13 oktober 2020

Categorie: Voeding

minuten leestijd

Streng dieet
Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Veel vrouwen willen zo snel mogelijk hun bodygoals behalen. Ze hebben dan eerder het lichaam dat ze willen en kunnen sneller stoppen met diëten. Als je snel je bodygoals wilt behalen, moet je vaak ook een streng dieet volgen. Helaas werkt dit vrijwel nooit. Waarom is dat zo? In dit artikel leggen wij je uit waarom dat zo is en hoe je wél jouw bodygoals behaalt.

Reden 1: Strenge diëten zijn niet vol te houden

Als je een streng dieet volgt, is dat heel lastig om vol te houden. Bijna geen enkele vrouw houdt dit vol, behalve vrouwen met een ijzersterke discipline. De kans is dus groot dat je tussendoor toch gaat snacken of zelfs eetbuien krijgt. En als je gaat snoepen of snacken eet je snel heel wat extra calorieën. Je valt dan misschien niet eens afvalt en wellicht kom je zelfs aan.

Reden 2: Je hebt minder energie

Je eet veel minder calorieën dan normaal en de kans is groot dat je dan minder energie hebt. Als je dan ook nog eens een niet goed uitgedacht dieet volgt waarbij je te weinig micronutriënten binnenkrijgt, zal je helemaal een daling in je energieniveau opmerken. Dit heeft tot gevolg dat je vaak al automatisch minder gaat bewegen en minder kracht hebt om te sporten.

Je verbrandt dan minder calorieën en je spijsvertering zal bij weinig beweging ook minder goed gaan werken. Dit heeft weer een negatieve invloed op je resultaten. Op den duur kan een dip in je energie ook leiden tot een daling in je motivatie, waardoor je misschien wel helemaal niet meer gaat sporten

Reden 3: Na het dieet kom je meestal net zo hard weer aan

Heb je een streng dieet toch helemaal volgehouden? De meeste vrouwen bij wie dit is gelukt gaan dit daarna vieren met allemaal lekkers. Je lichaam is dit niet meer gewend en misschien beweeg je ook minder dan vroeger. Daardoor kom je meestal net zo hard weer aan (het bekende jojo-effect) en het kan zelfs zo zijn dat je uiteindelijk meer weegt dan voor het dieet. Al die moeite is dan voor niks geweest.

Zo behaal je jouw bodygoals wél

Om je bodygoals te behalen kun je dus beter geen streng dieet volgen. Je kunt in plaats daarvan beter eerst je caloriebehoefte en je macro’s uitrekenen. Vervolgens ga je ongeveer twintig tot dertig procent onder je caloriebehoefte zitten. Je zult dan consequent gewicht verliezen en jouw bodygoals behalen zonder dat je continu enorme honger hebt en niet meer kunt genieten.

Probeer zoveel mogelijk gezond te eten, maar maak ook af en toe ruimte voor wat lekkers. Het beste is om niet je hele eetpatroon volledig om te gooien, maar alleen wat aanpassingen te maken in je huidige eetpatroon. Zo houd je jouw eetgewoontes erin en kun je de gerechten blijven eten die je lekker vindt.

Wil je meer tips over het aanpassen van je voedingspatroon en het opbouwen van spiermassa? Dan raad ik je onze Powervrouw Bundel aan! Deze bundel bestaat uit vier e-books met handige stappenplannen en oefeningen die jou helpen je droomlichaam te bouwen. Ontdek meer ->

Dit vind je misschien ook leuk:

Snack die je niet moet eten voor het sporten

Deze 3 voedingsmiddelen moet je juist NIET eten voordat je gaat sporten

Lees Meer
100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid