Cardio voor of na krachttraining

8 december 2021

Categorie: Krachttraining

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Als je jouw conditie wilt verbeteren, meer in beweging wilt zijn of extra calorieën wilt verbranden, kun je naast je krachttrainingen ook cardio doen. Het is goed met elkaar te combineren, zolang je daarnaast ook voldoende rust neemt. Een paar keer per week cardio naast je fitness work-outs is prima te doen. Maar moet je cardio dan voor of na krachttraining doen?

Cardio na krachttraining

Train je om meer spiermassa op te bouwen of om vet te verbranden? In beide gevallen kun je dan het beste cardio na krachttraining doen. Voor het opbouwen van spiermassa wil je maximaal presteren tijdens het trainen met gewicht, zonder vermoeid te zijn van een cardiosessie die je daarvoor hebt gedaan.

En voor het verbranden van vet is de opbouw van spiermassa ook belangrijk. Met meer spiermassa verbrand je gedurende de dag – ook in rust – net wat meer calorieën. Daarbij maken spieren je lichaam ook strakker.

Cardio voor krachttraining

Als je jouw conditie wilt verbeteren of traint voor bijvoorbeeld een marathon, is het aan te raden om cardio voor krachttraining te doen. Je legt dan meer de focus op de cardio en hebt hier nog alle energie voor.

Krachttraining en cardio op verschillende dagen

Je kunt er ook voor kiezen om krachttraining en cardio op verschillende dagen te doen. Zo haal je het meest uit beide trainingssessies, waardoor je maximaal spieren opbouwt én conditie. Praktisch gezien is dit niet altijd haalbaar, maar je kunt ervoor kiezen om een cardiosessie en een krachtsport sessie in ieder geval af en toe te splitsen.

Cardio als warming-up

Wat je doel ook is: het is altijd goed om in ieder geval wat cardio te doen als warming-up. Denk dan aan twee tot maximaal vijf minuten lopen op de loopband of fietsen. Dit combineer je dan met een paar krachttraining oefeningen zonder gewicht.

Hier vind je de beste warming-ups ->

Soms zie je door de bomen het bos niet meer en weet je niet wat je wel en niet moet geloven. De informatie op internet spreekt elkaar vaak tegen. Met een concreet stappenplan dat wetenschappelijk onderbouwd is weet je zeker dat je het op de juiste manier doet. Je stelt het belangrijkste voorop en je weet precies wat je wanneer moet doen. Dit concrete stappenplan vind je in onze Powervrouw Bundel.

Al duizenden anderen vrouwen als jij hebben dit hardcopy boek besteld en fantastische resultaten behaald. Je vindt hierin alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. De bundel bestaat uit vier concrete stappenplannen met simpele, praktische oefeningen. Hiermee behaal jij gegarandeerd jouw bodygoals.

Aan de slag ->

Powervrouw-Bundel-Krachttraining-boek

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Gerelateerde blogs:

Weekmenu’s op maat

Wat is je doelstelling?

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid