Trainen op een crosstrainer

1 april 2022

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Buiten bewegen is leuk. Maar als het winter is of de hele dag regent, dan nodigt dat al minder uit om buiten te sporten. Hoe fijn is het dan om een crosstrainer gewoon lekker bij jou thuis te hebben staan waarop je op elk moment van de dag kunt trainen? In dit blog vind je de voordelen van een crosstrainer en tips om hierop te trainen.

Voordelen van een crosstrainer

Conditie en uithoudingsvermogen

Crosstrainers zijn erg populair. Dat is ook niet zo zo vreemd, want tijdens het trainen gebruik je een groot deel van je lichaam. Zo verbeter je met dit apparaat jouw algehele conditie en uithoudingsvermogen.

Calorieën verbranden

De crosstrainer is ook perfect voor mensen die willen afvallen. Door de werking van dit apparaat verbrand je zeer effectief calorieën, waardoor je sneller gewicht verliest. Natuurlijk blijft voeding nummer 1, maar het is altijd fijn als je wat extra calorieën kunt verbranden.

Beter voor je botten en gewrichten

Ook is de crosstrainer aardig voor je botten en gewrichten. Daarmee bedoelen we dat als je traint met dit apparaat dat je in verhouding minder druk op je knieën en rug veroorzaakt ten opzichte van bijvoorbeeld hardlopen.

Je lichaam op gang helpen

Heb jij ‘s morgens last van opstartproblemen? Dan is de crosstrainer ideaal om je lichaam op gang te helpen. Als je in de ochtend opstaat en tien tot vijftien minuten op de crosstrainer gaat staan, breng je meteen de doorbloeding goed op gang en ben je klaar voor de dag.

Vergelijkbaar met dagelijkse beweging

De crosstrainer is zodanig ontwikkeld dat het zo dicht mogelijk bij een normale dagelijkse beweging van het lichaam komt. Zodoende wordt er niets geforceerd in en aan je lichaam wat ervoor zorgt dat je blessures voorkomt.
Lichaamswaarden

Als je een goede crosstrainer hebt gekocht, worden ook meteen al je lichaamswaarden in de gaten gehouden. Zodoende kun je ten alle tijde zien of je misschien te hard traint. Ook zie je bijvoorbeeld gelijk hoeveel calorieën je hebt verbrand,

Crosstrainer kopen

Ben je op zoek naar de beste crosstrainer voor een goede prijs? Dan is een gedegen zoekactie natuurlijk aan te raden. Als je lukraak gaat zoeken, kom je tientallen aanbieders tegen. Zonder een goede vergelijking kom je er misschien achteraf achter dat je veel te duur uit bent. Of anders gezegd, dat je misschien voor hetzelfde geld een uitgebreider apparaat had kunnen hebben.

Daarom is het belangrijk om voor jezelf een aantal punten op een rijtje te zetten voordat je een crosstrainer gaat kopen:

  • Wat zoek je precies in een crosstrainer?
  • Welke functies moet het apparaat minimaal hebben?
  • Wat is je budget?
  • Wat wil je ermee bereiken?
  • Hoeveel ruimte heb je voor het apparaat?

Als je al deze punten op papier hebt gezet, kun je ze als criteria gebruiken in je zoektocht. Hiermee kun je de vele modellen tegen elkaar afzetten en meteen al wegstrepen welke niet aan jouw eisen voldoen.

Tips voor het gebruik van een crosstrainer

  • Houd tijdens de gehele training de juiste houding aan. Je rug moet recht zijn en je buik houd je licht aangespannen.
  • Zorg ervoor dat je echt je hele lichaam gebruikt tijdens het trainen. Haal dus niet alleen kracht uit je benen, maar ook uit je armen.
  • Een goede work-out op de crosstrainer duurt ongeveer 20 minuten. Wil je jouw training zwaarder maken? Train dan niet langer, maar pas de weerstand op het apparaat aan.
  • Tijdens een work-out op de crosstrainer ga je waarschijnlijk wel zweten. Zorg ervoor dat je voldoende water drinkt tijdens het trainen, zodat je het vocht wat je verliest weer aanvult.

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Gerelateerde blogs:

Weekmenu’s op maat

Wat is je doelstelling?

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid