Water drinken afvallen

21 oktober 2021

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Het klinkt misschien heel saai: water drinken. Maar water drinken kan wel helpen bij het afvallen én ervoor zorgen dat je je fitter voelt. Waarom is dat eigenlijk zo?

1. Je hebt water nodig om vet te verbranden

Om vet om te zetten in energie heeft je lichaam verschillende stofjes nodig. Water speelt hierbij ook een rol. Als je niet voldoende water drinkt, zal je dus minder vet verbranden. [1]

2. Water bevat geen calorieën

Als je water drinkt in plaats van een glas frisdrank of limonade, krijg je een stuk minder calorieën binnen. Water bevat namelijk helemaal geen calorieën.

3. Water vult je maag

Een ander groot voordeel van water drinken bij het afvallen is dat het je maag vult. Met een volle maag heb je minder last van honger [2]. Daarentegen kun je trouwens nog wel steeds lekkere trek hebben.

4. Je darmen nemen voedingsstoffen beter op

Water speelt een belangrijke rol bij de opname van voedingsstoffen in je darmen. Als de voedingsstoffen in je darmen beter worden opgenomen, krijg je minder last van cravings. Grote kans dus dat je hierdoor minder gaat snacken. O ja, meer goede voedingsstoffen in je lichaam heeft ontzettend veel verschillende invloeden op onder andere je fitheid, je mentale gezondheid en je huid, haar en nagels.

5. Je houdt minder vocht vast

Je denkt misschien dat je er juist eerder voller uit komt te zien door een grote hoeveelheid vocht in je lichaam, maar niets is minder waar. Juist wanneer je te weinig water drinkt, houdt je lichaam vocht vast. En dat kun je zien! Je verliest geen vet als je voldoende water drinkt, maar je kunt er wél minder vol uit zien.

6. Je sportprestaties zijn beter

Ook tijdens het sporten is water drinken van groot belang, zoals je misschien al weet. Het helpt onder andere het hart en de longen beter functioneren tijdens inspanning, waardoor je beter presteert. De kans op vermoeidheid en spierkrampen wordt ook kleiner als je voldoende water drinkt voor, tijdens en na het sporten. 

Is water drinken de nieuwe afslankmethode?

Voldoende water drinken helpt zeker bij het afvallen, maar het is geen wondermiddel. Je hoeft zeker niet ineens heel veel water te drinken, want hierdoor ga je niet zomaar kilo’s verliezen.

Zorg er wel voor dat je voldoende water drinkt op een dag. Voldoende water is 1,5 – 2 liter per dag. Als je gaat sporten of naar de sauna gaat, moet je meer water drinken. Doe dat ook op extra warme dagen.

Pst… Heb jij ons papieren KVV Magazine al besteld? Elke editie staat vol met informatieve artikelen, inspirerende verhalen, tips & tricks, een trainingsschema en een weekmenu. Geef je motivatie een boost en behaal jouw bodygoals met ons magazine voor vrouwelijke krachtsporters.

=> Reserveer jouw exemplaar

KVV Magazine Voordeelbundel

Anderen lezen ook:

Bronnen:

1. Increased Hydration Can Be Associated with Weight Loss (nih.gov)

2. Effect of excessive water intake on body weight, body mass index, body fat, and appetite of overweight female participants (nih.gov)

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

Powervrouw-Bundel-Krachttraining-boek

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Handmatig geselecteerde blogs voor jou:

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid