DOOR Suus Berns 

19 augustus 2016

Krachttraining voor vrouwen met kettlebell
KVV Magazine


Helaas zijn er nog steeds heel veel vrouwen die ‘bang’ zijn om aan krachttraining te beginnen. Gelukkig zie ik zelf steeds meer vrouwen in het ‘krachthonk’ trainen, maar het mag nog meer worden. De cardio apparaten worden veelvuldig gebruikt – ook als dé manier om af te vallen – , maar alleen wat fietsen of crosstrainen zal je niet helpen je doelen te behalen. Je zult hiermee gewicht verliezen en het zorgt voor een beter uithoudingsvermogen, maar niet voor een echt strak lichaam. Daarvoor heb je toch echt krachttraining nodig.

Waarom krachttraining beter werkt

Krachttraining geeft vrouwen geen mannenlichaam, zoals soms wel wordt gedacht. Vrouwen hebben bijvoorbeeld veel minder testosteron in hun lijf en hebben in beginsel minder spiermassa dan mannen. We worden geen meters hoog en breed…..en groen zoals de hulk. Krachttraining geeft vrouwen een strakker lichaam en we kunnen er ook mee afvallen. Dit komt doordat het de vetverbranding stimuleert en ons metabolisme verhoogt. En doordat je spiermassa opbouwt met krachttraining, krijgt je lichaam ook meteen mooie vormen. Je kunt hiermee dus beter je droomlichaam bouwen dan met cardio!

Blije hormonen

Tijdens krachttraining komen er stofjes vrij in de hersenen. Dit zijn noradrenaline, serotonine en dopamine, ook wel neurotransmitters genoemd. Deze stoffen zorgen voor een fijn gevoel. Ik noem het na het trainen altijd voldaan ‘mijn sportroes’: een gevoel van trots en kracht. Ook zorgt krachttraining ervoor dat je meer groeihormoon aanmaakt en dat draagt weer bij aan een beter afweersysteem, verjonging van huidcellen en sterke botten. Naast fitness zijn voldoende eiwitten en slaap ook belangrijk voor het verhogen van het groeihormoon.

Nog meer redenen om aan krachttraining te doen

Met krachttraining bouw je meer spiermassa op, waardoor je lichaam mooier gevormd wordt. Ook je banden en pezen zullen sterker worden, wat weer goed is voor een mooie houding. Verder kan krachttraining voor vrouwen angst en depressie verminderen, stress verlagen en je slaap bevorderen. En des te meer spiermassa je opbouwt, des te meer vet je lichaam zal verbranden. Met krachttraining in combinatie met een goed en gevarieerd voedingspatroon zul je een mooier gevormd lichaam krijgen dan met cardio.

Krachttraining saai?

Dit is een reden die ik ook geregeld hoor als vrouwen mij vertellen waarom ze niet aan krachttraining willen doen. Maar saai hoeft het echt niet te zijn! Zeker niet als je ook een goed schema bijhoudt en elke week omhoog gaat in gewicht of herhalingen. Je kunt jezelf eindeloos blijven uitdagen om sterker te worden en dat maakt krachttraining juist zo veelzijdig! Ikzelf ben met krachttraining en de juiste voeding vele kilo’s afgevallen en ik weet zeker dat jij je doelen ook kan behalen met krachttraining, ongeacht wat deze zijn.

Dit vind je misschien ook leuk:

Goede voornemens

3 tips om jouw goede voornemens in 2021 wél te halen

We kunnen helaas nog niet naar de gym de komende weken. Maar

Lees Meer
Afterburn-effect

Meer afvallen door het afterburn-effect?

Je hebt misschien wel eens gehoord van het afterburn-effect. Dit houdt in

Lees Meer
Side Lunge

Dit zijn de 5 beste oefeningen voor de binnenkant van je dijen (inclusief video’s)

Zie je dat vet aan de binnenkant van je dijbenen graag verdwijnen?

Lees Meer
Vrouw met veel spiermassa

Kunnen vrouwen net zoveel spiermassa opbouwen als mannen?

Vaak wordt gedacht dat mannen meer spiermassa kunnen opbouwen dan vrouwen. Maar

Lees Meer
Afvallen tijdens lockdown

Afvallen tijdens de lockdown: 3 tips om je bodygoals te behalen

Je maakte de afgelopen tijd eindelijk weer wat progressie of je wilde

Lees Meer
Opgeblazen gevoel na het sporten

Opgeblazen gevoel na het sporten? Hierdoor komt dat

Veel vrouwen sporten om strakker te worden. Maar soms hebben we na

Lees Meer

over de auteur

 

Volg mij

 

Hallo sportieve dame, Ik ben vaste gastblogger bij krachttraining voor vrouwen en dit doe ik met heel veel plezier. Schrijven is één van mijn grootste hobby's. Andere hobby's zijn wandelen, yoga, lezen en zingen. Sinds tien jaar heb ik de ziekte van Crohn, dit is chronisch, net zoals mijn optimisme! Hiervoor heb ik ook een eigen Facebook pagina. Graag informeer en inspireer ik anderen met darmklachten (en alle geïnteresseerden) met blog artikelen op mijn Facebook-pagina Darmkracht&Health.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe now to get the latest updates!

close-link
>