zo goed mogelijk herstellen na een krachttraining, zodat je de volgende training weer optimaal presteert. Een beter herstel bevordert ook de spiergroei en je zal minder last hebben van spierpijn. Maar wat moet je eten na het

Lees Meer

over de auteur

 

Volg mij

 


100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
close-link
>