Ons papieren magazine is terug met nieuwe dubbeldikke edities!

20 juni 2016

Categorie: Krachttraining

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Als we in de sportschool zijn, hebben we de keuze uit losse gewichten en fitness apparaten. Veel vrouwen kiezen in ieder geval op het begin voor krachttraining oefeningen op apparaten, omdat dit gemakkelijker is. Maar wat is nu eigenlijk beter?

Trainen met apparaten

Het trainen met apparaten heeft een aantal voordelen. Ze zijn gemakkelijk te gebruiken, omdat er eigenlijk bij elk fitness apparaat wel een gebruiksaanwijzing staat.  Vrouwen die net starten met fitness leren de techniek van een oefening op een apparaat sneller aan dan de techniek van een oefening met losse gewichten. Daardoor is de kans op een blessure kleiner.

Verder kun je op een fitness apparaat heel goed één spiergroep trainen. Bij herstel na een blessure kun je dan ook het beste oefeningen op apparaten uitvoeren, omdat je de geblesseerde spieren dan kunt ontzien.

Aangezien je op een fitness apparaat over het algemeen slechts één spiergroep traint, heb je echter wel weer een grotere kans op overbelasting. Starters lopen sneller een blessure op met oefeningen met losse gewichten (als ze de techniek nog niet onder de knie hebben), maar als je een gevorderde krachtsporter bent is de kans op een blessure bij krachttraining oefeningen op fitness apparaten dus groter.

Een ander nadeel van oefeningen op apparaten is dat veel krachttraining apparatuur je lichaam op slot zet en dit kan bij hoog gewicht een te grote druk uitoefenen op bepaalde gewrichten en wervels. Ook hoef je met een apparaat niet jezelf te corrigeren om de juiste balans te vinden, waardoor je de kleine spiertjes niet mee traint. In de sportschool kun je dan wellicht heel veel kracht zetten, maar in het dagelijks leven heb je hier weinig aan doordat je de balans mist.

Trainen met losse gewichten

Het trainen met losse gewichten heeft een groot voordeel: je pakt naast de grote spieren ook de kleine spiertjes mee. Je moet namelijk zelf de balans houden en hiervoor heb je deze kleine spiertjes nodig. De oefeningen met losse gewichten zijn daarom ook meer vergelijkbaar met het dagelijks leven, waardoor je bij activiteiten buiten de sportschool ook gebruik kunt maken van je kracht. Het wordt dan bijvoorbeeld een stuk gemakkelijker om een zware boodschappentas te tillen.

Verder moet je tijdens de krachttraining oefening zelf de juiste positie aanhouden, waardoor je je focust op de plaats van je lichaam en de verschillende vaardigheden. Op deze manier train je je brein om de beweging te volgen en dit zorgt er weer voor dat je beter zult presteren. Er is slechts één nadeel aan het trainen met losse gewichten: bij een verkeerde uitvoering is de kans op blessures. Het is dus belangrijk dat je er bij krachttraining oefeningen met barbells en dumbbells altijd goed op let dat je de juiste techniek hanteert.

Hoe kun je nu het beste trainen?

Aangezien het trainen met losse gewichten ervoor zorgt dat je ook de kleine spiertjes en dus je balans traint, raden wij je aan om zoveel mogelijk te kiezen voor krachttraining oefeningen met losse gewichten. Als je net begint met krachttraining, moet je er wel op letten dat je de juiste techniek gebruikt. Vraag eventueel een sportleraar om hulp of laat een ander persoon die al langer aan krachttraining doet controleren hoe je de oefening uitvoert.

Begin ook altijd met licht gewicht totdat je de techniek volledig beheerst. Lukt het niet om de oefening correct uit te voeren? Kies dan de eerste paar trainingen voor een krachttraining apparaat waarbij je ongeveer dezelfde beweging maakt (bijvoorbeeld de Leg Press in plaats van de Squat).

Verder kun je voor bepaalde spiergroepen waar je je extra op wilt focussen ook een aantal krachttraining oefeningen met apparaten aan je krachttraining schema toevoegen. Begin een trainingsdag wel altijd met de grote compound oefeningen met losse gewichten (Squats, Deadlifts), voordat je de oefeningen met apparaten doet.

Wil je meer weten over compound oefeningen? Lees dit blog ->

Wil je weten wat de beste krachttraining oefeningen zijn en hoe je de juiste oefeningen selecteert? Leer hoe je stap voor stap je eigen trainingsschema maakt met onze Powervrouw Bundel. In dit hardcopy boek vind je alle info over training, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt.

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Dit vind jij ook leuk:

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid