DOOR Rowan Blom 

13 oktober 2020

Streng dieet
KVV Magazine


Veel vrouwen willen zo snel mogelijk hun bodygoals behalen. Ze hebben dan eerder het lichaam dat ze willen en kunnen sneller stoppen met diëten. Als je snel je bodygoals wilt behalen, moet je vaak ook een streng dieet volgen. Helaas werkt dit vrijwel nooit. Waarom is dat zo? In dit artikel leggen wij je uit waarom dat zo is en hoe je wél jouw bodygoals behaalt.

Reden 1: Strenge diëten zijn niet vol te houden

Als je een streng dieet volgt, is dat heel lastig om vol te houden. Bijna geen enkele vrouw houdt dit vol, behalve vrouwen met een ijzersterke discipline. De kans is dus groot dat je tussendoor toch gaat snacken of zelfs eetbuien krijgt. En als je gaat snoepen of snacken eet je snel heel wat extra calorieën. Je valt dan misschien niet eens afvalt en wellicht kom je zelfs aan.

Reden 2: Je hebt minder energie

Je eet veel minder calorieën dan normaal en de kans is groot dat je dan minder energie hebt. Als je dan ook nog eens een niet goed uitgedacht dieet volgt waarbij je te weinig micronutriënten binnenkrijgt, zal je helemaal een daling in je energieniveau opmerken. Dit heeft tot gevolg dat je vaak al automatisch minder gaat bewegen en minder kracht hebt om te sporten.

Je verbrandt dan minder calorieën en je spijsvertering zal bij weinig beweging ook minder goed gaan werken. Dit heeft weer een negatieve invloed op je resultaten. Op den duur kan een dip in je energie ook leiden tot een daling in je motivatie, waardoor je misschien wel helemaal niet meer gaat sporten

Reden 3: Na het dieet kom je meestal net zo hard weer aan

Heb je een streng dieet toch helemaal volgehouden? De meeste vrouwen bij wie dit is gelukt gaan dit daarna vieren met allemaal lekkers. Je lichaam is dit niet meer gewend en misschien beweeg je ook minder dan vroeger. Daardoor kom je meestal net zo hard weer aan (het bekende jojo-effect) en het kan zelfs zo zijn dat je uiteindelijk meer weegt dan voor het dieet. Al die moeite is dan voor niks geweest.

Zo behaal je jouw bodygoals wél

Om je bodygoals te behalen kun je dus beter geen streng dieet volgen. Je kunt in plaats daarvan beter eerst je caloriebehoefte en je macro’s uitrekenen. Vervolgens ga je ongeveer twintig tot dertig procent onder je caloriebehoefte zitten. Je zult dan consequent gewicht verliezen en jouw bodygoals behalen zonder dat je continu enorme honger hebt en niet meer kunt genieten.



Probeer zoveel mogelijk gezond te eten, maar maak ook af en toe ruimte voor wat lekkers. Het beste is om niet je hele eetpatroon volledig om te gooien, maar alleen wat aanpassingen te maken in je huidige eetpatroon. Zo houd je jouw eetgewoontes erin en kun je de gerechten blijven eten die je lekker vindt.

Wil je meer tips over het aanpassen van je voedingspatroon en het opbouwen van spiermassa? Dan raad ik je onze Powervrouw Bundel aan! Deze bundel bestaat uit vier e-books met handige stappenplannen en oefeningen die jou helpen je droomlichaam te bouwen. Ontdek meer ->

Dit vind je misschien ook leuk:

Groene bladgroente met magnesium

In welke voeding zit magnesium? 4 tips om meer magnesium binnen te krijgen

Misschien heb je wel eens gehoord dat magnesium goed is voor sporters.

Lees Meer
Spinazie - voeding met veel ijzer

Waarom ijzer zo belangrijk is voor sporters (+ lijst voeding met veel ijzer)

IJzer is een essentieel spoorelement voor ons lichaam. Het wordt gebruikt voor

Lees Meer
Aankomen in de overgang

Hoe voorkom je dat je aankomt in de overgang?

In de overgang verandert je hormoonbalans. Veel vrouwen komen hierdoor aan. Waardoor

Lees Meer
Gezonde voeding

Verbeter jouw voedingspatroon met deze 6 eenvoudige tips

Je voedingspatroon in één keer helemaal omgooien is voor veel vrouwen lastig

Lees Meer
Taart

Waarom je ook af en toe moet genieten van iets lekkers + alles over de 80/20 regel

Je wilt snel je doelen behalen en daarom wil je nu alleen

Lees Meer
Eten na het sporten

Wat eten na het sporten voor sneller spierherstel?

Je wilt natuurlijk zo goed mogelijk herstellen na een krachttraining, zodat je

Lees Meer

over de auteur

 

Volg mij

 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe now to get the latest updates!

close-link
>