KVV Magazine Voordeelbundel

Ons papieren magazine is terug met nieuwe dubbeldikke edities!

Ei eten

6 mei 2020

Categorie: Gezond eten, Voeding

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Houd jij ook zo van een gebakken of gekookt eitje? Eieren bevatten veel goede voedingsstoffen, maar worden ook regelmatig in een kwaad daglicht geplaatst. Er wordt dan aangeraden om maximaal een paar keer per week een ei te eten. Wat is hier nu van waar en kun je elke dag een ei eten? in dit blog lees je hier meer over.

Voedingsstoffen in een ei

Als je kijkt naar de macro’s in een ei, zul je merken dat het voornamelijk eiwit en vet bevat. Daarom is een ei ook ideaal als je wilt afvallen, want je krijgt hiermee vrijwel geen koolhydraten binnen. Een kippenei van 50 gram bevat 6 gram eiwit, 5 gram vet en 0,1 gram koolhydraten.

Een ei bevat alle essentiële aminozuren in een goede verhouding. Daarbij zijn eieren ook rijk aan verschillende vitamines en mineralen, namelijk:

  • Vitamine B2
  • Vitamine B11
  • Vitamine B12
  • Vitamine D
  • Fosfor
  • IJzer
  • Zink
  • Seleen

Aangezien eieren alle essentiële aminozuren en bovenstaande vitamines en mineralen bevatten, zijn ze ook een goede vervanger van vlees. Als je vegetarisch eet, is het dus aan te raden om wat vaker een ei te eten.

Hoe zit het met cholesterol?

In een ei zit ongeveer 200 milligram cholesterol. Daarom wordt vaak gedacht dat het eten van een ei ook nadelig is voor onze gezondheid en wordt aangeraden om maximaal enkele keren per week een ei te eten. Dit is ook het advies van het Voedingscentrum [1]. Zij geven aan dat het cholesterol in ei het risico op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 iets verhoogd.

Er is echter ook onderzoek dat dit tegenspreekt. Uit dit onderzoek is gebleken dat het eten van één ei per dag de kans op een beroerte met 12% vermindert in vergelijking met het eten van twee eieren per week [2]. Eieren verhogen inderdaad het LDL-cholesterol, maar ook het HDL-cholesterol. Een verhoogd LDL-cholesterol kan het risico op hart- en vaatziekten verhogen, maar door de verhoging van het HDL-cholesterol wordt dit effect waarschijnlijk teniet gedaan.

Daarnaast is ook bewijs gevonden dat het regelmatig eten van eieren het risico op diabetes type 2 juist kan verlagen. Volgens dit onderzoek hebben eieren ook geen negatieve invloed op het cholesterolgehalte van mensen met diabetes type 2.

Conclusie

Als je naar de onderzoeken kijkt en naar de voedingswaarde van eieren, is het absoluut niet slecht om elke dag een ei te eten. Het is zelfs heel goed voor je gezondheid! Daarbij zijn eieren ideaal als je op dieet bent, aangezien ze goed verzadigen en weinig koolhydraten bevatten.

Ideeën voor ei-recepten

  • Groente-omelet
  • Gepocheerd ei
  • Ei uit de oven
  • Eiwrap
  • Eimuffins

Wil je meer tips over het aanpassen van je voedingspatroon en het opbouwen van spiermassa? Dan raad ik je onze Powervrouw Bundel aan! Deze bundel bestaat uit vier e-books met handige stappenplannen en oefeningen die jou helpen je droomlichaam te bouwen. Ontdek meer ->

Bronnen:

[1] http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eieren.aspx
[2] Alexander, D. D., Miller, P. E., Vargas, A. J., Weed, D. L., & Cohen, S. S. (2016). Meta-analysis of Egg Consumption and Risk of Coronary Heart Disease and Stroke. Journal of the American College of Nutrition, 1-13.
[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25833969

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

4 e-books met alle info die je nodig hebt

Powervrouw Bundel 1

In de Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Handmatig geselecteerde blogs voor jou:

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid