30 september 2016

Categorie: Voeding

minuten leestijd

Snelle stofwisseling
Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Des te ouder we worden, des te langzamer onze stofwisseling wordt helaas! Hoe kun je jouw stofwisseling nu versnellen en zo sneller je bodygoals behalen? In dit blog lees je hoe je dat doet.

Stofwisseling & spijsvertering

Je stofwisseling is het chemische proces wat in je lichaam plaatsvindt, waarbij stoffen worden omgezet – ook wel metabolisme genoemd.

Je spijsvertering is de vertering van voedsel tot stoffen die door ons lichaam kunnen worden opgenomen.

Deze twee – je stofwisseling cq. spijsvertering worden nog wel eens door elkaar gehaald, maar zoals je ziet zijn het 2 compleet verschillende lichaamsprocessen.

Soorten

Er zijn 2 verschillende soorten stofwisselingsprocessen in je lichaam.

Powervrouw Bundel

  • Anabolisme: het opbouwen van stoffen, waarvoor energie nodig is (opbouwstofwisseling)
  • Katabolisme: het afbreken van stoffen om er vervolgens energie uit te halen (afbraakstofwisseling)

Calorieverbruik

Het aantal calorieën dat je op een dag verbrandt zonder dat je daar iets voor doet – ook wel je Basale Metabolic Rate (BMR) / ruststofwisseling genoemd – wordt voor meer dan 50% bepaald door je stofwisseling.

Spieren

Ook je spieren zijn van grote invloed op je stofwisseling. Je spieren verbruiken 24 uur per dag energie, dus ook tijdens je slaap. Des te meer spiermassa je hebt, des te hoger je stofwisseling. Aan de andere kant: als je spiermassa verliest, wordt je stofwisseling ook lager.

Eiwitten

Je lichaam heeft energie nodig voor het eten en verteren van maaltijden. De meeste energie gebruikt je lichaam bij het verteren van eiwitten.

Dit proces staat ook wel bekend als Diet induced thermogenesis (afgekort DIT)  en in het Nederlands het Thermische effect van voedsel (afgekort TEF).

Zoals je ziet in het onderstaande overzicht hebben eiwitten de hoogste DIT/TEF

  • Voor het verbranden van 100 kcal eiwitten heeft je lichaam tussen de 10 en 35 kcal nodig;
  • Voor het verbranden van 100 kcal koolhydraten heeft je lichaam tussen de 5 en 10 kcal nodig;
  • Voor het verbranden van 100 kcal vet heeft je lichaam 2 5 kcal nodig.

Bruin vet

Ons lichaam kent 2 soorten vet – wit vet en bruin vet – het witte vet is onze vetopslag en het bruine vet zorgt ervoor dat we het in de winter lekker warm hebben.

De temperatuur van ons lichaam wordt op peil gehouden doordat het bruine vet vetten en glucose verbrandt. Als we ons lichaam blootstellen aan kou, treedt het bruine vet in werking en als gevolg hiervan wordt onze stofwisseling verhoogd.

Een aantal tips om ons bruine vet te stimuleren en dus onze stofwisseling te versnellen zijn:

  • Koude douche nemen
  • Kachel niet aanzetten
  • Rode peper eten, dit bevat de stof capsaïcine. Deze stof stimuleert en activeert je bruine vet.

Langere tijd werd gedacht dat het hormoon irisine in grote mate vrijkomt tijdens het sporten. Dit hormoon zou voor de groei en stimulans van het bruine vet zorgen.

Onlangs is hier een onderzoek naar gedaan en de uitkomst hiervan is dat bovenstaande niet waar is. Met bovenstaande bewering ben ik dus wat voorzichtig.

Tips voor het verhogen van je stofwisseling

Verhoog je stofwisseling aan de hand van deze tips:

  • Verhoog je spiermassa. Je spieren verbruiken 24 uur per dag energie. Des te meer spiermassa je hebt, des te hoger je stofwisseling wordt.
  • Eet meer eiwitten, want hierdoor wordt je DIT verhoogd.
  • Bruin vet zorgt ervoor dat we ons lichaam op temperatuur kunnen houden en het lekker warm hebben. Bruin vet kunnen we zelf stimuleren door o.a. een koude douche te nemen of rode pepers te eten. Ook zou het hormoon irisine – wat vrijkomt tijdens het sporten – van invloed zijn op ons bruine vet, maar dit is onlangs door een onderzoek weerlegd.

Meer lezen over het verhogen van je metabolisme? Lees dit blog ->

Dit vind je misschien ook leuk:

Snack die je niet moet eten voor het sporten

Deze 3 voedingsmiddelen moet je juist NIET eten voordat je gaat sporten

Lees Meer
100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid