DOOR Rowan Blom 

31 maart 2020

Granola
KVV Magazine


Je denkt misschien dat je heel gezond eet, maar het kan zomaar zijn dat je ongemerkt toch veel suikers en ongezonde vetten binnenkrijgt… Er zijn heel wat voedingsmiddelen waarvan vaak wordt gedacht dat ze gezond zijn, maar die dit toch niet blijken te zijn. Daardoor lukt het afvallen soms niet. In dit blog vind je een lijst van 6 voedingsmiddelen die minder gezond zijn dan ze lijken.

1. Yoghurt of kwark met fruit

Yoghurt of kwark met fruit als ontbijt is een goede keuze. Hoe handig is het dat sommige merken dit al in de yoghurt of kwark hebben gedaan? Je hoeft het dan meer zelf klaar te maken. Helaas lijkt dit toch niet zo gezond te zijn als het lijkt. Vaak wordt er aan deze zuiverproducten namelijk suiker toegevoegd. Je kunt dus toch beter zelf vers fruit door je yoghurt of kwark doen.

2. Eiwitrepen en energierepen

Een eiwitreep of energiereep is voor velen het ideale tussendoortje voor onderweg. Vaak zijn ze echter niet zo gezond als je misschien zou denken. Aan de meeste eiwitrepen en energierepen wordt aardig wat suiker toegevoegd.

3. Granola

Granola is een lekkere mix van havermout noten en zaden. Dat zou dan toch gezond moeten zijn? In veel gevallen is dit helaas ook niet zo gezond. Vaak wordt het bereid met transvetten en suiker om het lekker knapperig en zoet te maken. Je kunt beter kiezen voor muesli zonder toevoegingen of zelf granola maken.

4. Groentechips

Groentechips was een tijdje aardig populair, maar het lijkt alsof die populariteit nu minder is geworden. En dat is maar goed ook, aangezien het helemaal niet zo gezond is. Van de vitamines en mineralen in de groenten blijft na bereiding vrijwel niets over. Daarbij bevat groentechips vaak net zoveel transvetten als gewone chips.

5. Geroosterde of gezouten noten

Het is heel gezond om dagelijks een handje noten te eten, maar kies dan wel voor de juiste noten. Geroosterde noten bevatten transvetten en gezouten noten bevatten te veel zout. Kies dus voor de ongeroosterde en ongezouten variant. Wees je er ook bewust van dat veel notenmixen vaak ook geroosterd of gezouten zijn.



6. Gedroogd fruit

Gedroogd fruit bevat nog steeds veel vitamines, mineralen en vezels. Vaak wordt er echter wel veel suiker aan toegevoegd. Gedroogde mango en gedroogde bessen kun je daarom beter laten staan. Betere gedroogde fruitsoorten met minder suiker zijn rozijnen en pruimen.

Hoe weet je nu wat wél gezond is?

Dit zijn niet de enige voedingsmiddelen die bij nader inzien toch niet zo gezond blijken te zijn. Hoe zorg je er nu voor dat je niet wordt misleid? De beste manier om erachter te komen of een product goed voor je is, is door de voedingswaarden en ingrediënten te bekijken. Controleer het suikergehalte en kijk welke ingrediënten erin zitten. Let bij dit laatste op woorden die eindigen op ‘suiker’, ‘stroop’ of ‘ose’. Dit zijn toegevoegde suikers.

Je kunt het beste zoveel mogelijk kiezen voor verse producten zonder toevoegingen. Hierin zitten veel vitaminen, mineralen, eiwitten, gezonde vetten en voedingsvezels. Ook weet je dat hieraan geen suikers of transvetten zijn toegevoegd.

Mag je bovenstaande producten nooit meer eten?

Natuurlijk mag je echt wel genieten van de bovenstaande producten. Ik wil je met dit artikel alleen maar duidelijk maken dat deze voedingsmiddelen niet per se gezond zijn. Ga hier dus niet ineens veel van eten, omdat je denkt dat je dan je gezondheid verbetert. Af en toe een schaaltje yoghurt met fruit of een handje geroosterde noten of (groente)chips echt wel.

Je kunt ook eens verschillende merken met elkaar vergelijken. Soms vind je een merk dat geen of minder suikers of transvetten aan de voedingsmiddelen toevoegt. Je hoeft ook niet elke keer de ingrediënten te checken van elk product, maar let hier af en toe eens op.

Wil je meer tips over het aanpassen van je voedingspatroon en het opbouwen van spiermassa? Dan raad ik je onze Powervrouw Bundel aan! Deze bundel bestaat uit vier e-books met handige stappenplannen en oefeningen die jou helpen je droomlichaam te bouwen. Ontdek meer ->

Dit vind je misschien ook leuk:

Groene bladgroente met magnesium

In welke voeding zit magnesium? 4 tips om meer magnesium binnen te krijgen

Misschien heb je wel eens gehoord dat magnesium goed is voor sporters. Je weet wellicht ook dat er magnesiumsupplementen verkrijgbaar zijn. Alleen haal je magnesium natuurlijk het liefst uit je voeding. Maar in welke voeding zit magnesium? Hier vind je

Lees Meer
Spinazie - voeding met veel ijzer

Waarom ijzer zo belangrijk is voor sporters (+ lijst voeding met veel ijzer)

IJzer is een essentieel spoorelement voor ons lichaam. Het wordt gebruikt voor de aanmaak van bloed, de vorming van hemoglobine en myoglobine en het goed functioneren van de enzymen. Maar waarom is ijzer voor sporters nu eigenlijk zo belangrijk? In

Lees Meer
Aankomen in de overgang

Hoe voorkom je dat je aankomt in de overgang?

In de overgang verandert je hormoonbalans. Veel vrouwen komen hierdoor aan. Waardoor komt dit nu precies en hoe kun je dit voorkomen? Er gebeuren verschillende dingen met je lichaam in de overgang. Zo daalt het oestrogeenniveau. Dit hormoon bevordert de

Lees Meer
Gezonde voeding

Verbeter jouw voedingspatroon met deze 6 eenvoudige tips

Je voedingspatroon in één keer helemaal omgooien is voor veel vrouwen lastig en niet goed vol te houden. Je kunt ook slechts een paar aanpassingen doen, waardoor je meteen al een stuk gezonder eet. Hieronder vind je zes eenvoudige tips

Lees Meer
Taart

Waarom je ook af en toe moet genieten van iets lekkers + alles over de 80/20 regel

Je wilt snel je doelen behalen en daarom wil je nu alleen nog maar gezond gaan eten. Maar weet je dat het ook goed is om af en toe te genieten van iets lekkers? In dit artikel leggen wij je

Lees Meer
Eten na het sporten

Wat eten na het sporten voor sneller spierherstel?

Je wilt natuurlijk zo goed mogelijk herstellen na een krachttraining, zodat je de volgende training weer optimaal presteert. Een beter herstel bevordert ook de spiergroei en je zal minder last hebben van spierpijn. Maar wat moet je eten na het

Lees Meer

over de auteur

 

Volg mij

 

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
close-link
>