8 maart 2021

Categorie: Voeding

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Je hebt honger en weinig energie. Dus neem je een suikerrijke of vette snack. Of je drinkt een kop koffie of een blikje energiedrank. Zo krijg je meer energie door voeding en kan je weer even doorgaan, maar helaas is dat maar van korte duur. Gelukkig is er ook eten waar je energie van krijgt zonder afterdip én dat ook nog eens goed is voor je gezondheid. De hippe superfoods ken je misschien wel, maar je kunt ook dichterbij huis blijven. De powerfoods in dit artikel zijn niet zo exotisch, maar geven je wel extra energie en kracht!

Water drinken voor meer energie

Water

Een van de beste (en goedkoopste) powerfoods waar je misschien niet meteen aan denkt is water. Dit is belangrijk voor het transporteren van voedings- en afvalstoffen en het reguleren van je lichaamstemperatuur. Als je te weinig water drinkt, kan je je suf, verzwakt en zelfs verward voelen. Hoeveel water je dagelijks moet drinken verschilt per persoon, maar 1,5 tot 2 liter per dag is een goede richtlijn. Drink in ieder geval water als je dorst hebt en drink meer op warme dagen of als je veel in beweging bent.

Tip: Drink ‘s ochtends na het opstaan meteen een glas water. Je zal merken dat je je waarschijnlijk vrijwel direct minder suf voelt.

Eieren

Tegenwoordig horen we steeds vaker dat eieren niet goed zouden zijn voor onze cholesterolwaarden. Inmiddels zijn hier verschillende studies naar gedaan en is gebleken dat eieren geen negatieve invloed hebben op je cholesterol. Elke dag een paar eieren eten is dus helemaal geen probleem en het is zelfs goed voor je.

Maar waarom horen eieren dan bij eten waar je energie van krijgt? Ze bevatten in ieder geval een compleet aminozuurprofiel. Dit is natuurlijk ideaal voor je spieropbouw en daarmee ook voor je spierkracht. Daarbij bevatten eieren goede vetzuren en verschillende vitamines en antioxidanten die je voorzien van energie. Ook zijn eieren een goede bron van choline. een stof die essentieel is voor je hersenen en je geheugen verbetert. Doordat eieren veel eiwitten, vetten en goede stoffen bevatten, zorgen ze ook nog eens voor een langdurig verzadigd gevoel.

Spinazie

Misschien ken je de stripverhalen of tekenfilms over de zeeman Popeye wel. Popeye werd ontzettend sterk door het eten van spinazie. Dit verhaal was bedacht door een Amerikaanse striptekenaar tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het was bedoeld om de Amerikanen minder vlees te laten eten en meer spinazie, omdat ze bang waren voor een tekort aan vlees.

Helaas worden wij niet zo sterk als Popeye door alleen spinazie te eten, maar er schuilt zeker wel een waarheid in. Spinazie bevat veel ijzer, wat goed is voor onze energievoorziening. Daarnaast vind je in spinazie ook vitamine B2, B6, C en magnesium. Deze stoffen spelen ook allemaal een rol bij de energievoorziening. Wil je meer energie door voeding? Dan moet je zeker spinazie toevoegen aan je weekmenu. Het bevat ook nog eens weinig calorieën!

Tip: Eet spinazie ook af en toe rauw, zodat alle voedingsstoffen nog intact zijn. Doe het bijvoorbeeld door een smoothie of verwerk het in een salade.

Eten waar je energie van krijgt - Havermout

Havermout

Een voedingsmiddel dat we zeker niet mogen vergeten in deze lijst met eten waar je energie van krijgt is havermout. Het is niet zo vreemd dat havermout zo populair is in de fitnesswereld. Het voorziet je van energie uit langzame koolhydraten, waardoor je bloedsuikerspiegel niet stijgt (= geen afterdip). Ook bevat het verschillende antioxidanten en vezels. Die laatstgenoemde zorg voor een verzadigd gevoel. Eet je glutenvrij? Havermout bevat van nature geen gluten (soms kan het wel sporen bevatten).

Havermout is in ieder geval ideaal als ontbijt, als tussendoortje of als pre-workout snack. Het is ook nog eens snel klaar en je kunt het met van alles combineren!

Tonijn

Net als een ei heeft tonijn ook een compleet aminozuurprofiel. Ideaal dus voor het opbouwen van spiermassa. Daarnaast bevat het ook veel gezonde omega 3 vetzuren. Deze vetzuren hebben een positief effect op de hersenfunctie. Verder is tonijn een bron van ijzer en vitamine D. Met al deze gezonde voedingsstoffen behoort tonijn zeker tot eten waar je meer energie van krijgt.

Lees al onze blogs over voeding ->

Stap voor stap je leefstijl aanpassen en kilo‘s verliezen

Er zijn zoveel verschillende adviezen over training en voeding, waardoor het lastig kan zijn om te bepalen hoe je nu echt je leefstijl aanpast en kilo’s verliest. Waar begin je en wat is nu het belangrijkste als je wilt afvallen? Met onze Powervrouw Bundel leer jij stap voor stap hoe je jouw leefstijl aanpast en blijvend gewicht verliest.

Je leert onder andere:

✓ Hoe je jouw eigen persoonlijke trainings- en voedingsschema samenstelt
✓ Hoe je het maximale uit je trainingen haalt
✓ Welke voeding jou helpt om je goals te bereiken
✓ Met welke voedingsmiddelen je jouw energielevel en slaap kunt verbeteren
✓ Hoe je jezelf kunt motiveren
✓ Hoe je gewoontes aanleert en discipline opbouwt
✓ Welke factoren belangrijk zijn voor spierherstel
✓ Hoe je echt kunt ontspannen en tijd voor jezelf kunt nemen

Alle info die je nodig hebt om af te vallen en jouw leefstijl blijvend te veranderen!

Meer info & bestellen ->

Dit vind je ook leuk:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

4 e-books met alle info die je nodig hebt

Powervrouw Bundel 1

In de Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Dit vind je misschien ook leuk:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid