Krachttraining in sportschool vrouw

5 september 2022

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Kun je het je nog herinneren? De periode van lockdowns waarin we niet naar de sportschool konden? Helaas hadden we hier allemaal mee te dealen en gingen we massaal thuis trainen. Ben je er tijdens de coronacrisis achter gekomen dat thuis trainen eigenlijk wel fijn is? Of wil je beginnen met krachttraining en vraag je je af of je dit nu per se in de sportschool moet doen? In dit blog geven we antwoord op een vraag die steeds vaker gesteld wordt: kies je voor krachttraining in de sportschool of thuis trainen?

Krachttraining met of zonder sportschool?

Veel mensen vragen zich af of thuis trainen net zo effectief is als krachttraining in de sportschool. De basis van krachttraining is niet per se anders als je thuis gaat trainen, maar je hebt niet alle materialen tot je beschikking. De sportschool ligt vol met dumbbells en je hebt er apparaten voor elke spiergroep; dit heb je niet thuis. Je kunt natuurlijk een hele home gym aanschaffen, maar dit kost bakken met geld. En laten we het niet hebben over de ruimte die je ervoor moet hebben.

Maar kun je dan helemaal geen spieren opbouwen als je thuis traint? Zeker wel. Zolang je voldoende progressive overload toepast, kun je prima spieren opbouwen. Als absolute beginner kun je zelfs met alleen lichaamsgewicht trainen. Wat meer gevorderde sporters hebben echter wel gewicht nodig om progressive overload te creëren.

Kortom, krachttraining vanuit huis is een goede eerste stap. Maar is het opbouwen van spiermassa jouw voornaamste doel? Dan is krachttraining in de sportschool makkelijker en effectiever.

Hoe vind je de beste sportschool?

Als je niet allerlei materialen wilt aanschaffen en toch effectief spieren wilt opbouwen, kies je voor krachttraining in de sportschool. Zeker als je wat meer gevorderd bent. Maar hoe vind je dan de beste gym? Het is handig om voor een sportschool te kiezen bij jou in de buurt. Kies voor een sportschool waar je binnen 15 min lopend of met de fiets kunt zijn. Zo kun je de auto laten staan en heb je gelijk een goede warming-up!

Woon je bijvoorbeeld in Zwolle? Dan zoek je gewoon op sportschool Zwolle om de dichtstbijzijnde sportschool te vinden. Grote sportschoolketens zoals Basic Fit zitten overal in Nederland, er is dus altijd wel eentje in de buurt. En wist je dat de meeste sportscholen van Basic Fit 24/7 open zijn? Ga bijvoorbeeld voor je werk, na school of zelfs midden in de nacht sporten als je dat wilt.

Let ook op deze factoren

Natuurlijk spelen er ook nog andere factoren mee bij het kiezen van de juiste sportschool. Want hoe druk is het bijvoorbeeld in de gym? Hebben ze alle apparatuur die jij nodig hebt? Bieden ze geschikte groepslessen? Tegenwoordig vind je alle info op internet. Google Maps biedt zelfs een functie waarop je eenvoudig ziet wanneer het druk is in de sportschool. Maar het is natuurlijk nog beter om gewoon een keer langs te gaan bij de gym bij jou in de buurt. Vraag bijvoorbeeld een proefles aan of vraag om een rondleiding. Sluit ook niet direct een abonnement af, maar kijk eerst of de gym bij je past.

Krachttraining in de sportschool en afvallen

Wil je graag afvallen om lekkerder in je vel te zitten? Dan denk je direct aan gezond eten en sporten. Maar toch kiezen veel mensen eerder voor cardiotraining dan voor krachttraining bij afvallen. Waarom is dit? Hoe werkt krachttraining in de sportschool bij afvallen?

Als je wilt afvallen, moet je minder calorieën binnenkrijgen dan je verbrandt. Dit noemen we ook wel een calorietekort. Er zijn verschillende manieren om dit tekort te creëren. De makkelijkste manier is door gezond te eten, maar beweging of sport draagt ook bij aan een calorietekort. Je verbrandt weliswaar de meeste calorieën met cardio, maar dit betekent niet dat krachttraining niet bijdraagt aan het afvalproces.

Vrouw krachttraining in de sportschool

Waarom naar de sportschool gaan als je wilt afvallen?

Met krachttraining bouw je spiermassa op. En met deze spiermassa verbrand je ook na je training nog calorieën. De verbranding in je lichaam gaat gewoon door in verband met spierherstel na je workout. Bovendien zorgt trainen met gewichten voor een mooi gevormd lichaam.

Voordelen van krachttraining in de sportschool als je wilt afvallen:

  • Niet alleen tijdens de training verbrand je calorieën, ook er na
  • Meer spiermassa
  • Gevormd lichaam
  • Betere houding

5 krachttraining oefeningen voor in de sportschool

Wil je de sportschool graag een kans geven, maar weet je niet goed welke oefeningen je moet doen? Of vind je het nog spannend om tussen alle gevorderde sporters te staan? Onderstaande oefeningen zijn geschikt voor beginners. Probeer ze eerst zonder zware gewichten en bouw dit vervolgens langzaam op.

1. Romanian Deadlift

Deze oefening is vooral goed voor je benen en billen. Pak een barbell op schouderbreedte vast met je handen en houd je rug recht. Je laat de stang langzaam zakken tot onder je knieën en je komt vervolgens omhoog met een beweging vanuit je heupen. Dit herhaal je een aantal keer.

Krijg je deze oefening niet gelijk helemaal onder de knie? Dat is helemaal niet erg. Ga door met oefenen en vraag iemand die je kan helpen.

2. Dumbbell Row

De Dumbbell Row is een oefening waarbij je je rug traint. Zoek een bankje op in de sportschool en ga hier met één knie op zitten. Je buigt je rug naar voren en buigt ook iets door je knieën. Strek je armen en trek een dumbbell omhoog tot net onder je borst. Vervolgens laat je de dumbbell langzaam weer zakken.

3. Bulgarian Split Squat

Heb je wel eens gehoord van de bulgarian split squat? Een veel gevreesde oefening, maar wel heel effectief! Je traint er voornamelijk je benen en billen mee.

Leg de bovenkant van één voet op een bankje of andere verhoging en zak naar beneden. Je maakt eigenlijk een soort van lunge, maar nu is je voet geplaatst op een bankje. De knie van je voorste been mag bij het zakken niet voorbij je tenen gaan. Als je weer omhoog komt, focus je op het voelen van een stretch bij je billen.

4. Lat Pulldown

De Lat Pulldown is een populaire oefening voor de bovenste rugspieren. Deze oefening doe je op een speciaal apparaat. Plaats je handen iets verder dan schouderbreedte. Pak de stang met beide handen vast en wijs met je duimen naar binnen. Vervolgens trek je de bar naar beneden, totdat deze op borsthoogte is. Breng nu de stang gecontroleerd terug omhoog en strek je armen.

5. Leg Press

De Leg Press is een oefening waarbij je meerdere spiergroepen traint. Je traint zowel je benen, billen als kuiten. Deze oefening doe je op een speciaal leg press apparaat. Ga met je rug tegen de leuning zitten en zet je voeten op schouderbreedte. Houd je rug recht en maak een hoek van 90 graden met je knieën. Span je buik aan en druk vervolgens het apparaat weg. Kom weer terug naar je positie en herhaal dit.

Natuurlijk zijn er nog veel meer oefeningen geschikt voor in de sportschool. In dit blog vind je de 15 beste krachttraining oefeningen voor beginners ->

Wil je graag beginnen met krachttraining in sportschool, maar kun je wel wat hulp gebruiken? Of wil je gewoon meer leren over krachttraining? Dan is onze Powervrouw Bundel echt iets voor jou! In dit hardcopy boek leer je aan de hand van verschillende stappen alles over gezond leven, sporten en afvallen. 

✓ Alles wat jij nodig hebt voor het ontwikkelen van jouw eigen gezonde leefstijl

✓ Ontdek hoe je optimaal spiermassa opbouwt

✓ Oefeningen voor in de sportschool

✓ Voorbeelden van voedingsschema’s

Meer info & bestellen ->

Powervrouw-Bundel-Krachttraining-boek

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Gerelateerde blogs:

Weekmenu’s op maat

Wat is je doelstelling?

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid