Thuis trainen

18 januari 2020

Categorie: Krachttraining

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Ga je niet graag naar de sportschool of wil je tijd besparen? Dan kun je ervoor kiezen om thuis te trainen. Er zijn tegenwoordig veel verschillende thuisprogramma’s die je kunt volgen. Maar is dit wel effectief en wanneer is het goed om hiervoor te kiezen? In dit artikel leggen we je hier meer over uit.

Wat is jouw doel?

Om erachter te komen of het voor jou effectief is om thuis te trainen, zul je eerst je belangrijkste doel(en) moeten bepalen. Train je voornamelijk om af te vallen of wil je graag wat extra bewegen? Dan is thuis trainen in principe prima. Als een betere conditie je voornaamste doel is, kan een thuis work-out in combinatie met bijvoorbeeld hardlopen ook heel goed zijn.

De meeste vrouwen die aan fitness doen willen echter ook spiermassa en kracht opbouwen. Krachttraining thuis is niet de beste manier om dit te doen. Op het begin zul je hier wel wat resultaten mee behalen, maar na verloop van tijd zul je merken dat je niet meer echt vooruit gaat.

Thuis heb je vaak minder of helemaal geen gewichten tot je beschikking. Hierdoor kun je op een gegeven moment niet meer zwaarder trainen, omdat je geen hogere gewichten hebt of omdat de stappen in gewicht die je moet nemen voor sommige oefeningen te groot zijn. Je kunt het aantal herhalingen wel blijven verhogen, maar dat heeft op een gegeven moment ook nog maar weinig effect. Voor het opbouwen van spiermassa en kracht kun je dus beter naar de sportschool gaan, behalve als je thuis bijna tot zoveel gewichten tot je beschikking hebt als in de sportschool.

Thuis trainen als beginner

Start je net met krachttraining? Dan kan het wel goed zijn om thuis te beginnen. Als beginner bouw je nog redelijk snel kracht en spiermassa op. Ook als je thuis traint, zul je dan al wat kracht en spiermassa opbouwen. Ook kun je thuis uitgebreid je techniek oefenen zonder onzeker te worden over al die mensen die om je heen staan. Toch is het wel goed om – als meer spiermassa en kracht een van je doelen is – al snel naar de sportschool te gaan. Het liefst na maximaal één of twee maanden thuis trainen.

Wat moet je anders doen als je thuis traint?

Als je thuis gaat trainen, is het slim om wel wat trainingsmateriaal aan te schaffen. Zeker als je voor langere tijd thuis wilt trainen. In dit blogartikel lees je wat je nodig hebt voor krachttraining thuis. Aangezien je thuis misschien maar enkele gewichten tot je beschikking hebt en sommige oefeningen alleen iets zwaarder kunt maken met een weerstandsband, zul je vaak lichter trainen dan in de sportschool. Je kunt dan het beste het aantal herhalingen per set verhogen naar ongeveer twintig of dertig, zodat je meer uit je work-out haalt.

Sportschool en thuis trainen combineren

Het combineren van trainen in de sportschool en thuis trainen is ook een mogelijkheid. Als meer spiermassa en kracht een belangrijk doel voor je is, kun je wel het beste jouw effectieve volume (aantal sets per spiergroep per week) in de sportschool trainen. Daarnaast kun je thuis nog af en toe een korte work-out met alleen lichaamsgewicht oefeningen, een cardio work-out of een yogasessie doen. Dit gaat in principe niet ten koste van het herstel van je krachttraining en zo beweeg je meer!

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid