Krachttraining lenig

15 december 2021

Categorie: Krachttraining

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Vaak wordt beweerd dat krachttraining je minder lenig maakt. Het zou je spieren namelijk niet alleen sterker en groter maken, maar ook verkorten. Klopt dat of is hier niets van waar?

Waarom je stijver bent na een krachttraining

Je hebt vast wel eens gemerkt dat je wat stijver en ook minder lenig bent na een krachttraining. Dat komt doordat je spieren nog wat gespannen kunnen zijn van concentrische bewegingen die je hebt gedaan. Daarbij zijn de cellen van je spieren na een work-out ook wat opgezwollen door afvalstoffen en bloed.

Na een krachttraining ben je dus tijdelijk iets minder lenig, maar dat betekent niet dat je ook in het algemeen minder lenig wordt.

Concentrische en excentrische contractie

Op het moment dat je inspanning levert om een spier te verkorten spreken we van concentrische contractie. De spiervezels schuiven dan in elkaar, waardoor de spier dikker wordt. Als je met name focust op concentrische contractie, worden je spieren korter en word je minder lenig.

De meeste krachttraining oefeningen bestaan uit zowel een concentrische als een excentrische contractie. Tijdens de excentrische contractie worden je spieren langer. Bij een normale krachttraining work-out zal je dan ook jouw spieren verkorten én verlengen. Je wordt dan niet minder lenig door krachttraining, behalve misschien voor een korte tijd vlak na je training.

Het is wel belangrijk dat je zorgt voor voldoende variatie in je oefeningen. Zorg ervoor dat je niet alleen oefeningen doet waarbij de focus meer op de concentrische beweging ligt. Wissel dit soort oefeningen af met oefeningen waarbij je meer kracht zet tijdens de excentrische contractie, zoals de Romanian Deadlift. Je kunt ook zorgen dat de spanning op je spieren hoger blijft tijdens de excentrische fase door te trainen met weerstandsbanden.

Volledige ROM

Om ervoor te zorgen dat je niet minder lenig wordt door krachttraining is het ook van belang dat je altijd zorgt voor een volledige ROM. Dit betekent dat je de oefening volledig uitvoert. Je buigt en strekt de spier dus volledig tijdens een herhaling. Zo haal je ook het meest uit de oefening en maak je het meest spiermassa aan.

Leniger door krachttraining

Als je op de juiste manier traint met excentrische en concentrische bewegingen én een volledige ROM, word je dus niet minder lenig van krachttraining. Je kunt zelfs juist leniger worden door te trainen met gewichten. 

Uit dit onderzoek (1) bleek dat het wekelijks trainen van grote spiergroepen zorgt voor meer enkel- en schouderflexibiliteit. En uit dit onderzoek (2) is naar voren gekomen dat het doen van oefeningen voor de bovenbenen de hamstring- en heupflexibiliteit kan verbeteren.

Je wordt dus niet minder lenig van krachttraining, zolang je op de juiste manier traint. Het kan dan zelfs je flexibiliteit verbeteren. Maar waar moet je nu precies op letten om op de juiste manier te trainen? Volg het concrete stappenplan in onze Powervrouw Bundel om beter te presteren én sneller je bodygoals te behalen.

Al duizenden anderen vrouwen als jij hebben dit hardcopy boek besteld en fantastische resultaten behaald. Je vindt hierin alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. De bundel bestaat uit vier concrete stappenplannen met simpele, praktische oefeningen. Hiermee behaal jij gegarandeerd jouw bodygoals.

Aan de slag ->

Powervrouw-Bundel-Krachttraining-boek

Bronnen:

1. Thrash, K., & Kelly, B. (1987). Flexibility and strength training. The Journal of Strength & Conditioning Research, 1(4), 61-78
2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21969080/

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid