DOOR Rowan Blom 

11 oktober 2020

Gevarieerde voeding
KVV Magazine


Je wilt graag gezond eten, maar op internet lees je zoveel verschillende verhalen over gezonde voeding. Zoveel verschillende voedingsmiddelen worden bekroond tot superfoods. Wat moet je nu in huis halen? Heel simpel: je hoeft alleen maar te zorgen voor voldoende variatie in je voeding. Maar hoe doe je dat? In dit artikel geven wij vijf tips.

Tip 1: Houd de basis hetzelfde

Natuurlijk kun je elke dag iets heel anders maken, als je graag van koken houdt. Maar veel mensen vinden dit lastig en het neemt ook vaak veel tijd in beslag. Je kunt echter ook heel simpel zorgen voor voldoende door alleen de basis hetzelfde te houden. Zo kun je elke ochtend kwark met havermout en fruit eten, alleen kies je steeds voor andere fruitsoorten. Ook kun je de havermout eens vervangen door lijnzaad en de kwark door yoghurt.

Voor het avondeten wil je waarschijnlijk wel wat meer verschillende gerechten maken. Maar je kunt bijvoorbeeld wel de volgende keer als je spaghetti maakt eens andere groenten toevoegen, zoals courgette of rucola. Of je kunt het gehakt eens vervangen door kip.

Tip 2: Eet volgens de regenboog

In een gezond en gevarieerd voedingspatroon vind je alle kleuren van de regenboog terug. Voedingsmiddelen met een bepaalde kleur bieden weer andere gezondheidsvoordelen dan voedingsmiddelen met een andere kleur.

We kunnen voedingsmiddelen in de volgende kleuren onderverdelen:

Rood – Bijvoorbeeld: bieten, radijs, rode ui, zoete aardappel, tomaat, appel, frambozen, aardbeien, watermeloen en rooibosthee



Oranje – Bijvoorbeeld: wortel, pompoen, zoete aardappel, mango, abrikozen, sinaasappel en kurkuma

Geel – Bijvoorbeeld: zomerpompoen, maïs, gele paprika, banaan, galiameloen en gember

Groen – Bijvoorbeeld: bladgroenten, broccoli, spruitjes, avocado, limoen, kiwi en groene thee

Paars/blauw/zwart – Bijvoorbeeld: rodekool, boerenkool, aubergine, pruimen, druiven, blauwe bessen

Bruin/wit – Paddenstoelen, zuurkool, bloemkool, ui, dadels, peer, kokosnoot, peulvruchten, noten

Probeer elke dag in ieder geval van elke kleur één voedingsmiddel te eten, zodat je alle kleiuren van de regenboog eet.

Tip 3: Gooi de restjes niet weg

Soms lijkt gevarieerd eten duurder te zijn, omdat we van elk product maar een beetje nodig hebben en de rest weggooien. Probeer in ieder geval altijd restjes op te maken, zodat je niet onnodig eten weggooit en te veel geld besteedt. Zo kun je soep of een roerbakgerecht maken van restjes groenten en restjes fruit kun je altijd tussendoor eten of aan de kwark of yoghurt toevoegen.

Tip 4: Probeer elke week een nieuw recept

In tip 1 gaven we aan dat het goed is om dezelfde basis te houden. Zo maak je het niet onnodig lastig voor jezelf. Daarentegen is het wel goed om elke week in ieder geval één nieuw recept te proberen. Dit kan een recept zijn voor een ontbijt, een lunch, een diner of een tussendoortje. Zo kun je nog meer variëren in je voeding en de afwisseling is voor jezelf waarschijnlijk ook fijn!

Tip 5: Let op de aanbiedingen

Appels, peren, mandarijnen en bananen zijn vaak een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld blauwe bessen, aardbeien en meloen. Wellicht kies je daarom steeds voor dezelfde fruitsoorten en dezelfde groentesoorten. Kijk echter toch of je dit meer kan afwisselen. Ook als je niet te veel geld aan fruit en groenten wilt besteden, is dit mogelijk. Let bijvoorbeeld op de aanbiedingen, zodat je duurdere fruit- en groentesoorten voor een lagere prijs kunt inkopen. Op de markt ben je vaak trouwens ook goedkoper uit.

Wil je meer tips over het aanpassen van je voedingspatroon en het opbouwen van spiermassa? Dan raad ik je onze Powervrouw Bundel aan! Deze bundel bestaat uit vier e-books met handige stappenplannen en oefeningen die jou helpen je droomlichaam te bouwen. Ontdek meer ->

Dit vind je misschien ook leuk:

Groene bladgroente met magnesium

In welke voeding zit magnesium? 4 tips om meer magnesium binnen te krijgen

Misschien heb je wel eens gehoord dat magnesium goed is voor sporters.

Lees Meer
Spinazie - voeding met veel ijzer

Waarom ijzer zo belangrijk is voor sporters (+ lijst voeding met veel ijzer)

IJzer is een essentieel spoorelement voor ons lichaam. Het wordt gebruikt voor

Lees Meer
Aankomen in de overgang

Hoe voorkom je dat je aankomt in de overgang?

In de overgang verandert je hormoonbalans. Veel vrouwen komen hierdoor aan. Waardoor

Lees Meer
Gezonde voeding

Verbeter jouw voedingspatroon met deze 6 eenvoudige tips

Je voedingspatroon in één keer helemaal omgooien is voor veel vrouwen lastig

Lees Meer
Taart

Waarom je ook af en toe moet genieten van iets lekkers + alles over de 80/20 regel

Je wilt snel je doelen behalen en daarom wil je nu alleen

Lees Meer
Eten na het sporten

Wat eten na het sporten voor sneller spierherstel?

Je wilt natuurlijk zo goed mogelijk herstellen na een krachttraining, zodat je

Lees Meer

over de auteur

 

Volg mij

 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe now to get the latest updates!

close-link
>