Plank oefening

9 april 2021

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Waarschijnlijk ken je de Plank oefening wel. Maar doe je hem ook? Het is een ontzettend goede compound oefening voor je core en verschillende andere spieren in je lichaam. En je kan deze oefening overal doen, want je hebt alleen je eigen lichaamsgewicht nodig. Wat zijn nu precies de voordelen van de Plank oefening, waar moet je op letten en welke variaties zijn er? In dit blog vind je hier alles over.

Voordelen van de Plank oefening

  • Je traint de core spieren, waardoor je jouw lichaam beter kunt stabiliseren;
  • Je traint ook vrijwel alle andere spieren in je lichaam;
  • Je verbetert de mobiliteit in je heupen;
  • De oefening is redelijk makkelijk aan te leren;
  • Je leert ademhalen met aangespannen buikspieren;
  • Je hebt geen materialen nodig;
  • Het is zowel voor beginners als gevorderden een goede oefening.

Hier moet je op letten: 3 veelgemaakte fouten bij planken

  • Een holle onderrug. Als je core vermoeid raakt, kan het zijn dat je jouw middel naar beneden laat zakken. Daardoor trekt je onderrug krom. Op de lange termijn kan dit zorgen voor rugklachten en de Plank oefening is minder effectief. Je kan dit voorkomen door je heupen richting je borst te kantelen en je navel in te trekken.
  • Schouders optrekken. Het kan zijn dat je jouw schouders tijdens de oefening naar je oren toe trekt. Dit is niet goed voor je nek en ook je rug- en schouderspieren komen onder spanning te staan. Ook maakt dit het ademhaling lastiger, waardoor je de oefening minder goed kan uitvoeren. Zorg ervoor dat je je schouders naar beneden en naar achteren houdt en houd dit tijdens de Plank oefening ook steeds in de gaten.
  • Omhoog kijken. Veel vrouwen kijken voor zich uit of een stuk omhoog als ze aan het planken zijn. Dat is echter niet goed voor je nek en je schouders. Je kunt je blik het beste op je handen richten, zodat je nek in een rechte lijn is met de rest van je lichaam.

Zo voer je de Plank oefening goed uit

 

Plank variaties

Side Plank

Uneven Plank

Plank Jacks

Wil je weten wat de beste krachttraining oefeningen zijn en hoe je de juiste oefeningen selecteert? Leer hoe je stap voor stap je eigen trainingsschema maakt met onze Powervrouw Bundel. In dit hardcopy boek vind je alle info over training, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt.

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Dit vind jij ook leuk:

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid