Afvallen met krachttraining

11 september 2016

minuten leestijd

Over de auteur
Suus Berns

Hallo sportieve dame, Ik ben vaste gastblogger bij krachttraining voor vrouwen en dit doe ik met heel veel plezier. Schrijven is één van mijn grootste hobby's. Andere hobby's zijn wandelen, yoga, lezen en zingen. Sinds tien jaar heb ik de ziekte van Crohn, dit is chronisch, net zoals mijn optimisme! Graag informeer en inspireer ik andere sportievelingen met mijn Instagram en mijn Facebook-pagina Darmkracht&Health.

Krachttraining helpt je bij het afvallen, omdat het je vetverbranding stimuleert. De verbranding van vetten is na een training verhoogd naar zo’n 60%. Doordat je spieren met krachttraining groeien, verbruiken zij meer energie. Daarnaast stimuleer je met krachttraining de aanmaak van het groeihormoon en het hormoon epinefrine. Dit zijn ververbrandende hormonen, waardoor het afvallen met krachttraining nog sneller gaat.

Krachttraining vs cardio

Met veel cardio stimuleer je de aanmaak van cortisol in je lichaam. Dit neemt na ongeveer 60-75 minuten toe. Cortisol is een van de belangrijkste vetopslag hormonen. Het  bepaalt waar en hoeveel vet je lichaam opslaat en dit is niet wat we willen bereiken. Wil je toch aan cardio doen? Dan kun je dit het beste in combinatie met krachttraining doen. Het is beter om cardio na je krachttraining te doen, omdat je met intensieve cardio voor de krachttraining minder gewicht kunt tillen. Sluit je krachttraining bijvoorbeeld af met 30-45 minuten cardio of met een hiit training (high intensity interval training) van ongeveer 20 minuten.

Voeding en supplementen

Afvallen met krachttraining is vrijwel onmogelijk als je niet de juiste voeding eet. Kies daarom voor gezonde voeding en eet geen of weinig suikers en ongezonde vetten. Het is wel belangrijk dat je niet een streng dieet volgt en te weinig eet. Je lichaam en voornamelijk je spieren hebben de voedingsstoffen hard nodig. Door voldoende te eten zal je tijdens je trainingen weer beter presteren, waardoor je meer spiermassa aanmaakt en dus sneller afvalt. Je kunt een voedingsschema laten maken of zelf een voedingsschema maken met onze Powervrouw Bundel.

Ook supplementen kunnen soms een steuntje in de rug bieden. Er zijn vele supplementen verkrijgbaar. Ik slik zelf carnitine. Dit supplement verhoogt de vetverbranding. Vitamine C verhoogt ook de vetverbranding en helpt om de hoeveelheid cortisol in je lichaam in balans te brengen. Er is zoveel aanbod aan supplementen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet, maar doe wat onderzoek en kijk wat bij jou past en wat voor jou het beste werkt.

In dit blog lees je meer over vitamines en mineralen voor krachtsporters ->

De positieve vicieuze cirkel

Afvallen met krachttraining biedt ook een aantal andere voordelen. Met krachttraining bouw je meer spiermassa op en wordt je dus ook sterker. Daarnaast zorgt het voor een betere botdichtheid, het verlaagt je bloeddruk en het kan ziektes voorkomen. Verder verhoogt krachttraining het glucosemetabolisme en verbetert het de doorvoering van het maagdarmkanaal. Als laatste zorgt het voor een vermindering van pijn (van bijvoorbeeld een chronische ziekte), meer energie en het maakt je gelukkig!

Al deze voordelen maken dat je in een beter ritme komt, je motivatie om te sporten hoger wordt en je gezonder gaat eten. Afvallen met krachttraining wordt hierdoor gemakkelijk en je zult trots zijn op jezelf! Als je meer gaat sporten en je voeding in orde is , dan heeft dat een versterkende uitwerking op elkaar. Je voelt je beter over jezelf en die kilo’s  vliegen er dan ‘vanzelf’ af.

Wil jij leren hoe je optimaal resultaat met krachttraining? En wil je je eigen persoonlijke trainings- en voedingsschema kunnen maken? In onze Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je als vrouwelijke krachtsporter nodig hebt!

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

4 e-books met alle info die je nodig hebt

Powervrouw Bundel 1

In de Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Handmatig geselecteerde blogs voor jou:

Vrouw berekent calorie- en eiwitbehoefte

Hoe bereken je je calorie- en eiwitbehoefte?

Als je echt resultaten wilt behalen met krachttraining, is het belangrijk dat je let op het aantal calorieën dat je binnenkrijgt en voldoende eiwitten. Maar hoe kun je nu je dagelijkse calorie- en eiwitbehoefte berekenen? We leggen het je hieronder ...

Lees Meer
Hoe bereken je je calorie- en eiwitbehoefte?

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid