DOOR Suus Berns 

11 september 2016

Afvallen met krachttraining
KVV Magazine


Je kunt veel gemakkelijker afvallen met krachttraining dan met cardio! Je zult dan veel sneller resultaat behalen, omdat krachttraining je vetverbranding stimuleert. De verbranding van vetten is na een training verhoogd naar zo’n 60%. Doordat je spieren met krachttraining groeien, verbruiken zij meer energie. Daarnaast stimuleer je met krachttraining de aanmaak van het groeihormoon en het hormoon epinefrine. Dit zijn ververbrandende hormonen, waardoor afvallen met krachttraining nog sneller gaat.

Krachttraining vs cardio

Met veel cardio stimuleer je de aanmaak van cortisol in je lichaam. Dit neemt na ongeveer 60-75 minuten toe. Cortisol is een van de belangrijkste vetopslag hormonen. Het  bepaalt waar en hoeveel vet je lichaam opslaat en dit is niet wat we willen bereiken. Wil je toch aan cardio doen? Dan kun je dit het beste in combinatie met krachttraining doen. Het is beter om cardio na je krachttraining te doen, omdat je met intensieve cardio voor de krachttraining minder gewicht kunt tillen. Sluit je krachttraining bijvoorbeeld af met 30-45 minuten cardio of met een hiit training (high intensity interval training) van ongeveer 20 minuten.

Voeding en supplementen

Afvallen met krachttraining is vrijwel onmogelijk als je niet de juiste voeding eet. Kies daarom voor gezonde voeding en eet geen of weinig suikers en ongezonde vetten. Het is wel belangrijk dat je niet een streng dieet volgt en te weinig eet. Je lichaam en voornamelijk je spieren hebben de voedingsstoffen hard nodig. Door voldoende te eten zul je tijdens je trainingen weer beter presteren, waardoor je meer spiermassa aanmaakt en dus sneller afvalt. Je kunt een voedingsschema laten maken of zelf uitrekenen wat je binnen zou moeten krijgen.

Ook supplementen kunnen soms een steuntje in de rug bieden. Er zijn vele supplementen verkrijgbaar. Ik slik zelf carnitine. Dit supplement verhoogt de vetverbranding. Vitamine C verhoogt ook de vetverbranding en helpt om de hoeveelheid cortisol in je lichaam in balans te brengen. Er is zoveel aanbod aan supplementen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet, maar doe wat onderzoek en kijk wat bij jou past en wat voor jou het beste werkt.

In dit blog lees je meer over vitamines en mineralen voor krachtsporters ->

De positieve vicieuze cirkel

Afvallen met krachttraining biedt ook een aantal andere voordelen. Met krachttraining bouw je meer spiermassa op en wordt je dus ook sterker. Daarnaast zorgt het voor een betere botdichtheid, het verlaagt je bloeddruk en het kan ziektes voorkomen. Verder verhoogt krachttraining het glucosemetabolisme en verbetert het de doorvoering van het maagdarmkanaal. Als laatste zorgt het voor een vermindering van pijn (van bijvoorbeeld een chronische ziekte), meer energie en het maakt je gelukkig!



Al deze voordelen maken dat je in een beter ritme komt, je motivatie om te sporten hoger wordt en je gezonder gaat eten. Afvallen met krachttraining wordt hierdoor gemakkelijk en je zult trots zijn op jezelf! Als je meer gaat sporten en je voeding in orde is , dan heeft dat een versterkende uitwerking op elkaar. Je voelt je beter over jezelf en die kilo’s  vliegen er dan ‘vanzelf’ af.

Wil jij leren hoe je optimaal resultaat met krachttraining? En wil je je eigen persoonlijke trainings- en voedingsschema kunnen maken? In onze Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je als vrouwelijke krachtsporter nodig hebt!

Dit vind je misschien ook leuk:

Afterburn-effect

Meer afvallen door het afterburn-effect?

Je hebt misschien wel eens gehoord van het afterburn-effect. Dit houdt in

Lees Meer
Side Lunge

Dit zijn de 5 beste oefeningen voor de binnenkant van je dijen (inclusief video’s)

Zie je dat vet aan de binnenkant van je dijbenen graag verdwijnen?

Lees Meer
Vrouw met veel spiermassa

Kunnen vrouwen net zoveel spiermassa opbouwen als mannen?

Vaak wordt gedacht dat mannen meer spiermassa kunnen opbouwen dan vrouwen. Maar

Lees Meer
Afvallen tijdens lockdown

Afvallen tijdens de lockdown: 3 tips om je bodygoals te behalen

Je maakte de afgelopen tijd eindelijk weer wat progressie of je wilde

Lees Meer
Opgeblazen gevoel na het sporten

Opgeblazen gevoel na het sporten? Hierdoor komt dat

Veel vrouwen sporten om strakker te worden. Maar soms hebben we na

Lees Meer
Dumbbell Row

5 redenen waarom elke vrouw aan krachttraining zou moeten doen

 Meer bewegen is natuurlijk goed voor onze gezondheid, maar krachttraining biedt nog

Lees Meer

over de auteur

 

Volg mij

 

Hallo sportieve dame, Ik ben vaste gastblogger bij krachttraining voor vrouwen en dit doe ik met heel veel plezier. Schrijven is één van mijn grootste hobby's. Andere hobby's zijn wandelen, yoga, lezen en zingen. Sinds tien jaar heb ik de ziekte van Crohn, dit is chronisch, net zoals mijn optimisme! Hiervoor heb ik ook een eigen Facebook pagina. Graag informeer en inspireer ik anderen met darmklachten (en alle geïnteresseerden) met blog artikelen op mijn Facebook-pagina Darmkracht&Health.

  • Haj Geke,

    Zelf gebruik ik als aanvulling op ‘t sporten creatine en bcaa. Qua gezondheid neem ik ook msm en glutamine, waarvan laatste ook een belangrijke rol speelt bij trainen.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Subscribe now to get the latest updates!

    close-link
    >