24 maart 2021

Categorie: Voeding

minuten leestijd

Makkelijk en gezond eten
Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Je wilt wat kilo’s verliezen of juist aankomen en gezonder leven. Daarom begin je met een compleet nieuw voedingspatroon of een nieuw dieet. Na enkele weken houd je het niet meer vol, omdat het te veel tijd en energie kost. Herkenbaar? Probeer het dan eens wat minder moeilijk te maken voor jezelf. Je kunt ook gewoon makkelijk en gezond eten en alsnog je bodygoals behalen. Maar hoe kan je dan gemakkelijk gezond eten? In dit blog vind je 8 eenvoudige tips.

Tip 1: Houd je voedingspatroon grotendeels hetzelfde

Vaak willen we alles ineens helemaal veranderen als we met iets nieuws starten. Dat kan soms goed werken, maar op het gebied van voeding werkt het helaas vaak niet. Als je jezelf veel restricties oplegt, is het lastiger om te bedenken wat je moet gaan koken. Het kost meer tijd om steeds nieuwe gerechten te maken én meer energie. Misschien ben je er zelfs wel een paar uur per dag aan kwijt. Heel leuk als je niets anders te doen hebt, maar je leven gaat natuurlijk ook gewoon verder.

Je kan beter makkelijk en gezond eten door je voedingspatroon grotendeels hetzelfde houden. Eet je ‘s ochtends graag volle kwark of yoghurt? Vervang dit dan door de magere variant en voeg hier wat fruit aan toe. Als je dagelijks brood als lunch een en hiervan geniet, hoef je jezelf niet aan te leren om elke lunch alleen een salade te eten. Je kan ook gewoon wat minder sneetjes brood eten, wat meer beleg erop doen en wat groenten toevoegen. It’s that simple!

Powervrouw Bundel

Tip 2: Doe het stapje voor stapje

Gemakkelijk gezond eten lukt eigenlijk alleen als je het stapje voor stapje doet. Zo kan je langzaam aan je nieuwe eetgewoontes wennen en vraag je niet te veel van jezelf. Bepaal welke stappen je gaat zetten en neem nu direct alvast de eerste stap. Vervang die grote koek of die zak chips die je ‘s avonds eet bijvoorbeeld door een stukje pure chocola of een handje ongebrande noten. Houd dit één tot drie weken vol en verander dan de volgende maaltijd of snack, bijvoorbeeld je ontbijt. Het duurt dan wel één tot drie maanden totdat je jouw gehele voedingspatroon gezonder hebt gemaakt, maar het is veel eenvoudiger en makkelijker vol te houden.

Heb je haast met het behalen van je bodygoals? Dat begrijpen we. Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om in één keer de veranderingen in je voedingspatroon aan te brengen. Maar de kans is groot dat je hier binnen een paar weken alweer mee stopt. Na één of twee maanden ben je dan nog helemaal niets opgeschoten. Als je langzaam je voedingspatroon aanpast, heb je dan in ieder geval wel jezelf een nieuw voedingspatroon aangeleerd. Zo kan je makkelijk en gezond eten, houd je het leuk voor jezelf en behaal je wél resultaat.

Gemakkelijk gezond eten met een kwark ontbijt

Tip 3: Eet makkelijk en gezond met simpele gerechten

Als je toch je maaltijden moet gaan veranderen, wil je misschien wel echt wat nieuwe uitgebreide gerechten proberen. Heel leuk natuurlijk, maar wees ook realistisch. Natuurlijk kan je op een vrije dag wel eens een uitgebreide maaltijd op tafel zetten. Maar na een lange dag heb je hier waarschijnlijk helemaal geen zin in. Je kan beter makkelijk en gezond eten door zoveel mogelijk makkelijke en gezonde gerechten uit te zoeken. Kies voor gerechten waarvoor je niet meer dan een half uur in de keuken hoeft te staan. Zorg er ook voor dat je niet te veel ingrediënten hoeft te gebruiken. Dit maakt het simpeler en je bespaart zo op je boodschappen.



Benieuwd naar wat voorbeelden van makkelijke en gezonde gerechten? Download dan gratis het FitChef recepten e-book met 8 lekkere en gezonde recepten die eenvoudig te bereiden zijn 👇

 

 

Tip 4: Maak gerechten voor het hele gezin

Wil je extra groenten of eiwitten eten en moet je daardoor andere gerechten voor jezelf maken? We begrijpen dat je partner en kids misschien niet jouw gerechten willen eten, maar dubbel gaan koken is geen goed idee. Hierdoor ga je nog meer opzien tegen het bereiden van een gezonde maaltijd, omdat je twee keer zo lang bezig bent. Je kan beter makkelijk en gezond eten door een maaltijd op tafel te zetten die voor iedereen geschikt en lekker is. Eet je dan een keer iets meer koolhydraten of wat minder eiwitten? So be it! Je kan trouwens ook creatief zijn en zelf nog een stuk komkommer ernaast eten of wat minder pasta opscheppen.

Tip 5: Bereid maaltijden voor meerdere dagen

Als je steeds dubbele porties bereidt, hoef je twee keer zo weinig gerechten te bereiden. Dat betekent dat je veel meer tijd en energie overhoudt voor andere dingen. Hoe fijn is het als je na een lange dag gewoon een gezonde maaltijd uit de koelkast of vriezer kan pakken? Zo kan je echt makkelijk en gezond eten. Kook daarom zo vaak mogelijk voor meerdere dagen. Eet bijvoorbeeld twee dagen achter elkaar hetzelfde gerecht. Wil je liever wat meer variatie? Vries de extra porties dan in en eet dat één of twee weken later. Een gezonde maaltijd uit de vriezer pakken is veel beter dan een kant-en-klaar maaltijd of een pizza en net zo makkelijk!

Ontdek wat de voordelen zijn van meal preppen en welke gerechten je goed kan bewaren ->

Makkelijk gezond eten met maaltijden voor meerdere dagen

Tip 6: Maak een schema

Moet je elke avond weer bedenken wat je dan gaat eten? Dit kost je enorm veel tijd en energie. Je moet eerst bedenken wat je gaat eten, wat al best lastig kan zijn na een lange dag. Daarna moet je de boodschappen in huis halen en dan moet je het gerecht nog gaan bereiden. Misschien zie je hier vaak tegenop en kies je dan toch weer voor een kant-en-klaar gerecht. Of in die tijd die je hieraan moet besteden heb je al ontzettende honger, waardoor je even snel een zakje chips of een koek eet. Dit gaat je dus niet verder helpen.

Je kan er veel beter voor kiezen om een schema te maken voor in ieder geval een week. Hier hoef je niet per se je ontbijt en lunch op te zetten, want dat is vaak niet zo’n groot probleem. Het gaat hem met name om de avondmaaltijd. Als je van tevoren bedenkt wat je die week gaat eten, kan je ook meteen boodschappen voor een week of in ieder geval een aantal dagen in huis halen. Zo hoef je op bepaalde dagen ‘s avonds alleen nog maar te koken.

Leer hoe je jouw eigen persoonlijke voedingsschema maakt met het e-book #EAT well van onze Powervrouw Bundel. Ontdek hoe je stap voor stap jouw voedingspatroon verandert en behaal jouw bodygoals. Bekijken ->

Tip 7: Koop tools die het makkelijker maken

Met de juiste tools in huis kan je makkelijk gezond eten. Denk bijvoorbeeld aan een eiersnijder of een blender. Maar ook een groentesnijder kan bijvoorbeeld ideaal zijn, ook al halen veel mensen dit niet in huis. Het lijkt misschien een overbodige luxe en de investering niet waard (ook al hoeft het helemaal niet zo duur te zijn). Maak vaak verdient het zichzelf zeker terug! Als je de juiste tools in huis haalt, kan je de kooktijd aardig verkorten. Zo zie je er ook minder tegenop en kies je vaker voor om zelf een gezonde maaltijd te bereiden.

Met gezonde tools bedoel ik trouwens ook apparaten. Is je vriezer of koelkast te klein en moet je steeds maar proppen? Dat levert vaak veel irritatie op en op den duur ga je misschien maar vaker boodschappen doen of minder groenten in huis halen. Je kan er echter veel beter voor kiezen om gewoon een grotere koelkast of vriezer in huis te halen. En wat dacht je trouwens van een airfryer? Veel mensen vinden dit erg handig en hiermee eet je veel minder vet.

Kijk welke tools en apparaten jou kunnen helpen met makkelijk en gezond eten en investeer hierin.

Tip 8: Geniet!

Last but not least: geniet van je reis en je nieuwe voedingspatroon. Je hoeft jezelf niet alles te ontnemen; af en toe iets lekkers kan echt wel. Maak het jezelf niet te moeilijk en zorg ervoor dat jij het kunt volhouden. Dit doe je door een eetpatroon te creëren dat bij jou past. Voel je ook niet schuldig als je eens een keer iets lekkers eet, maar geniet hier bewust van. Als je het leuk maakt voor jezelf, houd je het ook veel makkelijker vol!

Stap voor stap je leefstijl aanpassen en kilo‘s verliezen

Er zijn zoveel verschillende adviezen over training en voeding, waardoor het lastig kan zijn om te bepalen hoe je nu echt je leefstijl aanpast en kilo’s verliest. Waar begin je en wat is nu het belangrijkste als je wilt afvallen? Met onze Powervrouw Bundel leer jij stap voor stap hoe je jouw leefstijl aanpast en blijvend gewicht verliest.

Je leert onder andere:

✓ Hoe je jouw eigen persoonlijke trainings- en voedingsschema samenstelt
✓ Hoe je het maximale uit je trainingen haalt
✓ Welke voeding jou helpt om je goals te bereiken
✓ Met welke voedingsmiddelen je jouw energielevel en slaap kunt verbeteren
✓ Hoe je jezelf kunt motiveren
✓ Hoe je gewoontes aanleert en discipline opbouwt
✓ Welke factoren belangrijk zijn voor spierherstel
✓ Hoe je echt kunt ontspannen en tijd voor jezelf kunt nemen

Alle info die je nodig hebt om af te vallen en jouw leefstijl blijvend te veranderen!

Meer info & bestellen ->

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

4 e-books met alle info die je nodig hebt

Powervrouw Bundel 1

In de Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Handmatig geselecteerde blogs voor jou:

Taart

Waarom je ook af en toe moet genieten van iets lekkers + alles over de 80/20 regel

Lees Meer

Dit vind je misschien ook leuk:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid