Leg Curl - Isolatie oefeningen

23 juli 2021

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

We kunnen krachttraining oefeningen onderverdelen in twee soorten: compound oefeningen en isolatie oefeningen. Met compound oefeningen train je meerdere spiergroepen tegelijk, pak je ook meteen de kleine spiertjes mee en groeien je spieren meer. De bewegingen die je met dit soort oefeningen maakt lijken ook meer op dagelijkse handelingen, waardoor je hierin ook sterker wordt. Je zou dus kunnen zeggen dat compound oefeningen beter zijn dan isolatie oefeningen. Toch hebben isolatie oefeningen ook hun voordelen. In dit blog lees je hier alles over en hier vind je ook de 7 beste isolatie oefeningen.

Voordelen van isolatie oefeningen

Je trainingsschema moet eigenlijk voor het grootste deel uit compound oefeningen bestaan. Dit soort oefeningen zijn effectiever en hiermee train je dus ook efficiënter. Daarnaast kun je ook wat isolatie oefeningen toevoegen. Hiermee kun je makkelijk de focus op een bepaalde spiergroep leggen. Als je in een week nog niet voldoende sets voor je quadriceps doet en de andere spiergroepen wel voldoende traint, zou je bijvoorbeeld een aantal sets Leg Extension kunnen toevoegen.

Isolatie oefeningen kunnen ook handig zijn als je aan het herstellen bent van een blessure. Je kunt hiermee makkelijker op bepaalde spiergroepen focussen. Zo kun je de niet-geblesseerde spieren trainen met bepaalde isolatie oefeningen waarbij je de herstellende spier niet hoeft te gebruiken. Eventueel kun je de geblesseerde spier ook licht trainen met isolatie oefeningen voor deze spiergroep.

Zijn isolatie oefeningen beter voor beginners?

Regelmatig kiezen beginners voor isolatie oefeningen. Dit soort oefeningen zijn makkelijker aan te leren. Doordat je de techniek sneller goed doet, is de kans op blessures kleiner. Desondanks is het ook voor beginners goed om alleen maar een paar isolatie oefeningen te doen en voornamelijk te kiezen voor compound oefeningen. Zo behaal je namelijk meteen al meer resultaat.

Je kunt compound oefeningen goed oefenen zonder gewicht of met heel licht gewicht, totdat je techniek juist is. Ook kun je kiezen voor bepaalde oefening varianten die makkelijker zijn voor beginners, zoals de Goblet Squat en Romanian Deadlifts met een Hexbar.

7 beste isolatie oefeningen

Leg extension

Spiergroep: bovenbenen (voorkant)

Leg Curl

Spiergroep: bovenbenen (achterkant)

Clamshell

Spiergroep: billen

Calf Raise

Spiergroep: kuiten

Side Raise

Spiergroep: schouders (zijkant)

Biceps Curl

Spiergroep: bovenarm (voorkant)

Triceps Extension

Spiergroep: triceps

Wil jij weten welke oefeningen goed zijn en welke spieren je met een oefening traint? Wil je leren hoe je je eigen trainingsschema opstelt voor in de sportschool of thuis? Je leert dit allemaal met onze hardcopy Powervrouw Bundel:

✓ Alle info over krachttraining, voeding, herstel & mindset die je nodig hebt
✓ Ontdek hoe je zelf een trainings- en voedingsschema maakt
✓ Praktisch ingericht: elk hoofdstuk is één stap naar een gezonde levensstijl
✓ Inclusief simpele oefeningen bij elk hoofdstuk die je direct kunt toepassen

Lees meer over dit boek ->

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Dit vind jij ook leuk:

Gerelateerde blogs:

Weekmenu’s op maat

Wat is je doelstelling?

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid