DOOR Rowan Blom 

11 oktober 2020

Pre work-out
KVV Magazine


Voor het sporten is het belangrijk licht verteerbare voeding te eten. Bij voorkeur vetarm en vezelrijk met een beetje eiwit. Goede opties zijn havermout, fruit, ei of een avocado.

Voeding is belangrijk voor je prestaties

Als je intensief gaat trainen moet je genoeg energie hebben. Maar wat kan je het beste eten en hoeveel? Als je het optimale uit je training wil halen is het belangrijk dat je ook let op je voeding voor het sporten. Een keer een gebakje is lekker, maar net voor je training komt het je prestaties niet ten goede. We willen natuurlijk het beste uit onze training halen, dus kiezen we voor één van deze ideale pre work-out snacks!

Welk eten je beter kan laten staan voor het sporten

Als je gaat trainen wil je niet dat je lichaam druk bezig is met het verteren van je eten. Je krijgt dan sneller steken en je hebt minder energie over voor je oefeningen. Daarom kan je voordat je gaat sporten beter niet te zwaar tafelen. Er wordt aangeraden je voeding aan te passen aan de duur van je training. Als je een half uurtje rustig gaat trainen, hoef je minder te eten dan voor een zware prestatie van meerdere uren. Vetarme en vezelrijke voeding met een beetje eiwitten, is het meest geschikt. Deze voeding is licht verteerbaar maar zorgt wel voor voldoende energie.

Eten voor het sporten

Op zoek naar ideeën wat je het beste kan eten voor je gaat sporten? Met onderstaande ideeën kan je de komende trainingen vooruit!

Havermout is de ideale voedingsbodem

Havermout is altijd goed voor het sporten en je kan er lekker mee variëren.

  • Heb je weinig tijd? Maak dan overnight oats: roer havermout goed door met melk of yoghurt en laat het een paar uur of nachtje in de koelkast staan. Je kan hier alles doorheen gooien wat je lekker vind, fruit, superfoods, eiwitpoeder, beetje kaneel erbij. Smullen maar!
  • Ben je een baktalent? Je kan heerlijke repen maken met havermout. Mengen met een eitje, wat muesli, rozijnen, appel en in de oven schuiven. Gemakkelijk mee te nemen en op te eten.
  • Natuurlijk kan je ook een lekkere havermoutpap maken. Melk, havermout, gooi er nog wat dingen bij die je lekker vind, goed blijven roeren en jouw bord met krachtvoer is klaar in een oogwenk.

Pre-work out snacks met fruit

Fruit doet het altijd goed en is de ideale voeding voor het sporten. Het is licht verteerbaar, gezond en de fruitsuikers geven je energie. Fruit eten voor het sporten wordt nog lekkerder met deze combinaties:



  • Appelpartjes met pindakaas: Klinkt makkelijk en dat is het ook. Snijd je appel (met schil!) in partjes en besmeer met een lekkere laag pindakaas. Pinda’s leveren ook lekker wat energie. Voor een mooie finishing touch kan je er nog wat rozijnen of lijnzaad overheen strooien.
  • Banaanpannenkoekjes: Kluts 1 banaan met 2 eieren door elkaar en bak er pannenkoekjes van. Makkelijker wordt het niet toch? Er kan een beetje volkorenmeel of melk doorheen en gooi er lekker wat kaneel bij.

Andere lekkernijen die je kan eten voor het sporten

Op zoek naar nog wat extra ideeën? Wat dacht je van een rijstwafel met notenpasta, een avocado, een eitje of een smoothie. Maar ook wat yoghurt, kipfilet met toast of een grote hand noten zijn goede opties.

Wil je meer tips over het aanpassen van je voedingspatroon en het opbouwen van spiermassa? Dan raad ik je onze Powervrouw Bundel aan! Deze bundel bestaat uit vier e-books met handige stappenplannen en oefeningen die jou helpen je droomlichaam te bouwen. Ontdek meer ->

Dit vind je misschien ook leuk:

Groene bladgroente met magnesium

In welke voeding zit magnesium? 4 tips om meer magnesium binnen te krijgen

Misschien heb je wel eens gehoord dat magnesium goed is voor sporters.

Lees Meer
Spinazie - voeding met veel ijzer

Waarom ijzer zo belangrijk is voor sporters (+ lijst voeding met veel ijzer)

IJzer is een essentieel spoorelement voor ons lichaam. Het wordt gebruikt voor

Lees Meer
Aankomen in de overgang

Hoe voorkom je dat je aankomt in de overgang?

In de overgang verandert je hormoonbalans. Veel vrouwen komen hierdoor aan. Waardoor

Lees Meer
Gezonde voeding

Verbeter jouw voedingspatroon met deze 6 eenvoudige tips

Je voedingspatroon in één keer helemaal omgooien is voor veel vrouwen lastig

Lees Meer
Taart

Waarom je ook af en toe moet genieten van iets lekkers + alles over de 80/20 regel

Je wilt snel je doelen behalen en daarom wil je nu alleen

Lees Meer
Eten na het sporten

Wat eten na het sporten voor sneller spierherstel?

Je wilt natuurlijk zo goed mogelijk herstellen na een krachttraining, zodat je

Lees Meer

over de auteur

 

Volg mij

 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe now to get the latest updates!

close-link
>