DOOR Rowan Blom 

14 maart 2020

Tijd besparen in de sportschool
KVV Magazine


Heb je weinig tijd om te sporten en wil je toch graag gaan trainen? Je kunt in de sportschool heel wat tijd besparen door je work-outs slim in te richten. In dit blog vind je drie handige tips.

1. Kies voor paired sets

De makkelijkste manier om tijd te besparen in de sportschool is door fitness oefeningen met elkaar te combineren. Dit kun je het beste doen met paired sets. Je doet dan één set van de ene oefening, direct daarna één set van de volgende oefening en vervolgens houd je even rust (korter dan normaal). Zo neem je in totaal veel minder rust tijdens je work-out.

In dit blog lees je meer over paired sets ->

2. Verander de oefeningsvolgorde

Soms is een fitness apparaat bezet. Je kunt dan wachten tot het apparaat vrij is, maar je kunt er ook voor kiezen om eerst een andere krachttraining oefening te doen. Zie je aan het begin van je training dat de Bench Press vrij is en moet je deze oefening later in je work-out doen? Als de Bench Press vaak bezet is bij jouw sportschool, kan het slim zijn om hem eerder te doen.

Belangrijk bij het veranderen van de oefeningsvolgorde is dat je compound oefeningen voor een bepaalde spiergroep altijd eerder doet dan de isolation oefeningen. Dit zijn namelijk zwaardere oefeningen en je wilt hier nog al je kracht voor hebben.

3. Vervang oefeningen die veel tijd kosten door andere oefeningen

Sommige krachttraining oefeningen kosten veel tijd. Dit kan komen doordat het tijd kost om de oefening op te zetten (zoals Deadlifts of Hip Thrusts) of doordat het apparaat of het rek continu bezet is. Als het een wat minder belangrijke oefening voor je is, kun je hem ook door een andere oefening vervangen. Zo kun je in plaats van Hip Thrusts ook eens Pull-Throughs doen of vervang de Bench Press eens door Push-Ups.



Met onze Powervrouw Bundel leer je hoe je je eigen trainingsschema opstelt. Ook vind je hierin een lijst met krachttraining oefeningen oefeningen en varianten. Je ontdekt welke spieren je met de verschillende oefeningen traint, waar de focus op ligt en welke krachttraining oefeningen het beste zijn. Zo leer je door welke oefeningen je verschillende oefeningen het beste kunt vervangen.

Waar moet je niet op besparen?

Als we weinig tijd hebben, slaan we soms onze warming-up over of doen we bepaalde oefeningen niet. Dit is echter niet aan te raden. Een warming-up is nodig om beter te presteren en meer uit je training te halen. Het overslaan van je warming-up verhoogt ook de kans op blessures.

Oefeningen overslaan kun je beter niet doen. Zeker niet als je hierdoor een bepaalde spiergroep helemaal niet traint die je volgens je trainingsschema tijdens die work-out wel zou moeten trainen. Je kunt er dan beter voor kiezen om van elke oefening één set minder te doen. Probeer dan wel – zonder tot falen te trainen – je extra in te zetten tijdens de resterende sets.

Verder is het niet aan te raden om ineens veel minder rustpauzes in te lassen. Je spieren hebben de rustpauzes nodig om zich te herstellen voor de volgende set. Wel kun je op de langere termijn je rustpauzes steeds iets korter maken. Dit doe je door net voordat je volledig hersteld bent met de volgende set te starten. Op den duur verbetert hierdoor je werkcapaciteit, waardoor je de rustpauzes steeds iets korter kunt maken.

Wil je weten wat de beste krachttraining oefeningen zijn en hoe je de juiste oefeningen selecteert? Leer hoe je stap voor stap je eigen trainingsschema maakt met het e-book #TRAIN hard van onze Powervrouw Bundel. De complete bundel bestaat uit vier e-books met alle info over training, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt.

Dit vind je misschien ook leuk:

Afterburn-effect

Meer afvallen door het afterburn-effect?

Je hebt misschien wel eens gehoord van het afterburn-effect. Dit houdt in dat je in de 22 - 24 uur na een training extra calorieën verbrandt. Hoe zit dat nu precies en hoe groot is het afterburn-effect? In dit artikel

Lees Meer
Side Lunge

Strakke dijen? Dit zijn de oefeningen die je moet doen (inclusief video’s)

Zie je dat vet aan de binnenkant van je dijbenen graag verdwijnen? Je kunt helaas niet plaatselijk vet verbranden, dus je moet ook je voedingspatroon aanpassen. Maar er zijn wel fitness oefeningen die je - in combinatie met een lagere

Lees Meer
Vrouw met veel spiermassa

Kunnen vrouwen net zoveel spiermassa opbouwen als mannen?

Vaak wordt gedacht dat mannen meer spiermassa kunnen opbouwen dan vrouwen. Maar is dat eigenlijk wel zo? In dit artikel lees je hier alles over. Toename in spiermassa Als we kijken naar het percentage spiermassa dat we kunnen winnen, is

Lees Meer
Afvallen tijdens lockdown

Afvallen tijdens de lockdown: 3 tips om je bodygoals te behalen

Je maakte de afgelopen tijd eindelijk weer wat progressie of je wilde net weer echt van start gaan… Maar nu zitten we in een lockdown, waardoor het extra lastig is om je bodygoals te behalen. Je kan niet meer naar

Lees Meer
Opgeblazen gevoel na het sporten

Opgeblazen gevoel na het sporten? Hierdoor komt dat

Veel vrouwen sporten om strakker te worden. Maar soms hebben we na het sporten last van een opgeblazen gevoel en lijkt onze buik juist dikker. Niet helemaal wat je wilt natuurlijk en het kan ook heel vervelend zijn. Hoe ontstaat

Lees Meer
Dumbbell Row

5 redenen waarom elke vrouw aan krachttraining zou moeten doen

 Meer bewegen is natuurlijk goed voor onze gezondheid, maar krachttraining biedt nog veel meer voordelen. Waarom zou elke vrouw aan krachttraining moeten doen? Hieronder vind je vijf redenen. 1. Je lichaam krijgt mooie vormen De meeste vrouwen starten met krachttraining

Lees Meer

over de auteur

 

Volg mij

 

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
close-link
>