Krachttraining en cardio

28 januari 2020

Categorie: Krachttraining

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Fitness, cardio en krachttraining. Zet wat sporters bij elkaar en deze termen vliegen je om de oren.  Wie krachttraining doet, combineert dit graag met cardio oefeningen. Niet zo gek natuurlijk, cardio is namelijk dé uitgelezen manier om je conditie op peil te houden. Bovendien heeft het combineren van krachttraining en cardio verschillende voordelen.

Maar let op: er kunnen problemen op de loer liggen als je krachttraining en cardio niet goed combineert. We vertellen je hier wat de juiste manier is om deze twee trainingsvormen te combineren.

De voordelen

Door kracht- en cardiotraining naast elkaar te doen, verbrand je extra veel op een dag. De krachttraining zorgt ervoor dat je de gehele dag in een soort verbrandingsmodus blijft. Door hier cardio aan toe te voegen kun je jouw vetverbranding net even dat extra zetje te geven. Wanneer je flink hard aan de bak gaat tijdens een cardiosessie, kun je enkele honderden calorieën per keer verbranden.

Ook zijn cardio en krachttraining samen een prima combinatie als je jouw spieren zo los mogelijk wilt maken. Als je een beetje cardio doet voordat je gaat krachttrainen, maak je je spieren warm en soepel. Zo verklein je de kans op blessures. Dit geldt ook als je cardio na je krachttraining doet. Je spieren kunnen zich hierdoor namelijk ontdoen van de spanning. Zie het als een mooie rekoefening, alleen dan in een hoger tempo dan normaal!

Waar moet je op letten?

Wil je op een verstandige manier je krachttraining aanvullen met cardio? Zorg er dan voor dat je niet te hard van stapel loopt. De valkuil is dat je in het begin gelijk alles geeft. Lekker knallen, voor een goed gevoel. Dat gaat een paar weken goed, maar na een tijdje is het op. Je lichaam kan het niet meer aan. Natuurlijk betekent dat niet dat je het beter helemaal niet kunt combineren. Alles draait om een goede balans. Als je een zware dag krachttraining achter de rug hebt, is het verstandig om een lichte vorm van cardio te kiezen. Hiermee voorkom je dat je jouw lichaam te veel onder druk zet.

Doelgericht

Het leuke van het combineren van kracht en cardio, is dat je dit heel doelgericht kunt doen. Afhankelijk van wat voor jou belangrijk is, maak je je eigen trainingsschema.

Vet verbranden

Wil je vooral vet verbranden? Zorg er dan voor dat je spiermassa zoveel mogelijk op peil blijft. Zelfs op momenten dat je niet sport, zul je dan vet verbranden. Je kunt zeker ook cardio naast je krachttraining doen om tijdens het trainen extra calorieën te verbranden. Maar het is belangrijk dat je de focus op krachttraining legt. Begin je training dus ook met krachttraining en doe daarna nog wat cardio.

Spiermassa opbouwen

Is spiermassa opbouwen jouw belangrijkste doel? Ook dan kun je beter je krachttraining eerst inplannen, zodat je hier nog alle kracht en energie voor hebt. Je zult beter presteren, waardoor je de groei van je spieren meer stimuleert. Het verstandigste is om je cardiotraining op een andere dag te doen dan je krachttraining.

Conditie verbeteren

Sport je om je conditie te verbeteren? Bijvoorbeeld omdat je traint voor een marathon? Dan is het juist verstandig om de focus te leggen op de cardiotraining en dit aan te vullen met krachttraining. Begin je training met cardio. Zo zul je je conditie het snelst verbeteren.

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid