Is krachttraining gezond

20 november 2021

Categorie: Krachttraining

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Krachttraining wordt populairder en populairder. We zien vooral steeds meer vrouwen het krachthonk betreden en dit is hartstikke goed. Maar toch krijgen we nog regelmatig de vraag of krachttraining gezond is. Het antwoord hierop is ja. Sterker nog, krachttraining biedt veel voordelen: je gaat je er niet alleen mentaal beter door voelen, het is ook nog eens goed voor de gezondheid. Hieronder vertellen we je waarom trainen met gewichten gezond is en vind je 8 belangrijke voordelen van fitness. 

1. Meer spiermassa creëren

Veel vrouwen zijn bang om te beginnen met krachttraining. Ze willen er namelijk niet als een bodybuilder uitzien. Maar deze angst is helemaal onterecht. Je spieren zijn na een krachttraining niet ineens een paar centimeter groter. De opbouw van spiermassa gaat helemaal niet zo snel.

Je bent er altijd zelf bij. Als er een moment komt waarop je vindt dat je wel voldoende spieren hebt opgebouwd, kun je altijd minder zwaar gaan trainen. Dus wees niet al te bang voor het krijgen van brede armen en grote benen. 

Krachttraining zorgt daarnaast niet alleen voor meer spiermassa, maar ook voor een versterking van je spieren. Je wordt dus fysiek sterker en je spieren krijgen steeds meer vorm. Denk aan ronde billen en een strakke buik. Klinkt goed, toch? 

Afvallen en spieren opbouwen: gaat dat eigenlijk samen? Lees het hier -> 

2. Krachttraining is gezond voor je hart, bloedvaten en botten

Er zijn genoeg redenen om vandaag nog aan de slag te gaan met gewichten, maar het verbeteren van je algemene gezondheid is toch wel een van de grootste voordelen. Krachttraining is, net zoals alle andere sporten, goed voor hart en bloedvaten. Het verlaagt namelijk je bloeddruk en zorgt voor een betere conditie van het hart.

Bovendien zorgt regelmatig trainen ervoor dat het botweefsel sterk blijft. Dit is vooral belangrijk op latere leeftijd. Naarmate je ouder wordt verlies je botmassa, maar met fitness voorkom je dit. Je krijgt dan ook minder snel last van vervelende pijntjes. Dus fitness is zeker gezond voor je lichaam.

3. Je zit lekkerder in je vel door krachttraining

Voel jij je ook altijd goed na een sportsessie? Misschien had je van tevoren helemaal geen zin om te sporten, maar na je work-out ben je toch blij dat je bent gegaan. Dit komt door het gevoel van voldoening.

Heb je wel eens van endorfine, dopamine en serotonine gehoord? Dit zijn de gelukshormonen in je lichaam die ervoor zorgen dat je je goed voelt over jezelf. Ze hebben alle drie een soortgelijke, maar andere functie:

  • Endorfine
    Endorfine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd en heeft een pijnstillend effect. Tijdens het trainen geef je je lichaam een soort van pijn en dit stimuleert de productie van endorfine. 

  • Dopamine
    De stof dopamine hooft bij het beloningssysteem van de hersenen. Na een uurtje sporten komt er dopamine vrij en voel je je goed over jezelf.

  • Serotonine
    Serotonine geeft je hersenen een signaal van geluksgevoelens. De productie van serotonine stimuleer je door te trainen met gewichten. Na het sporten ervaar je namelijk een gevoel van voldoening.

Van een uurtje fanatiek sporten word je dus fysiek én mentaal sterker. 

4. Hogere verbranding in ruststand

Op de loopband zie je letterlijk hoeveel calorieën je verbrandt, maar met krachttraining is dit toch ietsje lastiger te bepalen. Cardio is een goede manier van vet verbranden, maar wist je dat de verbranding van calorieën direct stopt als je van de loopband of crosstrainer afstapt? Dit klinkt natuurlijk hartstikke logisch, maar bij krachttraining werkt dit anders.

Als je met gewichten traint, bouw je spierweefsel op. Dit spierweefsel zorgt ervoor dat je uren na je training nog steeds energie verbrandt. Je verbrandt dus niet alleen calorieën tijdens het sporten, maar ook als je de hele dag op de bank Netflix zit te kijken. Dit zijn niet enorm veel calorieën, maar elke extra verbrande calorie is mooi meegenomen toch?

Lees hier meer over dit afterburn-effect ->

5. Je krijgt een betere houding

Doordat je verschillende spiergroepen traint, zal je houding langzamerhand verbeteren. Vooral door het trainen van je rug, buik en schouders ga je beter staan en zitten. Let op: het is erg belangrijk dat je de juiste houding aanneemt tijdens oefeningen. Dus ga niet direct met zware gewichten in de weer, maar probeer eerst je vorm goed te krijgen.

Als je de goede techniek gebruikt, helpt krachttraining zelfs om rugklachten te voorkomen. Daarnaast kun je hiermee ook schouder- en nekpijn voorkomen.

Bekijk de beste krachttraining oefeningen voor een betere houding ->

6. Krachttraining voorkomt blessures

Krachttraining verbetert niet alleen je houding, maar je hebt ook minder kans op blessures. Mits je op de juiste manier traint natuurlijk.

Naarmate je ouder wordt, krijg je steeds meer last van vervelende pijntjes, maar deze kun je enigszins voorkomen. Door te trainen met gewichten worden je spieren niet alleen sterker, maar ook je pezen en banden. Je bent dus een stuk minder gevoelig voor spierscheuringen of andere blessures. 

7. Je wordt flexibel(er)

Van zwaar trainen worden je spieren stijver, toch? Er bestaat een oude mythe dat spieren hun flexibiliteit verliezen naarmate er meer getraind wordt. Inmiddels hebben diverse studies het tegendeel bewezen. Zo zou trainen met gewichten zelfs nog meer flexibiliteit opleveren dan stretchen. Natuurlijk kan je niet ineens de spagaat als je start met trainen, maar je wordt wel een stuk flexibeler.

8. Je krijgt meer zin in seks

Dit is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij krachttraining, maar fitness zorgt wel degelijk voor meer zin in seks. Tussen sporten en seks worden wel vaker verbanden getrokken, zo zou krachttraining zelfs lustopwekkend werken.

Een uurtje sporten leidt tot een toename van het hormoon testosteron. Ja, ook vrouwen hebben een kleine hoeveelheid testosteron in hun lichaam. Deze toename van het geslachtshormoon stimuleert je libido en leidt dus tot meer zin in seks.

Daarnaast speelt ook je gemoedstoestand een rol. Als je lekker hebt getraind, voel je je vaak een stuk beter over jezelf. Hoe gezonder mensen zich geestelijk en fysiek voelen, hoe plezieriger het seksleven, stellen seksuologen. Bovendien leidt een gezonde levensstijl bij mannen tot minder erectieproblemen (1). 

Dus ja, krachttraining is gezond!

Dus, is krachttraining gezond? Na het opnoemen van deze voordelen durven we te stellen dat krachttraining belangrijk is voor de gezondheid. Of je nu jong of oud bent, trainen met gewichten is goed voor iedereen. Je wordt er niet alleen sterker van, maar het verbetert ook je gemoedstoestand en je houding.

Ben je overtuigd? Wil je ook graag beginnen met trainen? Als vrouw kan het best spannend zijn om voor het eerst naar de sportschool te gaan. Want ook in 2021 wordt de gym nog vaak nog gedomineerd door mannen. Wil je voorbereid de sportschool betreden en optimaal resultaat behalen? Met ons KVV Magazine leer je alles over krachttraining, voeding en het veranderen van je mindset. Bovendien vind je in elke editie een trainingsschema dat je op weg kan helpen als beginner. 

KVV Magazine Voordeelbundel

Wil je alles weten over krachttraining voor vrouwen? En stap voor stap leren hoe je hiermee begint en je bodygoals behaalt? Onze Powervrouw Bundel bevat no-nonsense info, stappenplannen en simpele oefeningen. Beginners maken met dit boek een vliegende start in de gym!

Bronnen:

1: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/4525091/werkt-sporten-lustopwekkend-hoe-gezonder-mensen-zich-voelen-hoe-beter-het

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

Powervrouw-Bundel-Krachttraining-boek

In de Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Handmatig geselecteerde blogs voor jou:

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid